Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
havskrabban

Sot i sötvattenkylningen?

Rekommendera Poster

Förra säsongen så råkade vi köra vår Volvo Penta MD2B så varm att allt vatten i sötvattenslingan kokade bort. När detta hände lyckades vi dock snabbt stänga av motorn innan allt gick ännu mer åt skogen.

 

Vi kunde inte se att motorn tagit någon större skada och efter att vi fyllt på med nytt vatten så gick den som vanligt igen. Självklart var vi oroliga dock men kunde fortsatt inte se något fel eller märka något ovanligt.

 

När vi 10 dagar senare tömde ut allt kylvatten igen märkte vi att kylvattnet var mycket mörktbrunt, nästan svart.

 

Kan detta vara rost eller sot och vad kan det i så fall bero på?

 

Båten är gammal men för oss är den helt ny. Köpte den förra året. Vi vet inte hur färgen såg ut på kylarvätskan innan eftersom allt det vattnet kokade bort..

 

Bör vi vara oroliga för topplock eller annan packning eller kan det vara något annat, tex korrosion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra tanke.

Vi bytte impellern några dagar innan incidenten. Vi kontrollerade den inte efter incidenten men vi upplevde heller inte några problem med kylningen efter incidenten.

Det tillsammans med att jag säkert spolade 10 liter vatten genom systemet utan att det blev rent borde peka på nått annat.

Redigerad av havskrabban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör motorn så den blir riktigt varm ok kolla oljan före och under drift.

Oljan blir vit (Mjölkaktig) om vatten läcker in.

Byt impellern också den mår inte bra av att gå torrt.

 

Har du inget vatten i oljan och har kört motorn upp till normal driftstemperatur så skulle inte jag vara orolig.

 

När du luftar vattenburna element (radiatorer) hemma så brukar vattnet som kommer ut vara svart.

Det är det åtminstonne om det har varit i systemet en längre stund.

Vattnet i elementen samlar upp oxid (rost) från värmesystemet och jag tror det är det som färgar vattnet svart.

Mistänker att det som hänt i ditt kylsystem är samma som i värmesystem i ett vanligt hus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det alltid varit sötvattenkylt eller konverterat i eferhand?

Om det senare.. är det svårt att få bort all rost mm. som samlats i systemet.

(Går att behandla bort med lite alkalier och därefter syra)

Har dom alltid haft glykol... eller har dom av nån anledning kört endast vatten.. som dom tömt på hösten.. (kan låta självklart dumt att fråga men... har hört såna som förvarar båte inomhus på vintern allt att dom tömmer... "onödigt med frostskydd då".. isf kan de ha rostat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag ska kontrollera oljan nästa gång jag är vid båten.

Jag antar att motorn blivit konverterad vid något tillfälle (den är från 1972). Vet inte vad föregående ägare haft i sötvattensystemet men de verkade ha varit noggranna med motorn så jag tror inte de slarvat där.

Den ligger i medelhavet så någon risk för rost är det inte men den har aldrig lämnats där med tomt kylsystem.

 

När motorn gick varm som jag nämnde innan, så blev den nog mycket varm. Brandlarmet utanför motorrummet hann gå av innan vi stängde av motorn.. Bara så ni får en liten känsla.. Men som sagt, "problemet" med skit i kylsystemet kanske är orelaterat oavsett!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla frågor verka gälla symtom efter var gång

Frågan jag vill ha svar på är varför blev maskinen överhettad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara resterna av impellern..?

 

Impellern går normalt inte i glykolvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan det vara resterna av impellern..?

Impellern går normalt inte i glykolvattnet.

OK, det visste jag inte.

Det är så på min MD5A, en dubbel pump med impellrar till båda slingorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Kan det vara resterna av impellern..?

Impellern går normalt inte i glykolvattnet.

OK, det visste jag inte.

Det är så på min MD5A, en dubbel pump med impellrar till båda slingorna.

 

Till trådstartaren:

Det vanligaste på denna typ av mindre motorer, med eftermonterad färskvattenkylning, är att det finns en elektrisk cirkulationspump som pumpar runt färskvattnet (med eller utan glykol) i motorns kylkanaler och i värmeväxlaren.

Sedan är det motorns originalmonterade impellerpump som pumpar in sjövatten i värmeväxlaren som sedan oftast töms i avgaskröken.

 

Under årens lopp har jag mekat med några sådana här färskvattenkylningar som då suttit eftermonterade på VP-motorer. Någon gång har den elektriska pumpen stått stilla pga skräp i impellerhuset och utlöst säkring, några andra gånger har det varit en himla massa saltbeläggningar inuti tuberna i värmeväxlaren.

Jo, jag har väl sett nån motor med "dubbelpump" också, där jag hjälpte ägaren med ett generatorproblem, men jag är osäker på exakt hur det var då det inte var något kylproblem den gången.

 

Jag vet att jag en gång spolade ur en sådan värmeväxlare med kaustiksoda, vilket man kanske inte skall rekommendera, sedan spolning med trädgårdslang samtidigt som jag drog igenom en sådan där plasttråd man har till större grästrimmers, men en växelvire till cykel går också bra, har jag hört.

 

Sedan ser jag på min nuvarande betydligt större tidigare välskötta dieselmotor, med endast omkring 600 timmars gångtid, att det interna kylvattnet är ordentligt smutsigt, det går i samma nyans som SJ-hade på sina gamla ellok, den där smutsbruna varianten, som också är densamma som Plasic Paddings primer på spray-burk, om nu dessa liknelser gillas här.

Det kylvattnet skall tömmas ut och bytas senare i vår.

 

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer förstås! Impellern på denna motor sitter i saltvattenkylningen. Vi har en elektrisk pump till sötvattenkylningen.

Självklart är anledningen till att motorn gick varm av stort intresse men tolkar jag folk rätt här så verkar ingen vara förvånad över att kylvattnet är skitigt vilket jag tar som goda nyheter. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer förstås! Impellern på denna motor sitter i saltvattenkylningen. Vi har en elektrisk pump till sötvattenkylningen.

Självklart är anledningen till att motorn gick varm av stort intresse men tolkar jag folk rätt här så verkar ingen vara förvånad över att kylvattnet är skitigt vilket jag tar som goda nyheter. :)

Nej, det är rätt normalt att kylvattnet är smutsigt.

Men om du har eller haft varmgång så kan det vara en idé att kolla tuberna i vörmeväxlaren, ja börja med att kolla silen på intaget innan pumpen!

 

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet var bara 10 dagar gammalt i motorn när det tappades av!

Motorn var så varm att brandlarmet utanför motorrummet utlöstes!

Märkligt att efter dessa insidenser mest oroa sig över att vattnet blivit sotigt.

 

Jag skulle oroa mig över varför maskinen blev så j...a het att allt vatten kokade bort så att brandlarmet utlöstes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart oroar det mig. Tanken med denna tråd var dock i första hand att utreda eventuella konsekvenser av haveriet och jag tänkte att det svarta vattnet kunde vara ett symptom på just konsekvenser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svarta vattnet kan mycket väl bero p varmgång

 

Denna tråden påminner mig om en historia jag berättat här tidigare men den tål att upprepas.

Jag skulle göra ett jobb på ett företag jag vd och för mannen gick ut i deras verkstad utanför dörren till kontoret var det stora vattenpölar här får du se till att det kommer hit en golvbrunn säger vd till för mannen.

Jag svarar vore det inte bättre att laga taket.

Vd blänger på mig och sänder hur ska vi då bli av med vattnet.

 

Med detta vill jag ha sakt att man ska söka och åtgärda grundfelet innan man börjar med symtomen följdfelen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svarta vattnet kan mycket väl bero p varmgång

 

.....

Vad är det som gör överhettat kylvatten svart?

 

Ja iallafall ytterligare en orsak att kolla hela kylvattenflödet från bordsgenomföringen och hela vägen till utloppet.

Det är inte ovanligt att det samlas en massa skit i värmeväxlarna.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En maskin som snart är 50 år kanske alldeles för lite packningsuta på topparna för att kunna hålla tätt inte ovanligt att avgaser läcker in i kylmantlarna med missfärgning av kylvätska n som följd.

Vid ett senarie likt detta bildas övertryck i kylsystemet med utebliven cirkulation som följd och kokning.

 

Naturligtvis måste ju hela kylsystemet gås igenom systematisk så att vi inte köper några golvbrunnar när det är taket som läcker .

 

Sammanfattat ts varför kokade maskinen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en gammal MD-2 med Martckylare hoppade slangen till expansionskärlet av, och kylvätskan sprayades fint i hela motorrummet.

Det var ett övertryck, slangen blev himla varm och mjuk, inte ens tredubbla slangklämmor stod emot trycket, jo slangen sprack nog till sist.

Då var det väldigt mycket bös i värmeväxlaren, som togs hem och fylldes med kaustiksoda, spolades länge med slang och rensades mekanisk med plasttråden från en gräsröjare, sedan blev det väldigt bra!

Jag har nu nästan 30 år senare svårt att förstå varför det var slangen till expansionskärlet som gav med sig, jag kan minnas fel, men kan inte heller minnas att det fanns andra armerade slangar i närheten...

 

Nåväl, återigen, kolla hela flödet, och jag vill minnas att man kan skruva av iallafall den ena gaveln på värmeväxlaren.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svarta vattnet kan mycket väl bero p varmgång

 

Denna tråden påminner mig om en historia jag berättat här tidigare men den tål att upprepas.

Jag skulle göra ett jobb på ett företag jag vd och för mannen gick ut i deras verkstad utanför dörren till kontoret var det stora vattenpölar här får du se till att det kommer hit en golvbrunn säger vd till för mannen.

Jag svarar vore det inte bättre att laga taket.

Vd blänger på mig och sänder hur ska vi då bli av med vattnet.

 

Med detta vill jag ha sakt att man ska söka och åtgärda grundfelet innan man börjar med symtomen följdfelen .

 

Inte alltid. Det finns något som heter "Helsingborgspackning" dvs man avleder eller samlar läckage istället för at lägga ner en massa jobb på att åtgärda felet.

 

I det här fallet skulle jag börja med att riva ner värmeväxlaren för inspektion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade glömt en viktig sak men blev nu påmind. Inloppet till sjövattnet var igensatt vilket åtgärdades efter haveriet så orsaken till att motorn kokade var antagligen det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade glömt en viktig sak men blev nu påmind. Inloppet till sjövattnet var igensatt vilket åtgärdades efter haveriet så orsaken till att motorn kokade var antagligen det.

 

En enkel termostat på avgasröret hade troligen gett larm långt innan motorn blev överhettad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...