Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerN

Sjökortslåda

Rekommendera Poster

Detta inlägg la jag in i Övrigt snack, Frågor men då kommer det inte upp på Aktiva trådar för mig, så medveten dubbelpost!

Funderar på att lägga mina sjökort i en låda istället för att ha dem i en hög ovanpå ett skåp i båten. Skulle helst köpa en färdig låda men hittar ingen som både har rätt mått och som ser bra ut.

Tanken är att lådan ska ligga ovanpå skåpet med ett halkskydd under så den inte far omkring.

Sjökorten är den nya mindre sorten så jag räknar med att lådan behöver vara ca 35 x 48 cm och vara ca 6-8 cm hög.

Hittade en dyr och inte så snygg av märket EvaSolo men den var slut. Vet inte om den var tillräckligt hög heller.

Någon som har något tips?

En låda som ser ut som en gammal strömmingslåda skulle vara lite kul. Eller en snygg i teak, men då blir den förmodligen ganska dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en träbricka med handtag?

 

post-95867-0-81468400-1492198038_thumb.jpeg

 

Denna har måtten 50x35 och finnp på Åhlens.

 

Finns säkert flera i olika färg och form.

 

Med ett eller två gummisnören över brickan så ligger sjökorten kvar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den ser ut att vara rätt förutom höjden men kanske som du säger kan man sätta något runt korten.

Brickan från EvaSolo var typ samma bottenmått men såg väsentligt högre ut på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ingen aning om att det var en bricka du hade tittat på.

 

Köp två "lådor" på Åhléns och ett par gångjärn så har du en låda med lock som är tillräckligt rymlig.

Med lämpligt placerade gummisnören invändigt kan du ha vissa kort i den övre delen och andra i den undre delen. Kan vara opraktiskt med lock, bryts lät av när man som minst önskar det.

 

Ett alternativ är ju att bygga en låda själv;

1 st plyfaskiva i rätt måt.

1 st. lagom lång och hög planka.

8 st. träpluggar.

1 st. flaska trälim.

1 st fintandad såg.

Lite olika sandpapper

 

Sedan kan man ju lyxatill det med lack.

 

Eller en sådan här...

post-95867-0-06840100-1492246494.jpg

 

lådan Komplement från IKEA. Den räcker jorden runt...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, förlåt om jag var otydlig om bricka men det var bara något jag hittade som jag kunde använda.

Såväl lådan från Ikea som sockerlådan är nog för höga (ytterligare information jag inte försett er med :( ).

Eftersom lådan ska stå ovanpå ett skåp så finns det begränsat utrymme (som i alla utrymmen ombord) ovanför. Skulle tro att det är kanske 20 cm utrymme ovanför och om det inte räcker med halkskydd under så jag måste fästa lådan med kardborrband kan de 16 cm som Ikea-lådan är hög göra att det blir svårt att komma åt pärmarna med sjökort. 

Att bygga själv kan ju bli väldigt snyggt och var det jag var inne på först. Tänkte köpa teakplankor och få till en snyggare låda med lite luft mellan ribborna på sidan men sen är det ju alltid en massa andra projekt som ska till så här på våren så kanske tar jag det nästa vinter. - Om inte någon här kommer med det där absolut perfekta tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om lådan är lite för hög är det ett problem man lätt löser med en såg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...