Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
avgassimpan

Styra tiller pilot från iphone

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en liten snipa med rorkult som jag tänkt skaffa en tiller pilot till. 

 

Som det är nu använder jag Eniros sjökortsapp som jag tycker fungerar väldigt/alldeles tillräckligt bra. Jag har även haft mer avancerade sjökortsappar, men föredrar faktiskt Eniros, den gör allt jag behöver på ett enkelt sätt.

 

Jag har förstått så mycket som att med en enkel/billig (omkring 4000–5000 kr) tiller pilot kan jag få själva autopiloten sätta en kurs som båten styr efter, men undrar om det går att utnyttja waypoints och rutter som man lagt upp i Eniro (eller andra navigationsappar)? Dvs går det att koppla ihop telefon/surfplatta och autopilot och styra autopiloten utifrån kurser/rutter inlagda där?

 

Jag tycker det vore bra om det gick att få autopiloten att styra efter och följa en kurslinje, så att den kollar av att man håller sig längs kurslinjen och korrigerar för avdrift, istället för att man bara talar om "håll 270°".

 

Är det någon som har koll på vad som krävs för att uppnå detta? Jag är inte beredd att lägga några jättesummor (båten kostade 8000:-, så någon form av budgetlösning får det bli), men kanske finns det något enkelt och billigt som klarar vad jag är ute efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det. Du behöver en Autopilot som kan kopplas till en plotter dvs den har en NMEA0183 anslutning. Enklast kopplar du den till en plotter. Plottern ska ha möjlighet att lämna data till en autopliot. Då kan autopilotn styra mot en waypoint och i vissa fall gira till nästa waypoint i en rutt men oftast piper piloten och du måste trycka på en knapp för att styra mot nästa waypoint.

 

Ska du köra via telefon/platta så blir det värre. Du måste ha en app som klara detta tex iSailor. Sen måste du ha en burk som pratar trådlöst med telefonen tex iMux.

En begagnad plotter är enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en liten snipa med rorkult som jag tänkt skaffa en tiller pilot till.

 

Som det är nu använder jag Eniros sjökortsapp som jag tycker fungerar väldigt/alldeles tillräckligt bra. Jag har även haft mer avancerade sjökortsappar, men föredrar faktiskt Eniros, den gör allt jag behöver på ett enkelt sätt.

 

Jag har förstått så mycket som att med en enkel/billig (omkring 4000–5000 kr) tiller pilot kan jag få själva autopiloten sätta en kurs som båten styr efter, men undrar om det går att utnyttja waypoints och rutter som man lagt upp i Eniro (eller andra navigationsappar)? Dvs går det att koppla ihop telefon/surfplatta och autopilot och styra autopiloten utifrån kurser/rutter inlagda där?

 

Jag tycker det vore bra om det gick att få autopiloten att styra efter och följa en kurslinje, så att den kollar av att man håller sig längs kurslinjen och korrigerar för avdrift, istället för att man bara talar om "håll 270°".

 

Är det någon som har koll på vad som krävs för att uppnå detta? Jag är inte beredd att lägga några jättesummor (båten kostade 8000:-, så någon form av budgetlösning får det bli), men kanske finns det något enkelt och billigt som klarar vad jag är ute efter?

Ja.. vore ju skitsmidigt om det funkar då kan man ju fjärrstyra båten.. tex om man ska hämta nån. Ja om man ex har mer än 0.2.. så kan man hämta folk utan att vara ombord själv ..

Go påsk.... snaps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle säkert kunna gå att bygga något med en Raspberry Pie 3, som har Wifi. Autopiloten kan säkerligen prata NMEA.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns ett färdigt "suite" program för rasperry pi med OpenCPN som det bara är att installera:
http://www.sailoog.com/en/openplotter

Sen finns där olika prylar du köper för att koppla ihop allt så du kan styra autopiloten från waypoints:

 

diagram800x450.png

Såg att det fanns floatswitches också. Skulle man kunna dra ner i kölsvinnet och ha larm..

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...