Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Jag spontantköpte en stortriss som jag skulle behöva hjälp med. Kan inget om båtar, så förlåt för min okunskap, snälla svar uppskattas :)

 

Jag har tänkt att renovera den lite, framförallt två grejer. Masten har tre vajrar, en fram och två åt sidorna. Behövs det ingen bakåt? Har inte alla modeller det?

 

Ser inget fäste eller märke efter något fäste baktill på båten. I dagsläget ligger bommen bara ner när seglet inte är uppe. Ska det vara så?

 

 

Andra problemet är att det läcker in vatten i luckan till ruffen(?). Tror jag har en ganska gammal modell, för googlar jag bilder så har andra stortrisser lite annan utformning. Ser även att vissa har ett litet kapitel över luckan, jag har inget. Kan man köpa ett och sätta dit fäste själv?

 

Vill ni ha bilder kan jag fixa det.

 

 

Annat jag vill göra är att måla om inuti, det vita är ganska fläckig. Sen är det fastklistrat en mjuk matta på sidorna. Är det värt att byta ut den? Har hört det ska vara ganska jobbigt, ska man bara försöka tvätta?

 

Tack på förhand

Victoria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortriss är en väldigt enkel båt men en enkel rigg. Den saknar akterstag. Det finns flera nackdelar med det, men det är så den är ritad. Tanken är att sidovanten skall även hålla masten tillsammans med storseglet under segling.

 

Försök att täta om luckan om det går. Ta reda på varför/hur den läcker och åtgärda med tätmassa (finns nåtmassa som är bra på Biltema) och/eller ny tätningslist.

Alla kapell "skräddarsys" för just dig, och är därför dyra.

 

Börja med att tvätta mattan. Finns lite olika metoder för att göra det. Vill du byta - gör det efter du använt båten en säsong så du vet om du trivs med båten och båtliv innan du drar igång en större renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Ser inget fäste eller märke efter något fäste baktill på båten. I dagsläget ligger bommen bara ner när seglet inte är uppe. Ska det vara så?

Det ska nog vara så, minns inte om stortrissen har en dirk.

Dirk är en lina som går från däcket, upp i masttoppen och ner till bakre delen av bommen. Med dirken kan man lyfta bommen när man inte seglar och trimma lite när man seglar.

 

Andra problemet är att det läcker in vatten i luckan till ruffen(?).

...

Gör som Peter_K föreslår och så kan du kanske sy ett kapell själv, då blir det inte så dyrt.

 

Annat jag vill göra är att måla om inuti, det vita är ganska fläckig. Sen är det fastklistrat en mjuk matta på sidorna. Är det värt att byta ut den? Har hört det ska vara ganska jobbigt, ska man bara försöka tvätta?

...

Gör inte för mycket nu i år, gör det som är absolut nödvändigt.

Tvätta, tvätt och tvätta så att det blir så rent som möjligt.

Gå på med ganska koncentrerat medel så blir det inte så jobbigt. Vi gillar Ajax allrengöring eftersom man inte behöver skölja efter, men eftertorka gärna med våt trasa en gånger och sist med torr.

Sedan finns det ju mera effektiva medel. Minns tyvärr inte vad vi fick av varvet i en liten flaska som gör att smutsen hoppar av bara man öppnar flaskan.

 

Hoppas du får en skön och fin första säsong med din nya båt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... å Du, lycka till och välkommen ut på sjön! Hoppas Du kommer att trivas.

 

Alla har vi börjat med att kunna precis ingenting. Därefter har en del lärt sig mer och en del mindre. Men även vi som har lärt oss mindre har roligt på sjön ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg att den Stortriss MK 1 jag seglade i början av 70-talet inte hade någon dirk. Man la bara ner bommen snett akterut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Skönt att veta att det inte fattas någon dirk (inte vajer, jag lär mig).

 

Angående luckan så tror jag den är original bestående av två delar. Den större skivar man in ovanifrån, den mindre ovanför skivar man in underifrån. Sedan vilar den övre mot den undre, vilket gör en glipa överst på 1-2cm. Hoppas ni förstår, har lite svårt att se hur man skulle kunna göra det tätt. Utrymmet som ger glipan behövs liksom för att kunna trä in den översta biten.

 

Avvaktar med att måla i båten och börjar med att försöka tvätta ordentligt.

 

 

Har iaf installerat solpaneler och usb uttag :) haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller menar att den inte har akterstag! Dirk har den, tror jag. Det är väl den man fäster storseglet i? En kompis sa att man kunde använda samma lina och sätta bak i bommen när man inte har uppe seglet. Bra eller dåligt att göra så? Kanske lika bra att bommen bara ligger ned?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en boomstrut.. en liten glasfiberlatta som håller opp bommen.. en enkel och billig lösning.. Men när jag googlar så ser jag båten både med och utan dirk.. Dock ingen med akterstag så jag tror nog att din rigg är ok...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller menar att den inte har akterstag! Dirk har den, tror jag. Det är väl den man fäster storseglet i? En kompis sa att man kunde använda samma lina och sätta bak i bommen när man inte har uppe seglet. Bra eller dåligt att göra så? Kanske lika bra att bommen bara ligger ned?

Storseglet "fäster" eller hissar du med storfallet, men det är klart, det går ju att använda som dirk om man tar loss det från seglet.

 

Som sagt akterstag brukar det inte finnas något. Det är vanten som gör det jobbet.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla Stortriss jag hade i begynnelsen fanns det ett akterstag (mkII). Om man bildsöker på Google så ser man det oxå. MkI hade väl inget vad jag vet?

Ett akterstag är att föredra, speciellt vid hård undanvindssegling då sidovanten får ta den värsta belastningen annars. Den luddiga mattan på insidan skrovet är väl sprutad flock om man har den typen av isolering, den är ju även fuktabsorberande och bör således inte målas. Dock så brukar det lossna en massa strån om man tvättar med för starka medel.

Vad gäller luckorna kan man sätta en liten tätningslist längst ner i botten så den undre skivan sträcker sig lite längre upp vilket gör att den övre skivan sluter tätt mot toppen av öppningen. Det finns ju självhäftande av hårdare skumgummi för fönstertätning man kan använda, dock bör man limma med kontaktlim för att den ska sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storseglet "fäster" eller hissar du med storfallet, men det är klart, det går ju att använda som dirk om man tar loss det från seglet.

 

Som sagt akterstag brukar det inte finnas något. Det är vanten som gör det jobbet.

Men om jag vill skaffa en dirk, hur gör jag det? Är det en helt parallell lina med den som går till storseglet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätteenklast är en lina som fästs i masttoppen och en knap eller skotråtta längst ut på bommen som du fäster linan i. Krångligare är en lina som sitter permanent längst ut på bommen i t ex en ögla, bryts i ett block i masttoppen samt sedan leds ner till mastfoten eller sittbrunnen lika storfallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att Mk1 saknade akterstag. Jag seglade en sån under en av min ungdoms somrar. Min förra båtklubb hade två st Mk II som skolbåtar och dom hade akterstag. Huruvida dessa var eftermonterade eller inte vet jag ej men akterstaget är bra att ha för att styra böjningen på masten. Speciellt på en Stortriss som har mycket storsegel men väldigt lite försegel. När det börjar blåsa upp vill man ju plana ut seglet med häckstaget.

Dirken är ju sinnrik eftersom man även kan använda den som nödfall.

Köp ett svirvlande block och sätt i masttoppen och en lina av hyfsad kvalitet så har du en dirk.

Jag tillbringade en sommar i tonåren i en Stortriss Mk1! En riktigt kul liten båt som seglar bättre än sitt rykte. Dess enda stora brist är att den inte gillar kort och hög motsjö. Den är ju både rund i bogarna och platt i botten. Men i platt vatten och god vind är det en förbaskat lättseglad och rolig båt. Helt okej campingstandard också. Stor och härlig sittbrunn för att vara en så liten båt.

Luckkonstruktionen är idiotisk på Stortrissen och där måste du ha en sprayhood för att undvika att det regnar in. Annars får du helt enkelt täcka med en liten pressenning när du seglat klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Victoria.

 

Gissar att du har köpt en MK1'a , de hade inte akterstag orginal tror jag. 

 

Jag hade en Stortriss MK2 i 3 år som jag renoverade och uppgraderade rätt ordentligt.  

 

Med vettiga segel och genomgången rigg och uppfräschad inredning är det en trevlig liten båt. Seglas som en jolle med burkande och tar sig in på grunda vatten. Med enkelheten är det inte så mycket som kan gå sönder och billig att laga i så fall. 

 

Kanske är ofint att länka till andra forum, men stortriss.org är inte så aktivt längre, dock var vi ett gäng som skrev & tipsade rätt mycket kring båten där då för 4-7 år sedan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt fixa en dirk nu, köpte en trissa och satte i masten. Det fanns en sprint där sen innan så satte i den, hoppas det funkar?

stortriss.jpg

 

Det bockade järnet, är det gjort för en vindsnurra? Ser ut som något i plast har suttit där men brutits av. Skruven är rätt rostiga som ni ser. Är det gjort som för att misslyckas att byta ut skruven? Tänker om skallarna går av... Eller kommer dom hålla många år till trots rosten? Vill gärna ha en vindsnurra och kunna använda samma järn utan att det lossnar.

 

 

I slutet av bommen sitter ett järn för att fästa storseglet i, man kan väl fästa dirken i samma järn? (ev. borra ett till hål?)

stortriss1.jpg

 

 

Sedan rotade jag i grejerna som hängde med när jag köpte och hittade en vit tunn presenning som var gjord för att ha över luckan in till ruffen! :D

 

Har någon annan problem med utombordaren? Jag sätter den där det är tänkt och har den så långt ifrån rodret som det går. Men jag upplever att när jag fäller upp utombordaren att man inte kan göra ordentligt utslag åt det hållet. P.g.a. att rodret tar i utombordaren. Har kikat på andra stortrissar och det verkar lika tajt. Ska det vara så? Man kanske inte behöver göra så stora utslag? När man lägger till är motorn nere och då går det bättre.

 

En till fråga, jag hade i båten sommaren 15. Vad ska jag göra med utombordaren? Jag tog upp den direkt ur saltvatten och gjorde inget med den och nu har den stått sen dess. Har inte testat å starta. Men finns det något jag ska göra innan jag ens testar?

 

Minns att växlarna var svåra att få i och hoppade lätt ur, vad gör man åt det? Någon sa att det nog bara var och byta ut nån olja? Minns inte riktigt.

 

Tack för all hjälp!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt fixa en dirk nu, köpte en trissa och satte i masten. Det fanns en sprint där sen innan så satte i den, hoppas det funkar?

-

Ja det lär funka. Gissar att alternativa bruket av det fästet är för akterstag. (Som är frivilligt att ha, f.f.a på en MK1a)'

 

 

Det bockade järnet, är det gjort för en vindsnurra? Ser ut som något i plast har suttit där men brutits av. Skruven är rätt rostiga som ni ser. Är det gjort som för att misslyckas att byta ut skruven? Tänker om skallarna går av... 

 

Jo det lär vara för en Windex http://www.watski.se/Windex-11eox . Låt skruvarna vara skulle jag säga, annars spraya WD-40 eller motsvarande och prova när det gått ner i gängorna ett tag.

 

I slutet av bommen sitter ett järn för att fästa storseglet i, man kan väl fästa dirken i samma järn? (ev. borra ett till hål?)

 

Ja ena är för storskotet och andra för storseglet. Enklare än att borra extra hål är väl någon länk mellan öglan för storsegel och hålet i det roterande järnet.

 

Har någon annan problem med utombordaren? Jag sätter den där det är tänkt och har den så långt ifrån rodret som det går. Men jag upplever att när jag fäller upp utombordaren att man inte kan göra ordentligt utslag åt det hållet. 

 

Det är så det brukar vara. Större utslag på rodret än 45 grader ska du ändå inte göra, bromsar bara båten.

 

En till fråga, jag hade i båten sommaren 15. Vad ska jag göra med utombordaren? Jag tog upp den direkt ur saltvatten och gjorde inget med den och nu har den stått sen dess. Har inte testat å starta. Men finns det något jag ska göra innan jag ens testar?

Minns att växlarna var svåra att få i och hoppade lätt ur, vad gör man åt det? Någon sa att det nog bara var och byta ut nån olja? Minns inte riktigt.

 

En äldre tvåtaktarare gissningsvis? Dvs kör du med oljeblandad bensin?  De brukar vara rätt stryktåliga. Men det är klart att ett nytt /rengjort tändstift och byte av olja för växelhuset är bra. Samt koll av impellern, f.f.a om vattenstrålen från motorn är klenare än vanligt.  Går ju att lämna in den på service, men går på nån tusenlapp och kanske inte värt om den är gammal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...