Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
velum_navia

Renovera Winch Lewmar 16

Rekommendera Poster

Om adm tycker den ligger i fel kategori så får han/hon flytta på inlägget. Men lägger det här pga av att det finns mest kunnig segelbåtsägare här.

 

Någon som har erfarenhet att renovera Lewmar winch eller länkar/tips hur man går tillväga?

Tänkte ge mig på att renovera min ena winch då det låter som någon har hällt i 3 kilo sand i den. Har aldrig gjort detta och vet inte ens hur man öppnar winchen, så all hjälp är tacksam.

post-76803-396002_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Faktiskt väldigt enkelt och roligt eftersom resultatet blir märkbart direkt.

Jag gjorde det i vintras för första gången. Gick hur bra som helst.

Finns flera tips på youtube. Här är ett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Men ser på filmen att det inte är samma typ av winch. Undrar mer hur man "öppnar" den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du skruvar av toppen motsols. Knacka lätt med en gummiklubba.

 

Om du skall göra det på sjön kan det vara bra att sätta en glassburk som man skrurit ett hål i botten på över den så minskar risken att tappa något.

 

Håller med föregående skribent, det är kul och det blir världens skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla denna.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor till någon som har renoverat sin Winch.

1, Vad för slags olja/fett hade ni när ni hade gjort rent alla delar?

2, Tog ni bort Hela winchen eller gjorde ni rent på dom delar ni kunde ta bort. Ser att det blir en hel del krångel om jag måste ta bort allt. Kommer inte åt undersidan av skruvarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor till någon som har renoverat sin Winch.

1, Vad för slags olja/fett hade ni när ni hade gjort rent alla delar?

2, Tog ni bort Hela winchen eller gjorde ni rent på dom delar ni kunde ta bort. Ser att det blir en hel del krångel om jag måste ta bort allt. Kommer inte åt undersidan av skruvarna

 

Rengjorde och smörjde 7 av vinscharna på båten i vintras. 

 

1) Jag använde lewmars vinschfett och symaskinsolja då jag hade det liggandes. Men läste någonstans att man skulle kunna använda billigare litiumbaserat fett och lättflytande olja om man nu vill komma undan billigare.

 

Fick även byta två av fjädrarna då underhållet varit riktigt dåligt och jag var lite ovarsam när jag demonterade en vinsch.

 

2) Lite olika, mina genuavinschar är väldigt lätta att montera av helt, så de tog jag av. Annars lät jag fästet sitta och rengjorde det på plats. Fungerar precis lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för ditt svar. Fick övertala frugan att krypa in i det trånga utrymmet för att få loss bultarna. Gjorde rent båda wincharna. Dock så krånglar den ena med en vit liten plastspärr för att kunna plocka isär den. Alltid är det något som skall krångla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill invända lite mot ordet "renovera" här - det är inte en renovering, utan en service vi pratar om när vi snackar rengöring och infettning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel Peter, jag har köpt lite nya plastbrickor. Så då blir den en renovering!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ser det nog lite olika där då det är slitdelar; men bara du är nöjd med resultatet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...