Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Braempa

Bygga septiktank i epoxi

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Byggt en toatank i epoxi och blev väldigt bra. Gjorde först en plugg i styrofoam, klädde med packtape, lanimerade utanpå. Sedan tog hål och hällde i en liter aceton och - voila - bara att hälla ut styrofoamkletet. Ta upp manlucka och skruva i vanliga skrovgenomföringar. Blev väldigt bra :-)

Men nu i eftertankens kranka blekhet så slog det mig... Är epoxin 100% lukttät??? Eller behöver jag lacka tanken för inte få lukt? Googlat men hittar inte svar på detta.

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på att göra en tank på det sättet. Läste flera som gjort så och ingen hade några problem.Man kunde även göra i polyester men då skulle det vara tjocka gods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!
Vad för typ av manlucka använde du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag inte kan svara på din fråga. Jag ställt en egen till dig i stället ;). Hur många lager väv har du använt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Vad för typ av manlucka använde du?

Hittade en på mässan. RF plåt diam 160 med en ring med fastsvetsade bultar från insidan. Skall se om kan hitta vad den heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag inte kan svara på din fråga. Jag ställt en egen till dig i stället ;). Hur många lager väv har du använt?

Lade tre lager 300 gr väv först och tog sedan ut styrofoamet. Tyckte tanken kändes lite vek då och ffa så bubblade de platta sidorna ut och in. Skar då till tunna (3 mm) sjok av styrofoam som jag limmade på sidorna och sedan två lager glas till utanpå så att det blev en sandwichkonstruktion. Helstyvt. Lade sedan dessutom ett gäng extra små läppar där genomföringarna skulle sitta.

 

 

Men 300 gr är inget bra, väldigt svår att mätta och svår att forma runt hörn. Skulle rekommendera 150 gr eller max 200.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intressant!

Vad för typ av manlucka använde du?

Hittade en på mässan. RF plåt diam 160 med en ring med fastsvetsade bultar från insidan. Skall se om kan hitta vad den heter.

 

 

Lyckades hitta den på nätet så du kan se http://www.kf-maritim.se/shop/product/manlucka-i-rostfritt-150-mm?tm=natbutik

Funkade väldigt bra, men rätt dyr :-(

Innan jag hittade denna så hade jag tänkt göra en på samma sätt fast av polykarbonat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att epoxitanken funkat strålande första sommaren. Ingen lukt, och skitmycket volym ;-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...