Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
teddes_lilla_trip

Amsterdam till Marsielle (Pt st Luis) snabbast på kanalerna?

Rekommendera Poster

Nauticat 35 (10,65 x 3,45 x 1,7 m kapabel till ca 6,5 kn). Nu i Amsterdam. Vilken väg är snabbast med tanke på slussar och strömmar? Avsegling inom ett par veckor. Har kort om tid och behöver komma fram snabbt på egen köl. Tacksam för alla svar!!

post-84955-944168_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet men efter snabb blick på karta... blir jag förvånad om det inte är snabbast utomskärs och via kiel-kan alen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är redan i Amsterdam så Kielkanalen är passerad. Funderar nu på att gå kanalerna istället för utsidan. Alternativen tycks vara Rhen upp till Basel (motström och mycket trafik) eller Maas/Meuse till Nancy. Några förslag och erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är redan i Amsterdam så Kielkanalen är passerad. Funderar nu på att gå kanalerna istället för utsidan. Alternativen tycks vara Rhen upp till Basel (motström och mycket trafik) eller Maas/Meuse till Nancy. Några förslag och erfarenheter?

Ok... du skrev inte vilket håll du va påväg åt.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog bli svårt att hitta någon med egna erfarenheter av just den vägen på ett svenskt forum. Det är tyvärr inte så många svenska båtar som går den rutten. De flesta ansluter till kanalerna tidigare alternativt går runt. Den enda jag vet som har gått den vägen är Hässler 2005. http://www.yacht-jennifer.nu/seglingar.html#2005  

 

Har du funderat på att gå utsidan ner till Calais eller Le Havre och ansluta till kanalerna där?    http://www.french-waterways.com/practicalities/canal-route-mediterranean/ 

Det vekar inte vara någon större tidsskillnad om man går öst eller väst om Champagne. Ingen egen erfarenhet av kanalerna dock.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan bara hjälpa dig delvis. Har gått från Marseille till Port Napoleon (St Louis) där jag mastade av å lade masten på båten, sedan gick vi för motor upp till Lyon på floden Rhone. Det är rena motorvägen. Båten fortsatte sedan med olika besättningar till Amsterdam via Paris! Där var jag inte med.

 

Sedan så mastade jag på i Amsterdam å båten seglades hem via Kielkanalen.

Så Amsterdam till Lyon kan jag inte säga nått. Men från Lyon är det rena motorvägen.

Se upp för strömmarna i stora slussarna, största på 22 meter. Som tur är följer pollarna med upp med vattnet. Ont om platser att ta natthamn!! I Avignon är det en Y där floderna går ihop å man måste upp i högra flodarmen å det är väldigt strömt där man vänder. Vår båt kastades runt som ingenting där så man får vara påpasslig när man rundar där. Måste gå nedströms bron innan man vänder upp igen.

 

I Arles där vi skulle ha köpt slusskortet fanns varken kontor eller tilläggsplats. Man får knyta utanpå en restaurang pråm men kan inte gå i land. Vet ej hur det är idag. Vi knöt utanför en liten brygga för fiskebåtar med grind å staket men blev bortmotade. Vi fortsatte uppströms å ankrade! vid borgen Tarascon. En orolig natt men ankaret höll.

Ibland kan man knyta vid de stolpar som är till för pråmarna eller på insidan om dem Vid några slussar fanns "vänt"bryggor så då gick det bra. Men man får inte segla på natten!

Ingen efterfrågaden på hela den sträckan något kanalintyg. Stanna gärna till i staden Vienne, en trevlig kyrka å borg uppe på kullen å vi låg där gratis 2 nätter. Måste ha flytväst på  för alla på däck i slussarna.

 

Andra hamnen i St Louis är bättre än Napoleon, vi blev nonchalant bemötta å de försökte köra upp oss på pengar. Å jag lovar, vi var absolut inte "oartiga" eller annat  med "o". Kranförarn fattadee dock tycke för oss å hjälpte oss sedan, så han fick en dussör i vänstra fickan sedan. Det finns en sluss där å man kan handla mat väldigt nära slussen å den andra hamnen på östsidan. Vi blev dessutom bestulna på en gummijolle när vi vände ryggen till en kvart. Å fransmän vägrar "förstå" engelska!

 

 

 

(rättat stavfel)

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man tittar lite på kanalerna i Europa på ex.vis http://www.eurocanals.comså tror jag det är absolut snabbast att ta sig över öppet hav ner till Bordeaux och sedan gena över land till Medelhavet.

 

På havet är du inte begränsad av slussar och tider som ska passas. Du är inte heller begränsad att hålla en viss fart, det är bara att stå på så länge man orkar...

 

Floder och kanaler ser raka ut, men i själva verket svänger de fram och tillbaka så att sträckan blir betydligt längre än den ser ut att vara.

 

Tillägg: En bra länk, http://www.european-waterways.eu/

 

Klicka på floder/kanalerna på kartan så får du upp info.

Tyvärr verkar inte min väg funka, du är en decimeter för djupgående.

Men det går nog i alla fall...

Lycka till!

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är redan i Amsterdam så Kielkanalen är passerad. Funderar nu på att gå kanalerna istället för utsidan. Alternativen tycks vara Rhen upp till Basel (motström och mycket trafik) eller Maas/Meuse till Nancy. Några förslag och erfarenheter?

Ok... du skrev inte vilket håll du va påväg åt.. :)
Läs rubriken en gång till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är redan i Amsterdam så Kielkanalen är passerad. Funderar nu på att gå kanalerna istället för utsidan. Alternativen tycks vara Rhen upp till Basel (motström och mycket trafik) eller Maas/Meuse till Nancy. Några förslag och erfarenheter?

Ok... du skrev inte vilket håll du va påväg åt.. :)
Läs rubriken en gång till

Aaaa.. såg det... nu.. skrev bara. Lät inte förståndet hindra mej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmast är det, som andra skrivit, säkert via kanalerna. Snabbast är däremot kanske att gå utsidan men bara om du använder möjligheten att segla långa etapper dygnet runt. På nätterna är det för det mesta inte möjligt/tillåtet att köra fritidsbåt. Efter tolv timmar bakom ratten på kanalen är man dessutom rätt mör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmast är det, som andra skrivit, säkert via kanalerna. Snabbast är däremot kanske att gå utsidan men bara om du använder möjligheten att segla långa etapper dygnet runt. På nätterna är det för det mesta inte möjligt/tillåtet att köra fritidsbåt. Efter tolv timmar bakom ratten på kanalen är man dessutom rätt mör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det kan nog bli svårt att hitta någon med egna erfarenheter av just den vägen på ett svenskt forum"

Ja det märks ganska tydligt.

 

Att gå yttervägen kan vi såga ganska snabbt eller vad säger ni som har erfarenhet? Engelska kanalen, extremt mycket trafik, ofta dimma, tidvattenström att ta hänsyn till i synnerhet om man seglar. Tidvatten i hamnarna. En radar som man är van att använda och en burk Losec krävs. Samt kunskap om hur man navigerar i strömt vatten.

Sen har vi Biscaya, ett ställe som ganska ofta besväras av dåligt väder och hög sjö. Kan ofta bli någon vecka i Brest för att hitta en väderlucka. 

Kusten ner förbi Spanien/Portugal, kan ge en bra segling men det finns få hamnar.

Gibraltar , imponerande i vackert väder men när dimma lägger sig behövs ytterligare en burk Losec. Det är så uppmuntrande att på VHFen höra fiskarna "I see nothing".

Alternativet är att gå in i Bordeaux och vidare va Canal du Midi. Fantastisk resa men inget att rekommendera med 1,7m djupgående. Man ska också vara vaccinerad mot Borelia.

 

Kanalerna är definitivt lugnare. Kan vara tröttsamt när det är mycket trafik och motström. Men vädret stoppar inte och många sträckor är det en ren "walk in the park". Slingrigt, jo, men det är inräknat i avståndsangivelserna. Med 6,5 knop går man fullt hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mest brukte ruten til Belgia og videre til Frankrike er Maas / Meuse-elven. Strømmen fra sør mot nord er ubetydelig og elven er bred slik at kommersiell trafikk er ikke et problem.

Fra Amsterdam kan du ta Amsterdam-Rijnkanaal ned til Waal, kjedelig men rask.

Når du kommer frem til Waal har du to muligheter, enten ta til venstre mot Nijmegen, et lite stykke før Nijmegen tar du til høyre inn på Maas Waal kanal. Det er sterk motstrøm på Waal, men det er ikke så langt. Anbefaler en stopp i Nijmegen. Fra Maas Waal kanal kommer du inn på Maas som fortsetter helt til Frankrike, fantastisk fint!  

 

Alternativ to er å ta til høyre når du kommer til Waal, et lite stykke medstrøms og så ta til venstre inn på St. Andries Kanaal som er en kort kanal, ta så til venstre inn på Maas som fortsetter helt til Frankrike, fantastisk fint!  

 

Fortsett på canal de la Meuse, som Maas heter i Frankrike, helt til du kommer til Canal de la Marne au Rhin. Der tar du til venstre mot Neuves-Maisons. I  Neuves-Maisons går man in på Le Canal des Vosges tidligere het Canal de l'Est som går til Corre og er 121,5 km lang og har 93 sluser, djupgående er 1,8 m og høyden er maks 3,5 m.

 I Corre kommer du inn på La Petite Saône som tar deg til St.-Jean-De-Losne og videre ned Saône til Middelhavet.

 

God tur!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...