Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har en ballad från -74 med en Volvo Penta MD6A inombordare. 
Förra säsongen gick motorn som en klocka och startade alltid på 2 sekunder.  Igår vid sjösättning lyckades vi dock inte starta motorn och söker därför tips. Vi är båda nya inom båtvärlden och kan väldigt lite om just motorer så ni får ursäkta eventuella dåliga förklaringar eller okunskap.

 

När vi försökte starta motorn så ser vi att startmotorn börjar gå och försöker dra igång motorn. Vid ett fåtal tillfällen hörde vi ett ljud som lät precis som när den kickar igång (som förra säsongen) men sedan blir den tröttare och tröttare och ingenting händer.

Vi har nu avluftat systemet vilket inte hjälpte, Vi har även försökt kontrollera impellern men metallplattorna som sitter som ett lock utanför impellern har eroderat(?) vilket gör att vi inte får bort den. Under natten nu har även laddaren varit påkopplad om det nu kan vara dålig ström i startbatteriet (Det ska dock tilläggas att vi laddat flertalet gånger under vintern och fått indikation på att det varit fulladdat - vi har ingen mätare för laddningen men själva laddaren har slagit av). 

 

Hur tycker ni att vi ska gå vidare? 
Låter det som självklart problem med laddning och/eller startbatteri? 
Kan det vara impellern? Tips på hur vi får bort plattan så vi kan byta impeller?

 

Tar även gärna tips på mekaniker som kan åka och titta på det i Norrort om det är ett alternativ.
 

Alla tips mottages tacksamt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går motorn runt på startmotorn eller låter det bara? (går motorn runt?)

 

Går den lättare / snabbare på startmotorn än tidigare? (dvs dålig kompression)

 

Mät batteri spänningen när batteriet har varit orört en timme, fullladdat är runt 12.7V. Låga 12 eller under är inte bra om det ska vara laddat. Betyder troligen att det är dags att byta batteri.

 

Om impellern är hel eller inte i kylsystemet påverkar inte motorns förmåga att starta när den är kall. däremot måste den vara i dugligt skick när ni ska använda den för framdrift eller längre tomgångskörning.

 

Har ni en eller två spakar till gas / växel? Ger ni lite extra gas när ni försöker starta?

 

Som nödlösning kan man prova startgas i insuget men man måste vara försiktig med mängden när man använder det på en Diesel.  Liten liten dutt för att se om den hostar igång. För mycket så skadas lätt motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du avluftar kommer det alltså fram diesel till spridarna?

Har du provar med att spraya startgas i luftfiltret?

Har du elektrisk eller manuell avstängningsventil på bränslepumpen?

Hursomhelst, kolla att den är öppen, men det är den ju om du får fram diesel till spridarna.

Har du använt glödtändningen i de x antal sekunder som rekommenderas? ofta får man göra det vid de första kallstarterna om våren.

 

Har du dekompressonsventil på den motorn? i så fall skall den vara stängd, om den är öppen snurrar det ju på som bara sjutton (det är en spak på cylindrarna som tvingar både insugs- och avgasventilerna att stå öppna hela tiden, kanske försvann dessa med de antika MD1 och MD2-motorerna?)

 

Ja om batteriet är dåligt laddat blir det ingen vidare snurr på startmotorn, men till skillnad från bensinare med elektriskt tändsystem, så är dieslarna inte lika känsliga för spänningsfall.

 

Impellern har inget med detta att göra, men du måste ända fixa till så att du kan demontera densamma, spraya rikligt med rostösningsvätska några gånger de närmaste dygnen, och använd en fräsch ringnyckel (7mm tror jag det är, kanske 8) så att du får ett stabilt grepp om skruvskallarna.

I värsta fall får du byta hela pumpen. Det har hänt att jag tvingats dra av alla skruvarna och sätta en mindre hyggmejsel emellan pumphus och locket, för att sedan ta loss allt och fixa i skruvstädet på arbetsbänken.

Då jag bytt till syrafasta pinnbultar och svårfunna rostfria vingmuttrar.

 

..

 

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror inte det är en elektisk avstängninsventil på MD6A. När man stänger av den drar man inte bara ner gasen till stoppläge?

 

Isf måste man ge lite gas för att den ska starta / gå på tomgång.

 

När man luftar behöver man gå igenom hela väge ut till spridaren. Så det låter inte som om ni har luftat ordentligt.

 

Sök på MD6A så hittar du säkert båda användarmanual och verkstadsmanual på nätet.

 

 

Redigerad av LuminaL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går motorn runt på startmotorn eller låter det bara? (går motorn runt?)

 

Går den lättare / snabbare på startmotorn än tidigare? (dvs dålig kompression)

 

Mät batteri spänningen när batteriet har varit orört en timme, fullladdat är runt 12.7V. Låga 12 eller under är inte bra om det ska vara laddat. Betyder troligen att det är dags att byta batteri.

 

Om impellern är hel eller inte i kylsystemet påverkar inte motorns förmåga att starta när den är kall. däremot måste den vara i dugligt skick när ni ska använda den för framdrift eller längre tomgångskörning.

 

Har ni en eller två spakar till gas / växel? Ger ni lite extra gas när ni försöker starta?

 

Som nödlösning kan man prova startgas i insuget men man måste vara försiktig med mängden när man använder det på en Diesel.  Liten liten dutt för att se om den hostar igång. För mycket så skadas lätt motorn.

 

Tack för snabbt svar!

 

- Motorn går runt. Vi ser hur remmen drar runt motorn men de första sekunderna går snabbare än efter 5-10 sek.

- Svårt att säga faktiskt. Finns det något sätt vi kan kontrollera kompressionen?

- Tack vi kollar batteriet!

- Ok jag antar att effekten av en dålig impeller då blir att motorn blir för varm för snabbt för att kylningen inte fungerar som den ska? (Kan tilläggas att vi har sötvattenkylt system som kyls av sjövattnet).

- Vi har en spak och har inte provat att ge gas alls.

- Tack för tipset med startgas!

 

När du avluftar kommer det alltså fram diesel till spridarna?

Har du provar med att spraya startgas i luftfiltret?

Har du elektrisk eller manuell avstängningsventil på bränslepumpen?

Hursomhelst, kolla att den är öppen, men det är den ju om du får fram diesel till spridarna.

Har du använt glödtändningen i de x antal sekunder som rekommenderas? ofta får man göra det vid de första kallstarterna om våren.

 

Har du dekompressonsventil på den motorn? i så fall skall den vara stängd, om den är öppen snurrar det ju på som bara sjutton (det är en spak på cylindrarna som tvingar både insugs- och avgasventilerna att stå öppna hela tiden, kanske försvann dessa med de antika MD1 och MD2-motorerna?)

 

Ja om batteriet är dåligt laddat blir det ingen vidare snurr på startmotorn, men till skillnad från bensinare med elektriskt tändsystem, så är dieslarna inte lika känsliga för spänningsfall.

 

Impellern har inget med detta att göra, men du måste ända fixa till så att du kan demontera densamma, spraya rikligt med rostösningsvätska några gånger de närmaste dygnen, och använd en fräsch ringnyckel (7mm tror jag det är, kanske 8) så att du får ett stabilt grepp om skruvskallarna.

I värsta fall får du byta hela pumpen. Det har hänt att jag tvingats dra av alla skruvarna och sätta en mindre hyggmejsel emellan pumphus och locket, för att sedan ta loss allt och fixa i skruvstädet på arbetsbänken.

Då jag bytt till syrafasta pinnbultar och svårfunna rostfria vingmuttrar.

 

..

 

..

 

Tack för svaret!

 

- När vi avluftar så har vi lossat en liten skruv ovanpå finfiltret och det finns en liten handpump tidigare som man manuellt pumpar fram diesel med. Vi pumpade ut ca 0,2 dl diesel (enl manualen) så jag antar att det betyder att vi gjort det korrekt?

- Vi har inte provat startgas ännu

- Osäker gällande manuell eller elektrisk ventil. Svarar min första kommentar på detta?

- Jag är helt ärligt osäker på om vi lyckas med glödtädning eller inte. Finns det något sätt vi kan kontrollera att det fungerar som det ska? (Nyckeln verkar inte ha något mellanläge vad jag kan förstå när jag försöker starta).

- Osäker på dekompressionsventilen ska jag säga. Vi har dock försökt att manuellt starta den genom att veva igång den. Där fanns då ett handtag som skulle så upprätt i första läget och sedan tryckas ned under vevning. Gav inget resultat.

 

Tack för tips om batteriet och impeller också! Något speciellt medel du skulle köra på?

 

/Mvh Jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll inte på länge att försöka starta motorn utan att stänga sjövattenintaget. Risken är att du fyller avgasslangen med vatten som annars avgaserna hade kört ut och vattnet rinner i bakvägen i motorn genom öppen avgasventil

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är en elektisk avstängninsventil på MD6A. När man stänger av den drar man inte bara ner gasen till stoppläge?

 

Isf måste man ge lite gas för att den ska starta / gå på tomgång.

 

När man luftar behöver man gå igenom hela väge ut till spridaren. Så det låter inte som om ni har luftat ordentligt.

 

Sök på MD6A så hittar du säkert båda användarmanual och verkstadsmanual på nätet.

 

Nu förstår jag. Det är en spak som man drar rakt upp för att strypa tillförseln till motorn. Oftast vrider vi nyckeln till ursprungsläge och drar i denna spak så stängs den av.

 

Vi följde den guide som vi hittade i manualen, ska undersöka om jag missat något steg med luftningen, tack!

 

 

Håll inte på länge att försöka starta motorn utan att stänga sjövattenintaget. Risken är att du fyller avgasslangen med vatten som annars avgaserna hade kört ut och vattnet rinner i bakvägen i motorn genom öppen avgasventil

Hälsningar Ove

 

Tack för tipset!

Tror inte det är någon risk med denna modell då jag tror att det är viss lutning bakåt och utblåset är ovanför vattenytan men bör vi för säkerhetsskull göra fortsatta försök med ventilen till sjövattnet avstängd?

 

/Mvh Jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en alldeles enastående otur om man ska få in vatten i cylindern under start. Motorn fungerar ju som en kompressor och blås ut ev vatten. Stänger man sjövattenintaget är det stor risk att man förstör impellern, i synnerhet om motorn startar.

 

Finns det en fungerande glödning? Man kan kolla med en tångamperemeter om det går ström till glödningen. Eller bara mäta på batteriet, spänningen sjunker något när man glöder.

Har man tillgång till landström så kan man blåsa varm luft i insuget med en fön eller varmluftpistol. Några minuter brukar göra stor skillnad.

 

Hur är det med kallstarten, är den aktiverad?

 

Lossa lite på bränsleröret vid insprutningsventilen. Kommer det diesel där när startmotorn körs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en alldeles enastående otur om man ska få in vatten i cylindern under start. Motorn fungerar ju som en kompressor och blås ut ev vatten. Stänger man sjövattenintaget är det stor risk att man förstör impellern, i synnerhet om motorn startar.

 

Finns det en fungerande glödning? Man kan kolla med en tångamperemeter om det går ström till glödningen. Eller bara mäta på batteriet, spänningen sjunker något när man glöder.

Har man tillgång till landström så kan man blåsa varm luft i insuget med en fön eller varmluftpistol. Några minuter brukar göra stor skillnad.

 

Hur är det med kallstarten, är den aktiverad?

 

Lossa lite på bränsleröret vid insprutningsventilen. Kommer det diesel där när startmotorn körs?

 

Tack för tipsen!

 

Jag är lite osäker på hur vi faktiskt får glödning? Jag har försökt hitta något mellanläge när jag vrider om nyckeln men det verkar inte riktigt synas/fungera? Vi kan självklart försöka kolla på batteriet när vi försöker starta men hur brukar det normalt fungera med glödningen?

 

Aktivera kallstarten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är nog en alldeles enastående otur om man ska få in vatten i cylindern under start. Motorn fungerar ju som en kompressor och blås ut ev vatten. Stänger man sjövattenintaget är det stor risk att man förstör impellern, i synnerhet om motorn startar.

 

Finns det en fungerande glödning? Man kan kolla med en tångamperemeter om det går ström till glödningen. Eller bara mäta på batteriet, spänningen sjunker något när man glöder.

Har man tillgång till landström så kan man blåsa varm luft i insuget med en fön eller varmluftpistol. Några minuter brukar göra stor skillnad.

 

Hur är det med kallstarten, är den aktiverad?

 

Lossa lite på bränsleröret vid insprutningsventilen. Kommer det diesel där när startmotorn körs?

 

Tack för tipsen!

 

Jag är lite osäker på hur vi faktiskt får glödning? Jag har försökt hitta något mellanläge när jag vrider om nyckeln men det verkar inte riktigt synas/fungera? Vi kan självklart försöka kolla på batteriet när vi försöker starta men hur brukar det normalt fungera med glödningen?

 

Aktivera kallstarten?

 

Ser nu från manualen att motorn är försedd med automatisk kallstart som är aktiverad så länge "stoppreglatet är helt intryckt". Antar att detta är samma reglage som vi drar i för att stanna motorn? (Sitter bredvid panelen med nyckel etc i sittbrunnen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem för ett par år sedan på min MD5A, luftade och det kom lite diesel. Det var första gången jag luftade (hade bara mekat bensinmotor innan), så vad jag inte insåg var att det kom väldigt lite diesel - det visade sig att matarpumpen pajat under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem för ett par år sedan på min MD5A, luftade och det kom lite diesel. Det var första gången jag luftade (hade bara mekat bensinmotor innan), så vad jag inte insåg var att det kom väldigt lite diesel - det visade sig att matarpumpen pajat under vintern.

 

Hur kan vi kontrollera detta på ett bra sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker man verkar MD6A inte ha glödning. Så antingen kommer det ingen/för lite diesel. Eller så får man inte upp kompressionen, tex pga dålig fart i startmotorn eller att det är för kallt.

Det finns ett dekompressionshandtag? Lyft det, kör startmotorn så att motorn går runt ordentligt några varv och släpp handtaget. Som man gör vid hand/vev start.

 

Sätt "gasen" på fullt och dra några gånger i stoppreglaget innan startförsök. Så sks man göra på lite modernare Volvo dieslar.

 

Enligt mig är äldre, små Volvodieslar notorisk svårstartade när det är under 25°C utomhus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll inte på länge att försöka starta motorn utan att stänga sjövattenintaget. Risken är att du fyller avgasslangen med vatten som annars avgaserna hade kört ut och vattnet rinner i bakvägen i motorn genom öppen avgasventil

Hälsningar Ove

 

Helt enig med dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara justera ditt stoppförfarande.

 

När du fått maskinen att gå, vid stopp, dra först i stopphandtaget, sedan när motorn stoppat vrider du av nycklen.

I den ordningen inget annat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om det är punkt 3 ni syftar på innebär det alltså att vi ska starta motorn med muttarna lösa så bränsle "läcker" ut?"

 

Yes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kom även flera tips om att avlufta hela vägen till spridarna. Hur gör vi detta på ett bra och kontrollerat sätt?

Enligt manualen kan vi endast utläsa följande (vi har gjort 1 och 2 ej 3):

 

1. Öppna luftningsskruven på finfiltret

2. Pumpa fram bränsle med hjälp av handpumpen tills ca 0,2 liter bränsle runnit ut. Stäng luftnigsskruven. Om pumpervak när dålig, vrid runt motorn något så att pumpens drivkam ändrar läge.

3. Har insprutningspumpen varit demonterad, eller vid första start av ny motor ska pumpen luftas. Pumpa med handpumpen ca 1/2 minut varvid insprutningspumpen automatiskt urluftas" Losssa insprutarnas tryckrörsmuttrar och kör runt montorn med startgeneratorn tills bränsle kommer fram från tryckrören. drag åt tryckrörsmuttarrna och starta motorn

 

Om det är punkt 3 ni syftar på innebär det alltså att vi ska starta motorn med muttarna lösa så bränsle "läcker" ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Md6 är en direktinsprutaf maskin den här inte gödning och behöver heller inte det heller

Har du inte haft problem med luft i bränslesystemet förra sommaren tvivlar jag på att det är orsaken till att du inte kommer igång.

Roterar motorn tillräckligt snabbt när du försöker starta?

Har du gasregelaget full gas?

Startgas är jag lite tveksam till men gärna att du blåser varmluft i intyget med hårtork eller varmluftspistol ja kanske 5 till 10 minuter innan startfärsök

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om det är punkt 3 ni syftar på innebär det alltså att vi ska starta motorn med muttarna lösa så bränsle "läcker" ut?"

 

Yes 

 

Tack!

 

Md6 är en direktinsprutaf maskin den här inte gödning och behöver heller inte det heller

Har du inte haft problem med luft i bränslesystemet förra sommaren tvivlar jag på att det är orsaken till att du inte kommer igång.

Roterar motorn tillräckligt snabbt när du försöker starta?

Har du gasregelaget full gas?

Startgas är jag lite tveksam till men gärna att du blåser varmluft i intyget med hårtork eller varmluftspistol ja kanske 5 till 10 minuter innan startfärsök

 

Tack för svaret!

Osäker på om den faktiskt gör det. Vi har inte testat med full gas men ska göra det när vi testar igen imorgon. Kan det inte även vara så att batteriet då har så dålig spänning vilket gör att den inte orkar dra runt den tillräckligt "fort"?

 

Avvaktar med startgas etc tills vidare.

 

Kan det vara vatten i bränslet kanske?

 

Tveksamt. Vi har tömt vattenavskiljaren och tyckte mest att det var lite diesel där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en viss erfarenhet av att försöka starta smådieslar. Året runt och nästan alltid med vev. Lister, Sabb och Volvo. Lister/Sabb startad alltid, året runt. Volvo startade bara varma sommardagar, resten av året krävdes stora mängder startgas.

Startförfarandet är alltid detsamma. Fullgas, aktivera dekompressionen, veva runt motorn tills den får lite fart, spruta ev startgas och fäll dekompressionen. På andra eller tredje försöket brukar de starta, lite haltande.

 

Numer har jag en VP2003, glödning 40sek innan start om inte motorn körts på några timmar. En varm dag tycker man 30sek glödning ska räcka men icke.

En gång hade jag en Yanmar YSM12. Vevades ofta ingång sen vi "festat upp" startbatteriet. Gick hur lätt som helst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Snälla rara söta, ge inte en oerfaren tips att använda startgas på en dieselmotor! På en bensinmotor möjligen men inte en dieselmotor! Vet man vad man gör kan det vara en metod att använda i nödfall, men orsakar mycket lätt blåsta topplockspackningar, knäckta kolvringar, böjda vevstakar och eller skador på kolvar! Hållit på med motorer yrkesmässigt i 30 år och jag vet vad jag pratar om.

Möjligen har frågeställaren en kärvande insprutningspump/regulator om bränsle tycks komma fram till pumpen. Har det tankats RME diesel förra säsongen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla rara söta, ge inte en oerfaren tips att använda startgas på en dieselmotor! På en bensinmotor möjligen men inte en dieselmotor! Vet man vad man gör kan det vara en metod att använda i nödfall, men orsakar mycket lätt blåsta topplockspackningar, knäckta kolvringar, böjda vevstakar och eller skador på kolvar! Hållit på med motorer yrkesmässigt i 30 år och jag vet vad jag pratar om.

Möjligen har frågeställaren en kärvande insprutningspump/regulator om bränsle tycks komma fram till pumpen. Har det tankats RME diesel förra säsongen?

 

Vi undviker startgas tror jag!

 

Inte vad jag känner till. Vi har tankat vanlig diesel på sjömackar. När vi tog upp båten hade vi även i någon form av medel för att motverka bildning av fiber/skräp etc i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Mycket klokt.. Om du känner dig tillräckligt säker på vad du lossar, så lossa spridarrören vid spridarna ett halvt varv. Ge full gas på motorn och be någon om hjälp med att trycka på startknappen. Låt motorn "nysta" 10-15 sekunder medan du kollar vid spridarna om det kommer bränsle stötvis, relativt rikligt utan luftbubblor! Gör det det så kan du gå vidare i felsökningen. Gör det inte det så får inte pumpen bränsle, alternativt så kärvar regulatorn. Då får du "tomgång" eller tom stopp oavsett vad gasreglaget står på. Detta är mycket vanligt numer med moderna torra dieseloljor när motorn stått ett tag. Då bör du ringa en kunnig mekaniker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket klokt.. Om du känner dig tillräckligt säker på vad du lossar, så lossa spridarrören vid spridarna ett halvt varv. Ge full gas på motorn och be någon om hjälp med att trycka på startknappen. Låt motorn "nysta" 10-15 sekunder medan du kollar vid spridarna om det kommer bränsle stötvis, relativt rikligt utan luftbubblor! Gör det det så kan du gå vidare i felsökningen. Gör det inte det så får inte pumpen bränsle, alternativt så kärvar regulatorn. Då får du "tomgång" eller tom stopp oavsett vad gasreglaget står på. Detta är mycket vanligt numer med moderna torra dieseloljor när motorn stått ett tag. Då bör du ringa en kunnig mekaniker.

 

Tack för tipset!

 

För att gå tillbaka till mitt tidigare inlägg om manualen och avluftning:

 

3. Har insprutningspumpen varit demonterad, eller vid första start av ny motor ska pumpen luftas. Pumpa med handpumpen ca 1/2 minut varvid insprutningspumpen automatiskt urluftas" Losssa insprutarnas tryckrörsmuttrar och kör runt montorn med startgeneratorn tills bränsle kommer fram från tryckrören. drag åt tryckrörsmuttarrna och starta motorn

 

Du nämner spridarna men ger det inte samma effekt att följa manualen som i punkt 3 ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det ger samma. Det jag vill tipsa om är att kolla HUR mycket bränsle det kommer, samt om bränslet som kommer är rent från luftbubblor. Du kan testa att under proceduren när motorn "nystar" du ser bränsle komma, ber hjälpen som håller startknappen intryckt dra ut stoppen ett par gånger utan att släppa startknappen. Då ska bränslet sluta komma, och när stoppen skjuts in igen ska det direkt komma rikligt med bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ger samma. Det jag vill tipsa om är att kolla HUR mycket bränsle det kommer, samt om bränslet som kommer är rent från luftbubblor. Du kan testa att under proceduren när motorn "nystar" du ser bränsle komma, ber hjälpen som håller startknappen intryckt dra ut stoppen ett par gånger utan att släppa startknappen. Då ska bränslet sluta komma, och när stoppen skjuts in igen ska det direkt komma rikligt med bränsle.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgas är en nödlösning som man kan använda för en motor som måste startas och helst inte är ens egen!

 

Har man vev så kan man dra runt motorn med den för att se att det kommer bränsle vid insprutaren/spridaren. Använd dekompressionsspakarna så går det lättare att dra runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en gammal VP MD i båten. Den startar aldrig utan gas. Jag försöker först med halvt gaspådrag. Om den inte startar efter 5-10 s gör jag nytt försök med fullgas, drar ned gasen när motorn startat och varvar upp.

Om startmotorn inte går 10-15 s med god fart är det nog dags att byta batteri. Att vrida av nyckeln innan man stoppat motorn med stoppreglaget är inte bra för generatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det tjötats mycket om luftningen, jag vet. Men det är A och O för att en dieselmotor ska gå att bränslesystemet är helt tätt och luftfritt. Dieseln sprayas in i cylindern under mycket högt tryck för att kunna antändas av kompressionen, minsta lilla luftbubbla gör att trycket blir för lågt. Så, var noga och "slösa" på dieseln när ni luftar, låt det rinna och dra åt luftskruvarna medans ni pumpar så luften inte får en chans att "backa tillbaka" genom luftnipplarna. Börja med nippeln ovan förfiltret, det som har en vattenavskiljare. Sedan ovanför finfiltret. Går det ändå inte så luftar ni även spridarna så som ni beskrivit tidigare.

Vet ni var dekompressionspakarna sitter? Dessa ska givetvis vara stängda, annars ska inte motorn starta.

När ni tror att luftningen är klar. Håll fullgas och kör startmotorn länge, ibland är gamla motorer bara surskalliga och kan behöva njuggas på startmotorn kanske 15 sekunder eller mer.

Är filtren bytta förresten? Det finns även en finmaskig sil i handpumpen, den ska också göras ren. Och dieseln är inte jättegammal?

 

Funkar det ändå inte så kan jag bara råda er att vända er till en mekaniker som får se över spridarna, kolla att bränslesystemet är tätt och mäta kompressionen i motorn, en ventiljustering kanske behöver göras..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...