Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Akut vattenbrist - Går alla på grund då?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hörde just på nyheterna att det är akut vattenbrist och att det kan bli värre till sommaren.

 

Hur blir det då med våra fritidsbåtar, kommer vi att stå på grund hela sommaren eller blir det bara svårt att få tag på färskvatten?

 

Vättern, Vänern och Mälaren riskerar väl i alla fall att bli grundare än vanligt.

Hur påverkar det fritidsbåtarna?

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt lågt vatten i Östersjön på sensommaren för ett par år sedan. Det som hände oss var att vi inte längre kom in på några platser vi brukar ligga på, samt att vi hade en lättare bottenkänning (grus) i Norrviken Brandalsund. I övrigt var det ungefär som vanligt, även om det såg lite konstigt ut på vissa ställen.

 

Men visst, rent generellt blir det säkert fler grundstötningar vid lågt vatten. Det är lätt hänt att går man där man brukar utan att tänka på att det kanske är 30cm grundare än vanligt, å då kan det bli tråkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänern är väldigt låg, och lite snö i vinter gör att det kan ta sin tid att fylla på sjön Kan bli svårt att komma in i vikar o med lågt vatten så kan det bli svårt att färdas på älven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Götakanalbolagets båtar kommer att få problem i en del slussar, när dom är lastade kommer dom inte över slusströskeln. Detta har hänt förut och då fick passagerarna bussas vissa sträckor.

Fritidsbåtarna förmodas inte beröras i nån större omfattning.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vättern är nu närmare 40 cm under "medlevattenstånd" vilket är gällande vattendoms nivå. Normala vårar för ett antal år sedan låg nivån 20-30 cm över "medelvattenstånd". Så det är många öar, båtplatser mm som vi inte når nu. Värsta biten i Göta kanal är den mellan Vättern/Motala och Borenshult som blir mycket grund i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänern har ju länge (flera år ?) legat 35-50 cm över referensytan på sjökortet, så om yrkessjöfarten går efter det lär ju inte ha några nya problem.

 

Men för oss alla andra lär det bli en sommar där man måste tänka extra när man går in till vissa platser. Och bara en så enkel sak som sjösättningsrampen i vår hemmahamn (södra Vättern) ser nästan torrlagd ut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)

Alltid nåt att skylla på..

-varför skrapar det så?

-"på grund.. av vattenbrist"

(Göteborg.?)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rekommenderades i helgen att de flesta segelbåtar ska installera svängköl för att minska problemet med för lite vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm... 1:a april. Tror Mackey tänkte sig detta som ett aprilskämt?
[April april din dumma sill, kan lura dig vart jag vill! Så lyder den klassiska ramsan när skojet avslöjas? Kanske dags att du ingriper och uttalar dessa förlösande ord?]

Men val av aprilskämt blir allt svårare, alldeles vanliga nyhetsrubriker under resten av året tycks tyvärr alltmer likna aprilskämt. :-(
Nå Mackey, förmodar att detta var menat som ett aprilskämt, kanske dags för dig att säga "april april" och avsluta skämttråden, är ju i skrivande stund redan den tredje april!? :rolleyes:

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man hade kanske önskat att det var ett aprilskämt. Men inte så:

 

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/vattenbrist-kan-stoppa-kanalbatar-om4564745.aspx

 

Lägst sedan 1976

Tekniska verken har fattat ett koncernbeslut om att tappa så lite vatten som möjligt med hänsyn tagen till vattendomar och så många intressenter som möjligt, samt att inte prioritera egen elproduktion

Vätterns nivå är den lägsta sedan 1976. Vattennivån har stigit 7 centimeter, sedan bottennoteringen på 88,12 centimeter i februari.

Det är 27 cm lägre än förra året. Lägsta kända nivå är 87,92 centimeter.

 

Roxens nivå är samma som den lägsta 1992. Nivån har dock stigit 16 cm sedan bottennoteringen 32,55 centimeter i februari.

Nivån är 39 cm lägre än 2015 och 59 cm lägre än veckomedelvärdet. Lägsta kända nivå är 32,24 centimeter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara hoppas på en regnig sommar... :(   :ph34r:

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var första april när jag skrev och jag formulerade mig lite som om det skulle kunna vara ett aprilskämt, men det är fakta att de just när jag skrev sa på nyheterna att det är akut vattenbrist och det är också låga nivåer både på grundvatten och i våra större sjöar.

 

Dessvärre finns inte heller någon snö som kan smälta och hjälpa upp situationen. Vi får nod leva med vattenbrist om det inte - som Alicia1 med tvekan hoppas - blir en regnig sommar.

 

April april ni som trodde det var ett aprilskämt. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller landet om. Vatten är något vi tagit för givet väldigt länge, men vi står nog rätt snart i en sits där så inte längre är fallet tyvärr. Men här upp där jag bor i Gävle är det också vattenbrist men än så länge får fastighetsägare fylla pooler så det är nog rätt lugn att fylla Dricksvattentanken på båten :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår hamn i Vättern är det inte helt osannolikt att jag inte ens kommer ut ur hamnen i år. Troligen kan inte heller alla sjösätta sina båtar och ta sig till sin båtplats.

 

Hamnen ligger i en åmynning och det har dragits med en del slam som stannat i utloppet. Detta i kombination med den låga vattennivån gör att vi eventuellt är riktigt illa ute.

 

Jag skall ut i vår och mäta upp hamnen och platserna så får vi se hur vi skall lösa det. Min båt har legat i hela vintern men troligen ligger den med kölen i en liten grop i den mjuka bottnen, vi får se om jag lyckas backa ut eller om det blir en segelsäsong med inga sjömil i år...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska då komma ihåg att Göta älv har en medelvattenföring på över 500 m3/s. Färskvattenanvändningen i Sverige är ca 30 m3/s i genomsnitt. Enbart Göta älv skulle alltså med lätthet kunna försörja hela Sverige med dricksvatten. Vi har alltså ingen egentlig vattenbrist i Sverige, utan vi har rörbrist.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Globalt sett finns det väl lika mycket vatten nu i år som i fjol, eller för 100 år sedan ...eller för 1 milj år sedan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Globalt sett finns det väl lika mycket vatten nu i år som i fjol, eller för 100 år sedan ...eller för 1 milj år sedan ?

Nix inte riktigt.. men nästan exakt.. beror ju bara på hur noga man mäter..

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mera vatten idag än för 100 år sedan.

 

Människan har använt ungefär 970 miljarder fat olja hittills.

​Varje fat olja är 159 liter.

​Varje liter olja ger nog ca. en liter vatten, min bedömning orkar inte räkna på det.

Totalt har den olja vi förbrukat givit cirka 150 miljarder kubikmeter nytt vatten vilket låter väldigt mycket.

 

​På jorden finns cirka 1,4 miljarder kubikkilometer vatten, dvs 1400000000 miljarder kubikmeter. Plötsligt har den tillförda mängden vatten blivit en droppe i havet.

 

Sedan har vi förbränning av naturgas som också ger vatten. Troligen har naturgasen givit mera extravatten än oljan, men även om det är 100 gånger så mycket så är det fortfarande bara några droppar i havet.

 

Men vi har mera vatten idag än för 100 år sedan.

 

​Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan används storskaligt enorma mängder vatten för att pumpa upp olja. Man pumpar ner vattnet under oljan för att den ska flyta upp eller tryckas upp genom de oljeförande skikten.

Dessutom subduceras massvis vatten bundet i sedimentära mineral ner i de subduktionszoner som främst omger Stilla Havet, men också finns på andra håll. Det vattnet försvinner, åtminstone på lång sikt ur mänskligt perspektiv, från jordens yta. Det återvänder delvis genom vulkanism ovanför den subducerande plattan, men med miljoner år av fördröjning. Nettobalansen avgörs av hur vulkaniskt aktiv jorden är för tillfället. Det går i cykler. T ex är aktiviteten lägre under perioder när landmassorna sitter samman i superkontinenter, senast för ett par hundra miljoner år sen, men aktiviteten ökar när superkontinenterna bryts upp till mindre kontinenter, som vi ser i dag. Just nu är vi i ett mellanläge, kanske halvvägs mellan en tidigare och en framtida superkontinent.

Troligtvis har vi också en nettoförlust av vatten indirekt genom fotodissociation av vattenmolekyler till syre och väte i övre delar av atmosfären. Väte eller vätgas är så lätt att den försvinner ut i rymden och "blåser bort" av solvinden. Kvar blir syret som är för tungt för att föras bort. Jag tror att mängden är väldigt liten i jordens fall, men lite försvinner det allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår hamn i Vättern är det inte helt osannolikt att jag inte ens kommer ut ur hamnen i år. Troligen kan inte heller alla sjösätta sina båtar och ta sig till sin båtplats.

 

Hamnen ligger i en åmynning och det har dragits med en del slam som stannat i utloppet. Detta i kombination med den låga vattennivån gör att vi eventuellt är riktigt illa ute.

 

Jag skall ut i vår och mäta upp hamnen och platserna så får vi se hur vi skall lösa det. Min båt har legat i hela vintern men troligen ligger den med kölen i en liten grop i den mjuka bottnen, vi får se om jag lyckas backa ut eller om det blir en segelsäsong med inga sjömil i år...

Du får väl hänga på några ballonger, av den typen som bärgare använder, och fylla med luft för att minska djupgåendet tillfälligt.

 

Problem är till för att lösas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äääh, jag fyller jollen med vatten, hissar upp den i spinnakerfallet och lutar ut båten genom sundet.

 

Mätningen visade för övrigt ca 160cm djupgående i inloppet, jag sticker 165.

Min båtplats visar på knappa metern djup men det är mjuk botten och dessutom har jag legat där hela vintern, troligen ligger kölen i en grop :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mätningen visade för övrigt ca 160cm djupgående i inloppet, jag sticker 165.

Min båtplats visar på knappa metern djup men det är mjuk botten och dessutom har jag legat där hela vintern, troligen ligger kölen i en grop :)

 

Det är ju också ett alternativ till tampar :-)

 

 

 

Nja, tydligen inte. I stormen som var strax före jul så gick förtamparna av och båten slet sig. Det var lite klurigt att få in henne i gropen igen :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätningen visade för övrigt ca 160cm djupgående i inloppet, jag sticker 165.

Min båtplats visar på knappa metern djup men det är mjuk botten och dessutom har jag legat där hela vintern, troligen ligger kölen i en grop :)

 

Det är ju också ett alternativ till tampar :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mätningen visade för övrigt ca 160cm djupgående i inloppet, jag sticker 165.

Min båtplats visar på knappa metern djup men det är mjuk botten och dessutom har jag legat där hela vintern, troligen ligger kölen i en grop :)

 

Det är ju också ett alternativ till tampar :-)

 

 

 

Nja, tydligen inte. I stormen som var strax före jul så gick förtamparna av och båten slet sig. Det var lite klurigt att få in henne i gropen igen :)

 

 

Var i Vättern brottas ni med detta problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Var i Vättern brottas ni med detta problem?

 

 

Svedudden/Baskarp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...