Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har skaffat en semesterlägenhet på Albanska Rivieran och suget efter en båt är nu stort! :D

Då det är inte jättestort utbud med båtar i Albanien och priserna höga så lutar det åt att köpa båt från Italien eller Grekland. Segelbåt på 9-10 meter och en motorbåt på ca 7 meter står på önskelistan.

 

Jag har dock inte bestämt mig än om båten ska få svensk eller albansk flagg, måste väga för och nackdelarna.

 

Jag har inget förarbevis eller ICC och har utan framgång försökt luska om detta är ett krav i Italien eller Grekland för resan hem, någon som vet?

Hur funkar det att flagga om båten till Svensk flagg? Behöver jag ta hem den till Sverige för att göra det eller hur går det till? Är det svenska regler utan krav på förarbevis som gäller på svenskflaggad båt oavsett vilket land den befinner sig i? Är det möjligt att byta flagg på plats för att undvika eventuella förarkrav i t.ex. Italien?

 

Tacksam för svar! 

 

Hälsningar från Albanien!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara tipsa om att det aktuella numret av Yachting Monthly har stort reportage om segling i Albanien. Om du inte lyckas få tag indet kan jag fota av det åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Det vore kul att kika på!

 

Men tyvärr väldigt svårt att lägga vantarna på här är jag rädd. Vore jätte uppskattat om du kunde fota dem. Jag har skickat PM med min mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på att köpa båt i Kroatien? De har fördelen att alla båtar som lagligt befann sig i landet när de gick med i EU automatiskt slipper krav på CE märkning och moms ( om de redan var momsade men hur detta funkar/kollas i Kroatien har jag ingen aning om ) Men moms kanske inte är en stor fråga för dig om du ska ha båten kvar i Albanien? En omomsad charterbåt från Grekland då?

 

Registrera kan du göra i Kryssarklubbens register och flaggan byter du i samma minut du tar båten i besittning. Om det däremot finns krav på utländska båtar i Albanien vet jag inget om, förr eller senare försöker man väl beskatta kanske? Sedan kan försäkringsbolaget ev ha synpunkter? Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för info för att få denna nybörjare på rätt kurs.

 

Då ska jag kontakta Svenska kryssarklubben och för att se om det går att import anmäla online eller i alla fall utan att behöva ta båten till Sverige. Och försäkringsbolag.

 

Kroatien kikar jag också lite på. Men hur är det med reglerna, har för mig att någon nämnt att man behöver någon form av förarbevis och eller radiolicens för att få framföra även en mindre båt 7-10m i Kroatien och Italien, i alla fall när dem är registrerade där. Försvinner dessa krav samma stund jag hissar den Svenska flaggan eller är jag helt ute och driver?

Moms har jag nog ganska god koll på hur det funkar så det är lugnt. Sen tillkommer det 22% i avgifter om jag ska flagga om till Albanskt. Alternativet är att ha den EU flaggad men då begränsas man till 6 mån i Albanien per år, vilket då innebär vinterförvaring på Corfu / Grekland. Men det får bli en senare fråga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svensk flagga betyder svenska krav och regler, jepp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få segla i Kroatien krävs som lägst förarintyg. Man måste köpa ett relativt dyrt "permit" för att ens få segla genom deras vatten, men OK, om man bara seglar igenom är ju risken för upptäck ganska liten. Men om man vill lägga till i en hamn är det det första dom frågar efter.

Detta gäller oavsett vilken flagg du för.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...