Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Amanda31

Tubost

Rekommendera Poster

 

"Kanske var det rent av dagens tubost som slog ut Raketosten"

Jag tror det var Kavli mjukost i burk som tog livet av Raketosten. Iden med Raketost var ganska kul men inte själva osten

Tror snarare att den försvann på eget grepp. Hav hygieniska skäl. Snöret samlade bakterier.
"Skälen till att tillverkningen upphörde var bland annat de många manuella momenten i tillverkningen och att snöret ansågs ohygieniskt. Andra anledningar var att den maskin som tillverkade osten var utsliten och att osten inte var lika populär längre."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Raketost

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande tubost, har länge funderat över att arrangera en tubostprovning för goda vänner eftersom jag skulle vilja få verifierat att de inte kan känna skillnad på räkost och skinkost m.m. om de inte får se förpackningen. Hustrun har några gånger köpt hem "Eriks såser" och vi har inte lyckats identifiera några smaker i dessa utan att se burken! Gissa vem som tillverkar dessa, Kavli!

Numera kommer varken såserna eller tubosten över vår tröskel, och inte några andra Kavliprodukter heller!

Medveten om att smaksinnet försvagas med stigande ålder, men någon måtta får det vara.

/Gnällig gubbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om tubost. Här är en god soppa med ingredienser som kan förvaras månader ombord utan kyl. Grädden är UHT.

 

Räksoppa med morötter och räkost

4 port

* 2 st morötter
* smör
* 0.75 l vatten
* 1,5 st fiskbuljongtärningar
* 0,5 dl dill, hackad
* 1 klick sambal
* 1 dl grädde
* 200 g räkost
Till servering:
* ett gäng skalade räkor
* dillvippa
* oststänger
Tillagning
1. Skala och finriv morötterna. 
2. Fräs i smöret. 
3. Häll i vattnet och smula i buljongtärningarna. 
4. Låt koka under lock ca 10 min.
5. Vispa i räkost och grädde och låt koka upp. 
6. Smaka av med salt och peppar, sambal och rör i dill. 
7. Garnera soppan med en hög skalade räkor och en dillvippa. 
8. Servera med oststänger. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ju försöka sprida kunskap om att både vatten och matvaror klarar sig betydligt längre än många tror, men jag skulle inte gärna ha räkor liggande i båten i månader. För det första kommer det att lukta förskräckligt i båten, för det andra kommer räkorna smake förskräckligt och för det tredje kommer man att må förskräckligt när man ätit anrättningen.

 

Jo, jag vet att det finns färdigskalade konserverade räkor, och då funkar det ju bra.

 

Mackey

 

Ps

För många år sedan var det en kvällstidning som testade att cesiumbestråla ett paket vakuumförpackade färska räkor och sedan låta räkotna ligga i en skrivbordslåda i ett år. Sedan käkade man upp räkorna. Räkorna funkade utmärkt som människoföda och både smak och konsistens var helt ok som jag minns det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror de färska räkorna åker överbord redan efter några veckor, ska man garnera med räkor så får man använda konserverade.

Det är alltid bra att läsa bäst-före-datum på matvaror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att bäst-före-datum är bra att läsa, men datumet ska absolut inte tolkas som giftigt efter.

 

Jag tycker man måste lita på sina sinnen och skaffa sig viss förståelse för hur olika matvaror åldras. Vi slänger ohyggliga mängder matvaror i Sverige helt i onödan, så därför är tubost bra för den lite osäkra och där fick jag ihop detta inlägg med rubriken.

 

Vanlig ost kan troligen också förvaras utan kyl tillräckligt länge för att bli uppäten innan osten blit dålig. Ett par veckor brukar kunna funka.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

"Kanske var det rent av dagens tubost som slog ut Raketosten"

Jag tror det var Kavli mjukost i burk som tog livet av Raketosten. Iden med Raketost var ganska kul men inte själva osten

Tror snarare att den försvann på eget grepp. Hav hygieniska skäl. Snöret samlade bakterier.
"Skälen till att tillverkningen upphörde var bland annat de många manuella momenten i tillverkningen och att snöret ansågs ohygieniskt. Andra anledningar var att den maskin som tillverkade osten var utsliten och att osten inte var lika populär längre."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Raketost

 

Så var det klargjort. Men undrar om det inte finns en marknad för raketost igen. Snöret kan ju göras i annat material, typ nylon och det är så mycket nostalgi kring raketosten att den säkert säljer. Att göra en maskin är nog ingen större kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande tubost, har länge funderat över att arrangera en tubostprovning för goda vänner eftersom jag skulle vilja få verifierat att de inte kan känna skillnad på räkost och skinkost m.m. om de inte får se förpackningen. Hustrun har några gånger köpt hem "Eriks såser" och vi har inte lyckats identifiera några smaker i dessa utan att se burken! Gissa vem som tillverkar dessa, Kavli!

Numera kommer varken såserna eller tubosten över vår tröskel, och inte några andra Kavliprodukter heller!

Medveten om att smaksinnet försvagas med stigande ålder, men någon måtta får det vara.

/Gnällig gubbe

Eh.... jag känner definitivt skillnad på olika tubostar. Så om du ska göra en provning kanske du ska bjuda in någon utöver din vänkrets som är under 100 år? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att bäst-före-datum är bra att läsa, men datumet ska absolut inte tolkas som giftigt efter.

 

Jag tycker man måste lita på sina sinnen och skaffa sig viss förståelse för hur olika matvaror åldras. Vi slänger ohyggliga mängder matvaror i Sverige helt i onödan, så därför är tubost bra för den lite osäkra och där fick jag ihop detta inlägg med rubriken.

 

Vanlig ost kan troligen också förvaras utan kyl tillräckligt länge för att bli uppäten innan osten blit dålig. Ett par veckor brukar kunna funka.

 

Mackey

 

Bäst-före-datum är mest en rekommendation och ett sätt att optimera handlarens vinst. Ofta kan man dra över tiden ganska rejält.

 

Vi förvarar sällan ost i kylen hemma. Många andra livsmedel behöver inte heller kyl, ägg tex.

Ost som Havarti och Gamle Ole blir helt underbara efter ett par veckor på köksbänken...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att ganska många av tubostarna smakar ganska bra är de ju fantastiska för att det är så enkelt för oss som hatar att diska. En klick på brödkakan eller frallan, ta en tugga, kläm ut en ny sträng, ny tugga, ny sträng....  o när man är nöjd skruvar man på korken utan komplikationer som diskmedel o varmt vatten etc,

 

Därför passar de så bra i båten, ryggsäcken, husvagnen, lastbilen... eller var helst man inte har tillgång till diskmaskin... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...