Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jojosurf

Handfot akterstag till en 26 fot?

Rekommendera Poster

Hur nödvändigt är det att ha handfot till akterstag på en 26 fot segelbåt?
Blir segling roligare om man har handfot? 
 
Vad för typ av handfot finns det?
 
Jag fick erbjudandet från ett företag:
 
Handfot med en akterstagssträckare utväxlad 12:1. 
Priset för den är 3000kr.
Detta ingår.
 
BLOCK, BBB30 TRIPLE 570kr
BLOCK, BBB30 TRIPLE/BECK. CAM 930kr
32-fl Sirius 500 6 grå/blå 120kr
Ocean 3000 XG 4 Dark grey 100kr
BLOCK 45 WIRE 459kr

 

Arbete Splitsar samt ihopsättning 880kr
 
Det är från samma företag som fixat allt nytt vajer till segelbåten. 
 
Tacksam för hjälp. 

post-93173-0-68189800-1491774368.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanfot.

Om du har partialrigg använder du akterstaget till att krumma masten. När du tar hem på akterstagsträckaren får du ett planare storsegel, vilket är bra när det blåser mycket, då lutar båten mindre, vilket gör seglingen roligare.

För mastheadriggad båt blir det inte roligare.

1:12 är lite i underkant kan jag tycka. Jag har 1:16, hade gärna haft mer, 27 fot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en HANDFOT? Händer och fötter har jag koll på. Google vet inte heller. Som Peter har förklarat det är det en akterstagssträckare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en HANDFOT? Händer och fötter har jag koll på. Google vet inte heller. Som Peter har förklarat det är det en akterstagssträckare.

Hanfot, som sagt.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sällan brukar vi anmärka på varandras stavfel.

 

Varför det heter "hanfot" och varifrån ordet härstammar kanske någon kan berätta?

Hanfötter används ombord även i andra sammanhang, vid förtöjning etc. Jag har även sett ordet när det gäller linor till tält.

 

Men en lätt dyslektisk kompis skickade ett vykort från Kalifornien, där han i San Fransisco hade besökt en av den stadens mest berömda snabbmatsrestauranger, och han hade där intagit en mycket god och vällagad "handburgare"... Så det var ju lätt att tro att kannibalismen var utbredd där.

 

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter handburgare för att du håller burgaren i handen medan du äter den. Fullständigt logiskt tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter handburgare för att du håller burgaren i handen medan du äter den. Fullständigt logiskt tycker jag.

Självklart, tänkte inte på det... :P Och "fotburgare" är det ingen som hört talas om, ännu... :wacko:

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hanfot kommer troligtvis ifrån dess Y-form och liknelsen med en tuppfot. Alltså hanfot=tuppfot.
Har man bara en sträckare så är det ju ingen hanfot utan bara en sträckare.
Personligen anser jag att man tillverkar sin egen hanfot av Dyneema och lämpliga block.
Wire måste ju pressas med specialverktyg och grejor.

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jojosurf verkar ha en IW26 / Lill-Scampi enligt annan forumtråd.
Den har masthead-rigg. Håller med Peter-K, finns väl ingen anledning att spänna akterstaget extra.

I alla fall inte modifiera utan mycket noggrann koll på hållfasthet och syfte m.m.

Seldéns rigg-guide (pdf) beskriver två varianter av masthead-riggar med ett spridarpar på sidorna 35-38 av 96. Läs gärna runt litet i guiden.   
[Har i och för sig sett nån äldre forumtråd där detta med mastkrumning som trim-metod hos masthead diskuterades. Om jag minns rätt krävdes en rejält kraftig stagsträckare plus nån annan anordning för att få rätta krummet, d.v.s. att mastens mittparti förs framåt relativt mastfot o masttopp? Att snabbt kunna krumma masten för att plana ut storseglet.]  

Hehe, angående hanfoten säger SAOB att uttrycket stammar från "hane" snarare än "hand". Hette tydligen hanefot i äldre tider. Jankens förslag om "tuppfot" verkar klart bättre än teorin om handburgare ovan. :)  

[Ps. Att påpeka stavfel bör undvikas men sammanhanget måste avgöra.
Vi gör väl alla våra stavfel, och i fråga om sällsynta ord som "hanfot" underlättas googlande extra stort ifall man faktiskt stavar rätt - som pseudonym låtsades "upptäcka". Kan vi vara överens om att stavfel sällan bör påpekas, men också att undantag - som gagnar frågeställare och googlings-framgång - nästan måste påpekas!? Särskilt när felstavningen finns i forumämnets rubrik. (Men helst litet snyggt kort och diskret likt Peters inledning i inlägg #2 ovan.)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klassiker i begreppsdjungeln är ju levangen!
Denna skurborste på skaft som sedemera har fått dela namn med skotvagnen till storskotet!
Jag gissar att någon kallade den ledade "vagnen" för ledvagn som sedan blev levang.
Vän av ordning kan ibland ha svårt för att trimma storseglet med skurborsten!  :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Levang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterstagssträckare på masthead har man för spänna upp förstaget så det inte saggar i hårdvind. Man kan ha hanfot men inte som TS bild. En trekantig platta kopplar ihop akterstaget med två vajrar som går till aktern på vardera sidan om midskeppslinjen. Sen har man en "vagn" som klämmer ihop vajrarna när vagnen dras nedåt med en talja.

Fördelen är att på en båt med cenetercockpit kan tampen spännas från sittbrunnen. Kopplar man bort taljan i nederkant så blir tillträdet till badstegen bättre. Har man gott om tamp till taljan så kan den användas för att få ombord tunga människor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Ja, det är en Lill-Scampi (IW26) jag har. Kanske ska ha en relativt kort, men stark justering, en mekanisk sträckare, ungefär som en vantskruv, med vev eller ratt?

 

Bifogat bilder på båten.  

 

 

 

 

 

post-93173-0-46740800-1491901943_thumb.jpg

post-93173-0-30592000-1491902431_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner du behov att att kunna sträcka/slacka på för/akterstaget? På min förra båt satte jag an stagen hårt och körde så oavsett vind (också masthead) och såg ingen större mening med att arbeta med stagspänningen. Ville jag påsa till förseglet arbetade jag med fallspänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...