Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jonasth

Frågor om Bella 620 DC och Suzuki DF140

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ny användare här som precis har köpt min första lite större båt - en Bella 620 DC med en Suzuki 140DF, båda -05.

 

Jag har lite frågor som jag hoppas någon med lite mer erfarenhet kan svara på! :)

 

1. Säljaren menade på att motorn egentligen är en DF150-motor, men att den är såld som en DF140, för att få ner försäkringspremien. Han menade att förra säljaren hade berättat att det gjordes ungefär 300st på det här sättet. Han kunde dock inte bevisa något och jag betalade för värdet av en DF140.

Men, kan det ligga någon sanning i detta? Eller är det bara ett konstigt påhitt? Kan man på något sätt kontrollera detta?

 

2. Kan man på något sätt se hur många timmar motorn har gjort?

 

3. Det sitter en knapp bredvid strömnyckeln vid batteriet (se bild). Är det någon standard-knapp, och isåfall vad gör den? Har inte vågat trycka på den än  :rolleyes:
post-110375-0-07096700-1491823457_thumb.jpg
 

4. Enligt Suzuki så har DF150 en batteriisolator för laddning av 2 batterier. Men kan jag med hjälp av ett separat skiljerelä fortfarande ladda 2 batterier med DF140?

 

5. Luckan längst bak på golvet i sittbrunnen verkar sitta fast. Alltså luckan över självlänsningshålet. Har försökt ta i en del, men vågar inte hur mycket som helst. Ser ingenting som kan tänkas hålla fast den. Bör jag bara ta i lite extra eller är det någon som har ett hum om vad det kan bero på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Det är stor skillnad på en DF140 och DF150, Bägge har 4 cylindrar i rad men 140:an har en cylindervolym på 1950 cc och DF150 är en sk. big block med en cylindervolym på 2867 cc, dessutom skiljer sig kåporna på dessa modeller. 

 

DF140:

263-667-large.jpg

 

DF150:

moottori-suzuki-659680_b_73f60904d87285f

Redigerad av condmaster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

1. kan inte tänka mig att det skulle vara en "150! hk motor,det är som han skrev innan mig, att det är två helt olika block.

 

2. när du slår på tändningen så visar RPM(varv) mätaren hur många timmar den gåttnålen pekar ex. 2000 varv, då har motorn gått 200 timmar. är du osäker så kolla med närmaste båt mekaniker, dom har prylar så dom kan göra en dator diagnos på motorn, å får ut all data.

 

3.det är en automatsäkring.

 

4.japp

 

5. den luckan har ett vred som standard,om du vrider låset motsols så är den olåst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tack för era svar!

Jag kände samma som er, och eftersom DF140 redan är typ en "upphottad" DF115 vad jag har förstått så kändes det tveksamt att den på nåt sätt skulle vara upphottad till 150hk (eller 158hk som han påstod). Så förmodligen var det bara nåt påhitt, antingen från honom eller från den tidigare säljaren.

 

Men så knappen typ "nollställer" säkringen utifall den löses ut, eller vadå? Det var en helt ny grej för mig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till fråga som jag glömde.

 

Ryggdynorna i sittbrunnen, kan man ta loss dom och isåfall hur? Antar att det går men har försökt en del; dra åt olika håll och försöka nå bakom med fingrarna osv. Men jag vågar inte ta i för mycket heller :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Det är stor skillnad på en DF140 och DF150, Bägge har 4 cylindrar i rad men 140:an har en cylindervolym på 1950 cc och DF150 är en sk. big block med en cylindervolym på 2867 cc, dessutom skiljer sig kåporna på dessa modeller.

 

DF140:

263-667-large.jpg

 

DF150:

moottori-suzuki-659680_b_73f60904d87285f

http://www.ssbilbehor.se/suzuki-utombordare/suzuki-40-300-hk/suzuki-df-140-atl

Två helt olika motorer!

http://www.ssbilbehor.se/suzuki-utombordare/suzuki-40-300-hk/suzuki-df-150-tgx

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till fråga som jag glömde.

 

Ryggdynorna i sittbrunnen, kan man ta loss dom och isåfall hur? Antar att det går men har försökt en del; dra åt olika håll och försöka nå bakom med fingrarna osv. Men jag vågar inte ta i för mycket heller :/

japp dom är löstagbara.

sitter med två klämmor, så det är bara till å dra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten!
Har en Bella 621 typ samma båt :)
Undrar om du fick med solbädden?
Har själv ingen utan ska bygga en egen och hade behövt lite mått på dynor och själva brädbiten man lägger över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

Japp jag fick med den, kan fixa mått åt dig. Fixar det nästa gång jag är nere vid båten, när vädret är lite behagligare

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag haft båten i en sommar, och är överlag mycket nöjd! Men jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med =)

 

1. Hur snabbt bör båten egentligen gå, med en Suzuki DF140?

Jag har hört att den borde gå närmare 40 knop, men jag kommer bara upp i dryga 30 knop (enligt gps). I optimala förhållanden ca 33. Kan tillägga att jag har äkta teak i, läste nånstans att det väger så mycket att man skulle tappa några knop. Kan det stämma?

 

1a. Hur mycket skillnad gör motorhöjd/propstorlek?

Motorn sitter fast i mittenhålet av de fem man kan välja för höjden. Jag upplever att den ganska lätt tuggar luft när jag tiltar upp den, brukar ta upp den till ungefär mitten av tiltmätaren, då jag märker att det är max för den farten. Då räcker det med att jag gasar lite extra så börjar den tugga luft direkt. Är det normalt? (det var inte så med min förra båt, tiltade jag upp den motorn så mycket jag kunde i marschfart kunde jag sen gasa hur mycket mer jag ville, den tuggade aldrig luft. Men det var en styrpulpet på 4,8m med 60hk...)

Propellern står det 3x14x19 på. Antar att det betyder 19"? Hur är det, blir det fördel med större/mindre prop? Rostfri?

 

1b. Båten är bottenmålad, hur mycket skillnad kan/bör det göra, till fördel eller nackdel?

Vet tyvärr inte vilken typ av färg då det var förrförre ägaren som gjorde det. Kan det bli bättre om jag målar om den? Den har enbart körts (och körs) i insjö.

 

2. Var hittar jag (troligtvis) centraldosan för startspärren? (Boatgard)
Jag har bara en avaktiveringsdosa, som dessutom är lite trasig. För att få tag i koden till dosan så jag kan koppla ihop en ny måste jag hitta serienumret, som sitter på centraldosan. Har hört att den förmodligen ska sitta under kåpan, men jag har letat och letat och jag hittar den inte. Kan den sitta nån annanstans? Nån som kan beskriva/visa om det finns något "vanligt" ställe för den att sitta? Har tänkt be dom leta rätt på den vid höstens service, men jag tänkte om nån här har något bra förslag innan dess :)

 

3. Båten har en skruv som sitter löst pga skada. Den gängar inte alls. Vad är bästa sätt att fixa det?
Jag antar spruta in nåt som härdar som skruven sen kan gänga i. Men vad?

 

 

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig en sväng :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gör ca 38 knop med en Verado 135, trimmar ut rätt mycket.

Ingen bottenfärg bara epoxi.

Teak på min också.

Jag har 17p på min propeller, övriga siffror minns jag inte.

Vad har du för varv på fullgas?

Vad är maxvarv på motorn?

 

Bottenfärgen gör några knop.

På min förra båt gjorde det 2-3 knop efter jag skrapat bort gammal färg och lagt på ny.

 

Larmet har jag tyvärr ingen vetskap om.

 

Vad är det skruven ska skruva fast?
Poppnita?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den -05:an vi hade med en 150 hk Yamaha gjorde 42 knop. 

 

Så kanske väl optimistiskt med 140, men mer än 33 knop bör du iallafall nå. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, sSvensson säger:

Min gör ca 38 knop med en Verado 135, trimmar ut rätt mycket.

Ingen bottenfärg bara epoxi.

Teak på min också.

Jag har 17p på min propeller, övriga siffror minns jag inte.

Vad har du för varv på fullgas?

Vad är maxvarv på motorn?

 

Bottenfärgen gör några knop.

På min förra båt gjorde det 2-3 knop efter jag skrapat bort gammal färg och lagt på ny.

 

Larmet har jag tyvärr ingen vetskap om.

 

Vad är det skruven ska skruva fast?
Poppnita?

 

Tack för ditt svar!

 

Jag ska kolla varvtalen, har faktiskt inte gjort det ordentligt. Maxvarv ska iaf vara 5600-6200.

Har läst på lite mer kring propellerdimensioner nu, så ska kika om något kan göras där. 17p menar du pitch då alltså?

Hursomhelst låter det som att jag borde kunna komma upp i lite över 35 knop iaf.

 

På vår förra båt målade vi hela tiden över bottenfärgen. Vi hade en grundfärg, och sen målade vi med någon annan färg typ var femte år när mycket hade försvunnit.

Är det bättre att skrapa bort gammal färg? Kanske bäst nu iaf för att börja om på ny kula? Skrapade du för hand eller med nån maskin?

 

 

Det är en av skruvarna som håller fast fronträcket. Fästet som sitter ungefär vid ratten. Så jag tror inte det går att poppnita där riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första båten hade flagor släppt och ägaren hade bara målat över. Var skrovligt och inte vackert.
Båten jag har nu hade förra ägaren slarvat med grundfärg, färgen började helt enkelt släppa.


Provade först med slipmaskin men dammande nått i hästväg. Inte hälsosamt.
Köpte en skrapa och skrapade av all färg, samlade upp och sedan till återvinning.
Tog några dagars arbete att skrapa rent.
Sedan våtslipning.
Gillar när det är slätt :)

3046.jpg_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-15 på 16:01, sSvensson säger:

Första båten hade flagor släppt och ägaren hade bara målat över. Var skrovligt och inte vackert.
Båten jag har nu hade förra ägaren slarvat med grundfärg, färgen började helt enkelt släppa.


Provade först med slipmaskin men dammande nått i hästväg. Inte hälsosamt.
Köpte en skrapa och skrapade av all färg, samlade upp och sedan till återvinning.
Tog några dagars arbete att skrapa rent.
Sedan våtslipning.
Gillar när det är slätt :)

3046.jpg_1.jpg

 

Testade i helgen och jag kom upp i ca 5400 varv på full gas, ensam i båten.

På full gas kan jag tilta motorn till hälften enligt tiltmätaren, sen börjar den få in luft. Känns rätt lite liksom.

 

Vad har du för varvtal på max?

 

Märkte även att båten tappat under sommaren till knappa 30 knop på max.

Är det normalt att tappa ca 3 knop under en säsong? Båten ligger i Mälaren i Västerås, och precis vid utloppet av ån som rinner genom stan, så det är ju inte direkt den renaste båtplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5800är max med den propellern jag har nu, en Enertia stålpropeller.
Är botten full med snäckor och annan beläggning kan du säkert tappa fart.
Har också båten vid ett utlopp av en å. Min botten är svart efter några veckor. Hade även lite snäckor förra året.
Har du haft möjlighet att titta hur din botten ser ut?
Bara till att dra på sig snorkel och mask :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...