Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
katoRS

garmin voltmätare

Rekommendera Poster

Hej, har en garmin chirp 72sv, min fråga, varför kan jag ej se batterikapaciteten i voltmätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att kunna se kapaciteteten i dina batterier behöver du ett annat instrument som hela tiden känner av hur mycket ström du tar ut och hur mycket du laddar in.

 

Denna kapacitetsmätningsfunktion finns mig veterligen inte i någon navigator eller plotter.

Att det finns en voltmeter i diverse navigatorer tycker jag känns mest som om "ett extra tillbehör" som inte kostade något extra för fabrikanten att lägga in, då elektroniken ändå måste hålla reda på ingående drivspänning för att försäkra sig om att de geografiska mätvärdena blir riktiga.

 

Om du vill ha reda på kapaciteten skall du skaffa dig exempelvis en NASA BM-1, som många här rekommenderar. Denna talar om hur många procents kapacitet man har kvar, hur många amperetimmar man har förbrukat etc. Ja även spänningen i volt och in- eller utgående ström i ampere. 

 

Man kan vända på frågan också och fråga sig "varför visar min voltmeter inga GPS-kordinater?"

Nu kan den frågan framstå som rätt så korkad, men med litet eftertanke så förstår du vad jag menar.

 

---

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert någon svindyr pryl som skickar data via NMEA till plottern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...