Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Capitan

CE-märkning. Mängder av ej godkända båtar

Rekommendera Poster

Det kan nog de flesta som har tillgång till direktiven. 

...

Monterar man en badstege så måste man kunna visa att tex akterspegeln håller.

...

 

På Ditt påstående verkar det som om Du har tillgång till direktiven och dessutom kan dessa. Kan Du vänligen belägga detta påstående med lagtexten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det kan nog de flesta som har tillgång till direktiven. 

...

Monterar man en badstege så måste man kunna visa att tex akterspegeln håller.

...

 

På Ditt påstående verkar det som om Du har tillgång till direktiven och dessutom kan dessa. Kan Du vänligen belägga detta påstående med lagtexten?

 

Eftersom du anser att:

"Lagar är skrivna för att kunna tolkas, vrängas och förvrängas. Därför gäller det att ha pålästa advokater/jurister som hittar rätt ord i rätt text." så skulle nog inte en lagtext hjälpa dig speciellt.

Dessutom är det inte lagtexten som är avgörande utan direktiven.

Även om inte detta är min specialitet  skulle jag kunna utreda det åt dig - på konsultbasis. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det kan nog de flesta som har tillgång till direktiven. 

...

Monterar man en badstege så måste man kunna visa att tex akterspegeln håller.

...

 

På Ditt påstående verkar det som om Du har tillgång till direktiven och dessutom kan dessa. Kan Du vänligen belägga detta påstående med lagtexten?

 

Alla EU-direktiv är offentliga och finns på Internet, https://europa.eu/european-union/law/find-legislation_sv

 

Når det gäller fritidsbåtar får man bäst info genom att bara googla på fritidsbåtsdirektivet. Då hittar man direktivet och diverse annat matnyttigt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord så kryllar det av båtar som idag inte längre är godkända. Vi svenskar har ju en förmåga att byta delar och uppdatera våra båtar med mängder av grejer. Inte sällan hemmabyggda prylar också.

Diverse artiklar har inte CE-kravet på sig(tex badbrygga) men när den monteras på båt så krävs det ju ett helhetsintyg och därmed är det inte längre godkänd. Antar jag...

Rent juridiskt så skulle missnöjda kunder kunna ställa till det rejält för mäklare med dessa regler samt även försäkringsbolag för oss båtägare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, el Capitan, du har en point i dina frågeställningar.

 

Men jag undrar om det är ett reellt problem. Solklart är att en ny båt ska vara godkänd. Och leverantören och/eller importören ansvarar för märkningen. Sprillans ny båt är CE godkänd, okej.

 

Men tio år senare, när fyra ägare har ändrat och installerat nya grejer? Njaeee? Vem kollar?

Tror man ska se det som att produkten (båten) var godkänd när den sattes i bruk. End of story.

 

Däremot undrar jag vad försäkringsbolagen säger, kan de hitta kryphål här? För då börjar de sätta ner ersättning lite på en höft och tappar kunder/hamnar i domstol över CE tolkningar kontra sjösäkerhet?

För till skillnad mot sign bhemac, som uttalar sig som han jobbar med liknande frågor, så tror jag själv att det blir helt ogörligt att kräva att allt som installeras i en båt ska vara CE godkänt i all framtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt mig påpeka att jag in jobbar med CE frågor. Det gjorde jag däremot när CE kravet infördes, därför har jag inte helt svårt att förstå vad som gäller. I grunden är det ganska enkelt, regelverket är till för att skydda konsumenten. Ingen i handelskedjan kan friskriva sig från ansvar. Man har också satt upp ett antal krav som ska uppfyllas. Säg att det sitter en varvräknare i en CE-märkt båt, då ska den självklart också vara godkänd. Vilket innebär att kretskortet i varvräknaren ska vara godkänt. Förr kunde man använda ett billigare kretskortsmaterial som var ganska brandfarligt.

CE är förvisso ett handelshinder men kanske mest för oseriösa tillverkare/importörer. Tillverkarna i Kina tyckte det var bra, en standard istället för olika i varje land.

 

Egentligen är det ganska bra. Bygger jag om eller monterar nytt i en CE båt så är det mitt ansvar att det inte innebär en väsentlig säkerhetsrisk eller äventyrar konstruktionen. För en framtida ägare innebär det möjlighet till ersättning om något skulle hända. Den som gör saker i strid med CE är alltid ansvarig.

 

Om man skulle införa obligatorisk besiktning av båtar skulle det bli enormt mycket konsekvenser. På sikt kanske man kommer att kontrollera båtars CE-märkning, men kanske inte badstegar i första hand. Försäkringsbolagen kommer nog däremot vara snåla med ersättning till skador med icke CE-märkta delar. Detta framgår tydligt av Svenska Sjös svar i en annan tråd.

 

De som tänker montera tex en badplattform på en CE-märkt båt kan ju kolla med en "Notified body" om de kan utfärda ett intyg och till vilken kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
...De som tänker montera tex en badplattform på en CE-märkt båt kan ju kolla med en "Notified body" om de kan utfärda ett intyg och till vilken kostnad.

 

"Notified body"? :P

Tur att man kan googla. Förresten - bara så du vet, tack för din utmärkta guide ovan i juridikens "underbara" djungel! ;-)

 

Hittade en informativ sajt från RISE (Research Institut of Sweden) där "notified body" benämns som "anmält organ". Finns även en checklista för fabrikanter/andra som till äventyrs önskar CE-märka sina produkter.

Hittade också nätupplagan av tidningen Båtbranchen, artikeln i trådhuvudet finns som pdf HÄR (sid 18/32).

 

Regler, märkningar och standarder i all ära. Att kunna reglera ansvarsfrågor ekonomiskt EFTER olyckor är givetvis mycket viktigt för de inblandade - men även för att allmänt kunna stävja framtida liknande olycksorsaker.

Men det FÖREBYGGANDE INFO-ARBETET är nog än viktigare, tänker på den usla information som exempelvis försäkringsbolag lämnar ifrån sig. Hur gör man egentligen modifieringar på en gammal trä/plastbåt på bästa sätt, skit för ögonblicket i juridiken och tänk olycks-förebyggande snarare än ansvarsfördelande efteråt. Efterlyser förmodligen nån omöjlig tulipanaros, tänker mig en skapligt bra klickbar sajt lite likt wikipedia, där statistisk erfarenhet samlats i goda råd - hela vägen intill klickbar detaljnivå.

[Försäkringsbolag, båtbesiktigare och sjöräddning sitter rimligen på detaljerad statistisk info angående olycksorsaker, försäkringsbolag lever rent av på att kalkulera dessa till smakfulla paketförsäkringar. Men snålar väl som alla firmor med sina företagshemligheter i konkurrensens namn. Vill man verkligen veta varför båtar ibland brinner eller sjunker så tvingas man i dagsläget söka detaljerna i USA där CoastGuard och andra är bättre än EU på användarvänlig presentation. (Men USA-flottan av fritidsbåtar är delvis annorlunda, jämförelse funkar bara med många om och men.]

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, om du tycker "anmält organ" säger mer än "notified body". Det tog fö ett tag innan en svensk översättning började användas.

 

Lite förenkla: Notified body är en aktör som ackrediterats att utfärda CE-godkännande. Finns över hela världen vilket gör att prylar kan CE-märkas utanför Europa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med äldre båtar och CE-märkning? (tillverkade innan kravet på CE-märkning)

Det finns ju en del svensk och norsktillverkade båtar från 80-talet och tidigt 90-tal som borde vara godkända här eftersom de sålts nya i Sverige då?

Men om en likadan båt såldes som ny i t.ex Schweiz som är ett icke EU-land och som importeras till Sverige idag, behöver den då CE-märkning, den tas ju då i bruk i ett EU-land efter 1998?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill importera en båt till Sverige från ett land utanför EU som är byggd mellan 1950 och 1998, oavsett var den är byggd, så måste du CE-märka den som om den var nybyggd. För båtar byggda före 1950 finns ett generellt undantag från CE-märkning.

 

I praktiken betyder det att det är importförbud på båtar byggda under dessa cirka 47 år eftersom det är omöjligt eller helt orimligt att ändra dem så att de går att CE-märka.

 

Man skulle möjligen kanske kunna tänka sig att du kan bevisa att båten varit tagen i bruk inom EU innan 1998 och att du därför skulle kunna slippa CE-märkningen. Men jag vet inte om det är ett möjligt kryphål...???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-kravet gäller inte för import av båtar som tillverkats i ett EU/EES- land före 1998. Om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det kan nog de flesta som har tillgång till direktiven. 

...

Monterar man en badstege så måste man kunna visa att tex akterspegeln håller.

...

 

På Ditt påstående verkar det som om Du har tillgång till direktiven och dessutom kan dessa. Kan Du vänligen belägga detta påstående med lagtexten?

 

Eftersom du anser att:

"Lagar är skrivna för att kunna tolkas, vrängas och förvrängas. Därför gäller det att ha pålästa advokater/jurister som hittar rätt ord i rätt text." så skulle nog inte en lagtext hjälpa dig speciellt.

Dessutom är det inte lagtexten som är avgörande utan direktiven.

Även om inte detta är min specialitet  skulle jag kunna utreda det åt dig - på konsultbasis. 

 

 

Skulle kunna vara intressant faktiskt. Vad är Ditt timarvode? Du borde dock kunna direktivet utantill eftersom Du så säkert påpekar vissa saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det kan nog de flesta som har tillgång till direktiven. 

...

Monterar man en badstege så måste man kunna visa att tex akterspegeln håller.

...

 

På Ditt påstående verkar det som om Du har tillgång till direktiven och dessutom kan dessa. Kan Du vänligen belägga detta påstående med lagtexten?

 

Alla EU-direktiv är offentliga och finns på Internet, https://europa.eu/european-union/law/find-legislation_sv

 

Når det gäller fritidsbåtar får man bäst info genom att bara googla på fritidsbåtsdirektivet. Då hittar man direktivet och diverse annat matnyttigt.

 

Mackey

 

 

Må så vara men jag hittar inget i de dokumenten som säger att vid eftermontage av badstege skall visas att akterspegeln håller. Men jag är väl blind... B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla olika möjliga och omöjliga modifieringar är inte beskrivna i detalj, det skulle inte funka.

 

Jag är absolut ingen expert på fritidsbåtsdirektivet, men eftersom badstegen också kan anses vara en räddningsstege kan jag tänka mig att det finns särskilda krav vid eftermontering.

 

Jag måste säga att jag är glad att vår båt inte omfattas av fritisdbåtsdirektivet. Det finns fördelar med en gemensam syn på hur en båt ska vara byggd och utrustad, men det blir också krångligt när man vill bygga om och ändra båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst så här långt i tråden kan jag konstatera att jag aldrig kommer att ens komma på tanken att skaffa en båt i framtiden, som omfattas av kravet på CE-märkning. Vilka galenskaper!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Må så vara men jag hittar inget i de dokumenten som säger att vid eftermontage av badstege skall visas att akterspegeln håller. Men jag är väl blind... B)

 

 

Antagligen. Men hade någon läst ordentligt så hade man upptäckt att badsteg eller liknande är obligatoriskt på en CE-märkt båt. 

Kolla vilka krav som ställs på konstruktionen istället.

--

Även jag är glad att inte ha en båt som är CE-märkt men ännu gladare att jag inte bygga om för att uppfylla kraven. Man ser tydligt att en CE-märkt produkt inte ska modifieras.

CE-kraven kan dock vara en god hjälp när man ska bygga om eller förändra en icke CE-märkt båt. Det finns en massa fakta om tex hur högt över vattenlinjen en genomföring ska sitta för att man inte ska behöva en ventil. Eller dimension på kablar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns säkert kloka konstruktionsråd i kravlistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

CE-kravet gäller inte för import av båtar som tillverkats i ett EU/EES- land före 1998. Om jag minns rätt.

Tack, det verkar så.

 

Från Transportstyrelsens sida:

Import av icke CE-märkta fritidsbåtar

Båtar som saknar dokument eller märkning som styrker att de uppfyller krav för CE-märkning får inte importeras. Sådana båtar ska stoppas av Tullverket. Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma att drivas rättsligt. Om båten redan sålts vidare kan det vara grund för hävning av köpet.

 

Båtar som bevisligen funnits inom EU/EES innan de berördes av krav på CE-märkning behöver inte CE-märkas om de återimporteras till ett EU/EES-land

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra men det ska ju bevisas också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ju ändå omöjligt att importera tex en amerikansk båt byggd på 60-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt, ett antal båtar har befunnit sig inom EU/EES området i rätt tid. Ett fåtal borde ha åkt tillbaka till USA. Det fanns i alla fall segelbåtar som gjort den resan, troligen vanligare.

Sen har vi kommersiella båtar, dessa kan man importera men då måste de fortsätta att användas kommersiellt. Jag vet ett par killar som köpte en fd polisbåt från New York för köra som taxibåt, när de tröttnade så var den lättsåld.

 

Man ska också komma ihåg att det är inte omöjligt att importera en nyare båt och låta CE-märka här. Kollar man ordentligt och köper rätt båt så kan det bli en bra affär.

 

Att köpa en begagnad, icke CE-märkt båt här är ju ganska safe. Se bara till att säljaren är någorlunda ung och har fast inkomst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Må så vara men jag hittar inget i de dokumenten som säger att vid eftermontage av badstege skall visas att akterspegeln håller. Men jag är väl blind... B)

 

 

Antagligen. Men hade någon läst ordentligt så hade man upptäckt att badsteg eller liknande är obligatoriskt på en CE-märkt båt. 

Kolla vilka krav som ställs på konstruktionen istället.

--

Även jag är glad att inte ha en båt som är CE-märkt men ännu gladare att jag inte bygga om för att uppfylla kraven. Man ser tydligt att en CE-märkt produkt inte ska modifieras.

CE-kraven kan dock vara en god hjälp när man ska bygga om eller förändra en icke CE-märkt båt. Det finns en massa fakta om tex hur högt över vattenlinjen en genomföring ska sitta för att man inte ska behöva en ventil. Eller dimension på kablar.

 

 

Det är nog någon som har ännu större problem än dålig syn eftersom denna någon påstod att vid eftermontage av badstege skall visas att akterspegeln håller. Om denna någon hade läst ordentligt hade denna någon upptäckt att badstege eller liknande är obligatoriskt på en CE-märkt båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vid eftermontage av badstege skall visas att akterspegeln håller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det kan nog de flesta som har tillgång till direktiven. 

...

Monterar man en badstege så måste man kunna visa att tex akterspegeln håller.

...

 

På Ditt påstående verkar det som om Du har tillgång till direktiven och dessutom kan dessa. Kan Du vänligen belägga detta påstående med lagtexten?

 

Eftersom du anser att:

"Lagar är skrivna för att kunna tolkas, vrängas och förvrängas. Därför gäller det att ha pålästa advokater/jurister som hittar rätt ord i rätt text." så skulle nog inte en lagtext hjälpa dig speciellt.

Dessutom är det inte lagtexten som är avgörande utan direktiven.

Även om inte detta är min specialitet  skulle jag kunna utreda det åt dig - på konsultbasis. 

 

 

Jag drar tillbaka min intresse gällande att anlita Dig på konsultbasis. Jag tror att det finns ett ordspråk som lyder något i stil med: När en blind leder en blind falla de båda i gropen. Jag tror faktiskt att det ligger något i det...

 

Tack för erbjudandet i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns skäl till att köpa CE-märkta prylar.

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Fakta-om-forsaljningsforbud/beslut-om-forsaljningsforbud-av-14-usb-laddare/

Det här är en riktigt ruggig läsning på hur det slarvas med säkerheten vid konstruktion av grejor som kan bli livsfarliga och som vanliga konsumenter inte begriper sig på hur de ska vara konstruerade för att inte riskera människoliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns skäl till att köpa CE-märkta prylar.

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Fakta-om-forsaljningsforbud/beslut-om-forsaljningsforbud-av-14-usb-laddare/

Det här är en riktigt ruggig läsning på hur det slarvas med säkerheten vid konstruktion av grejor som kan bli livsfarliga och som vanliga konsumenter inte begriper sig på hur de ska vara konstruerade för att inte riskera människoliv.

Nu får CE-motståndarna vatten på sina kvarnar...

Det är inte själva märkningen och/eller självcertifieringen som rensar upp i djungeln, utan just tester av produkter innan de tillåts på marknaden liknande det som Semco tidigare gjorde.

 

Glädjen att kunna kräva ersättning av en leverantör när huset brunnit upp eller när båten sjunkit är klart begränsad.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förekom sneimport på SEMKO tiden med fejkad märkning mm. Det jag kommer ihåg mest är julgransbelysningar som såldes på torg mm.

Det som brister är den marknadskontroll som Elsäkerhetsverket ansvarar för, en kritik som funnits länge. De kanske borde lätta på sina bakdelar och göra lite fler marknadskontroller.

Samtidigt är det väldigt dåligt av en sådan som CDon som borde ha en bättre ankomstkontroll, det har annars flera stora butikskedjor.

Något skadeglatt kan man konstatera att det kostar de säljer grejerna stora pengar och de lär ju akta sig för vissa importörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns också de fejk-Semko-märkta julgransbelysningarna. Stor skandal, men jag minns inte om de var farliga på något vis eller om skandalen "bara" var att de inte var testade

 

Jag lät installerade massor av, enligt uppgift CE-godkända, LED-armaturer i ett projekt när LED var relativt nytt i belysningsvärlden.

Det visade sig att produktionen ändrats något lite, lite efter egencertifieringen vilket ledde till att produkten inte längre var CE-godkänd.

 

Dessvärre ledde den lilla, lilla ändringen till att det luktade lite, lite bränd plast efter en tids användning.

Det kostade mellan en och två miljoner kronor att rätta till problemet. Importören hjälpte till så långt det gick men hade inte de resurser som krävdes för att rå på den kinesiska tillverkaren och företaget jag arbetade på förlorade både goodwill och pengar.

 

Jag vet inte riktigt vad slutsatsen av detta resonemang är.

Någon som vet? :unsure: 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Att underlätta för varor att passera nationsgränser utan hinder anses leda till tillväxt, ökat välstånd och fred.

Nackdel är att du får in produkter som avsiktligt felmärks eller har brister i internkontroll, vare sig det är i produktion eller distribution (användning av producerade grejer i nya grejer eller slutanvändning)

 

Det mest kända exemplet är ju Kinas ansvariga som kräver att alla produkter ska CE-märkas ... Men då betyder märkningen istället "China Export" och fåtal varor är uttryckligen CE märkta till EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest kända exemplet är ju Kinas ansvariga som kräver att alla produkter ska CE-märkas ... Men då betyder märkningen istället "China Export" och fåtal varor är uttryckligen CE märkta till EU.

 

Det här är ju mest problem när någon snål djävul importerar någon onödig pryl till sin båt. Den som driver en importverksamhet kräver att det finns riktiga papper för slippa annonsera helsidor i dagspress för att återkalla felaktiga produkter.

Myndigheterna i Kina arbetar hårt med att sådant här inte ska ske, myndigheterna vill att CE-märkta produkter tillverkade i Kina ska uppfylla alla krav.

En kompis till mig jobbar i Kina, först för ett svenskt företag som flyttade sin produktion till Kina men sen sålde tillverkningen till kineserna. Myndigheterna lät stänga en konkurrent som fuskade med just CE-märkningen, ett hundratal personer fick övergå till att odla ris eller liknande.

Kineser är av tradition duktiga affärsmän, de största fuskarna är företag här som vill öka sin profit. Det finns en del sådant i båttillbehörsbranchen, butiker som tex köper en bunt solcellsregulatorer för 70kr/st och sen säljer dessa för 399kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...