Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
KNilsson

Reparation efter grundstötning och allmänna funderingar kring bottenbehandlig i östersjön

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är nybliven ägare till en Rival 22:a som behöver lite kärlek. Står inför första säsongen med fix på land och funderar lite över vad jag ska göra och inte göra. 

 

När vi lyft upp båten upptäckte vi en mindre skada efter grundstötningen, förmodligen gammal men inte åtgärdad. Hur lagar man detta på bästa sätt? (se bilder nedan) 

 

Sedan funderar jag lite på hur jag bör göra med bottenfärg. Båten ligger i Östersjön och vår båtklubb har en båttvätt vilket innebär att vi egentligen inte behöver bottenmåla. Färgen som sitter på nu är ojämn och fäller vilket den inte får göra om man ska köra den i båttvätten. Ni som inte bottenmålar, kör ni enbart med gelcoat som yttersta skikt eller målar ni med någon annan färg ovan på? Bör jag byta ut gelcoaten också? Vill att båten ska vara så miljöenlig som det bara går samtidigt som den gärna får se snygg ut. 

 

Tacksam för tips och idéer!

 

//K

post-109928-0-10775200-1491088275_thumb.jpg

post-109928-0-71328800-1491088276_thumb.jpg

post-109928-0-58871500-1491087813_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har blästrat vår botten och lagt på epoxi, funkar väldigt bra i kombination med bottentvätt.

Läs mera här, http://www.maringuiden.se/forum/topic/78329-epoxibehandling-för-fart-och-miljö/

 

Jag tycker det är för sent att påbörja en epoxibehandling nu. Bäst är att ta bort all färg på hösten så att plasten torkar så mycket som möjligt innan du börjar. Dessutom slipper du överraskningar som kanske försenar arbetet.

 

Planera för sen sjösättning våren 2018. Är vädret emot dig kan det ta tid att bli klar.

Vid upptagningen i höst ber du om en plats där du kan stå kvar efter sjösättningen (om det behövs) och där du och/eller en blästerfirma kan jobba.

 

Skadorna på kölen lagar du med epoxispackel. Köp en stor förpackning av ex.vis Nils Malmgren, du kommer att behöva epoxispackel när du gör iordning hela botten 2018.

Skrapa bort ev. löst material och all färg där du ska spackla. Sedan är det bara att lägga på spackel så jämnt och i rätt form som möjligt så att du inte behöver slipa så mycket.

 

Jag skulle nog lägga på ett lager bottenfärg i år, trist att få halva säsongen förstörd av sjögräs och havstulpaner.

Det finns två alternativ tycker jag.

  • Lagom giftig färg av valfri sort.
  • Hård giftfri färg, så att du får använda bottentvätten.
Det är lättast att få en färg som fungerar på den gamla färgen om man vet vad för färg man har, så kolla gärna med den tidigare ägaren eller leta efter spår i form av gamla färgburkar eller annat som visar vilken färg som använts.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Biltemas bottenfärger är toppen!

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-kopparoxidbaserad-2000033965/

Gör som Mackey föreslår med spackling men tvätta först av bottnen mha högtryckstvätt.

Måla sedan på ett lager 'blödande' färg och se glad ut över sommaren...

Tvätta av noggrant till hösten och välj sedan om du vill ta fram gelcoaten igen eller det tyngre jobbet med epoxi.

Lycka till!

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där var inte så farligt - jag har sett värre.

Skall du göra nått åt bara skadan nu, bör du flytta den främre pallningen.

Med de svårigheter och risker detta innebär hade jag nog avstått, om du inte har tillgång till exempelvis truck som lyfter hela båten.

Jag hade nog bottenmålat, sett glad ut och sjösatt.

Sen kan man naturligtvis åtgärda den delen av skadan man kommer åt.

Slipat bort bottenfärgen ner till gelcoaten ca 10 cm runt skadan. Slipat bort allt löst inom skadeområdet och spacklat upp med ett epoxyspackel.

Nils Malmgren - i all ära - men jag brukar köpa mina epoxyprodukter på BILTEMA. Till skillnad från Nils Malmgrens i Kungälv har personalen på BILTEMA ingen kunskap om epoxy, fast betydligt billigare och tillräckligt bra.

 

Jag brukar blanda mitt epoxyspackel av lamineringsepoxy och mickroglasbalonger.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410/

Efter att jag spacklat upp (och slipat ner) till rätt profil brukar jag måla över skadan med lamineringsepoxy innan bottenmålningen.

 

post-106994-0-29584300-1491115817_thumb.jpg

Reparation efter en av mig själv förorsakad mycket kraftig grundstötning: Reparationen utfördes efter att båten legat ett par år i sjön efter grundstötningstillfället och skadan byggdes inte upp till rätt profil, utan syftet var bara att få helt tätt in i laminatet.

 

post-106994-0-92716900-1491115862_thumb.jpg

 

I samband med epoxybehandling av botten några år senare återställdes profilen på kölens framkant till vad den en gång var.

 

post-106994-0-29955100-1491116161_thumb.jpg

Varje gång vi passerar stället för grundstötningen, brukar kompisen peka och fråga varför jag gick på andra sidan om pricken.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema och annan epoxi har säkert väldigt lika egenskaper så det är bara att köpa där det är praktiskt.

 

Jag köpte min epoxi på Epotex i Skogås i södra Stockholm. Jag fick 20 % rabatt så priset blev i stort sett detsamma som på Biltema. Minns inte om det var klubben som hade rabatt eller om det var jag som frågade. De är - eller var i alla fall - väldigt båtintresserade. Tror den ursprungliga ägaren/ägarfamiljen sålt företaget.

 

Både Epotex och Nils Malmgren var väldigt hjälpsamma vid frågor och det var Nils Malmgren som bekräftade att det går att lacka med polyuretanlack under lamineringsepoxi om man tex. vill ha en lila eller tigerrandig botten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det plastköl?

 

Frågar du mig!?

 

Barlastkölen är av Gjutjärn som på traditionellt sätt på äldre långkölade båtar är nedsänkt i den nedbyggda plastkölen.

 

Nu har min båt visserligen fenköl, men en lång sådan.

 

Nu tålde inte glasfiberlaminatet att träffa den bohuslänska graniten i sådär 5 knop i mitt försök att gå på insidan grundet för att slippa göra ett extra slag.

 

I regel brukar marginalerna va på min sida, men inte denna gången.

 

Å andra sidan är det alltid trevligt med lite plastjobb och dessutom får ju kompisarna ytterligare en möjlighet att pika mig.

 

Det intressanta är att killen som pekar på grundet ovan själv hade styrt min båt på grund nån månad tidigare. Nåt som är ännu intressantare är att det även den gången var mitt fel. :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar.

Har inhandlat en hård båttenfärg och epoxyspackel. Har beslutat att vänta med grundstötningsskadan till i höst och då försöka lägga pallningen på ett sätt så jag kommer åt hela skadan. 

 

Upptäckte flera ställen där gelcoaten är sprucken in till glasfibret, har spacklat på där nu. Det verkar vara ett himla jobb med att lägga på helt ny gelcoat, är det ett måste? Hur ofta bör det göras? Båten är från 74, jag gissar att det inte är gjort sedan dess. 

 

Ska försöka mig på att märka ut läge för vattenlinje nu i dagarna i väntan på lite mer målarvänliga temperaturer. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägga ny gelcoat på en båt är inget som vanligtvis görs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips på hur man får bort missfärgningar på gelcoaten? Har testat rubber och autosol...

post-109928-0-55750700-1492270832_thumb.jpg

post-109928-0-08684700-1492270833_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man köra nån slipvariant är ju Abralon en variant.

Ny gelcoat är inget alternativ, vare sig under eller över vattenlinjen.

 

Under vattenlinjen slipar man bort bottenfärgen ner till ren gelcoat. Lagar i ev skador och lägger på nån form av epoxygrund.

 

Hur tänkte du slå ut vattenlinjen?

 

På traditionellt sätt eller med laservattenpass!?

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips på hur man får bort missfärgningar på gelcoaten? Har testat rubber och autosol...

 

Köp Biltemas fälgrengöring: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Falg-och-dack/Falgrengoring-Bio-2000018158/

som innehåller oxalsyra och spraya på hela det där området. Använd skyddsglasögon om du måste spruta i motvind. Får man dimman på naken hud, sticker och svider det lite, men jag tror inte det är särskilt farligt egentligen.

Upprepa efter ca 15min, vänta lite till och tvätta av. Undvik direkt solsken (torkar för fort då).

Har du inte gjort detta förut, tror jag du kommer att häpna över resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...