Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Gasolkyl

Rekommendera Poster

Någon som har en gasolkyl i båten?

I min båt sitter det ett 60 liters skåp som heter RM4213 och som går på gasol. Det är en modell avsedd för just båtar med bla separat skorsten.

Förbrukningen ligger på 0,23kg gasol per dygn.

Det fungerar alldeles utmärkt, även när det rullar eller kränger.

Andra erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört med gasolkyl i >30 år fungerar ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gasolkyl från början i vår förra båt, tror den var på 40liter. Gick alldeles utmärkt men tyckte det gick åt för mkt gasol så vi bytte ut den senare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har föregångaren RB180C i båten. Funkade perfekt, om man med åtskilliga års intervall demonterade brännkammaren och tog bort lite rostflagor från dess avgasrör. Vidare var det hjälpsamt att köra det på direkt-el någon dag efter vintern, för att fukta ur brännkammaren så jonisationsdetektorn fick torka.

Eljest är mekanismen totalt utan rörliga delar och har oändlig livslängd. Men skåpen skall stå med dörren längs båten för att termocirkulationen skall funka felfritt även vid viss krängning. 

 

post-59080-0-55427800-1491048115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ett likadant i en av våra båtar. Fungerar hur bra som helst. Har även funderat på att skaffa en liten gasolfrys men har dock inte kommit längre än till funderingen.

 

RM4213 har tydligen blivit ersatt av RM5310 som inte ska monteras i båt. Hur gör vi när RB180 och RM4213 tackar för sig? Finns det någon tillverkare av kylskåp gasol/12V/230V för montering i båt och i storlek som de nämnda?

Redigerad av Volvo_Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett likadant i en av våra båtar. Fungerar hur bra som helst. Har även funderat på att skaffa en liten gasolfrys men har dock inte kommit längre än till funderingen.

 

RM4213 har tydligen blivit ersatt av RM5310 som inte ska monteras i båt. Hur gör vi när RB180 och RM4213 tackar för sig? Finns det någon tillverkare av kylskåp gasol/12V/230V för montering i båt och i storlek som de nämnda?

 

Grejen är att dessa absorbtionskylskåp tackar helt enkelt inte för sig.Med lite tur kan man få tag i reservdelar från Elektrolux sericeförsäljning, det är främst startfläkten och dess termostat som kan lägga av, men det hindrar inte skåpet från att fungera. Annars är de outslitliga. ENDA anledningen att kompressorkylskåp tagit över marknaden är att verkningsgraden på absorbtionskylskåp inte är lika hög. Sen är det ju en fördel för vitvarutillverkarna att kompressorkylskåp har begränsad livslängd......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt intressant.. fast man skulle ju behöva plats för rätt stora gasolflaskor om man ska klara en hel sommar.. jag skulle förbruka typ 60kg/ sommar om mina kylboxar drar lika mkt som ts.. .0.24kg/ dygn..

Men smidigt inte vara beroende av att solen lyser med sin närvaro..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det fungerar väldigt bra. Enda nackdelen är att man får byta gasoltub då och då, jag har en PC10 så det klarar sig länge, typ en månad.

Hade tänkt byta till en kompressorkyl eftersom den kan gå maj-september. Nu börjar jag fundera på om jag istället ska ha men lilla kompressor-kylbox gående hela tiden. I den kan jag har smör, ost och sill men är jag ute mer än någon dag så får gasolkylen jobba istället och boxen kan få vara frys. Då räcker gasolen hela sommaren och solpanelerna klara frysen ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Rätt intressant.. fast man skulle ju behöva plats för rätt stora gasolflaskor om man ska klara en hel sommar.. jag skulle förbruka typ 60kg/ sommar om mina kylboxar drar lika mkt som ts.. .0.24kg/ dygn..

Men smidigt inte vara beroende av att solen lyser med sin närvaro..

Å andra sidan går du väl iland nångång per sommar. Då är det bara att byta flaska på ica eller nån mack. Kompostflaskorna är riktigt lätta och man ser hur mycket man har kvar. Tyvärr har jag elskåp i båten, men gasol i stugan. Skulle jag köpa nytt i båten skulle det bli gasol helt klart, för att slippa tänka på batteristatus etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä.. för min del blir det för mycket konkande men hade jag plats, som jag inte vet vad jag ska använda det till, för tio stycken P6 som man kan koppla ihop så vore det klart ett alternativ..

Tyvärr kommer dom nog inte i miniformat sålänge ingen kommer på hur kompromera vätska... annars så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6st PC10 är lättare att hantera än 10 P6.

Det är synd att man inte har fasta gasoltankar i båtarna som man tydligen har i en del husbilar. Hade man haft en 50kg gasoltank så hade man kunnat anväda gasol till både kyl och värme.

 

Har man landström så kan man ju köra gasolkylen på el. Tyvärr drar den 85W så landström är nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig räknat på vad som drar vad i stugan per timme, men en p11 räcker ett år ungefär. Då har vi kylen igång när vi är där bara, några helger varje sommar plus en vecka på älgjakten. Även en redig gaskamin och spisplattorna går på samma tub. Så för er som inte heller orkar räkna så ger det kanske ett ungefärligt hum om vad en tub räcker till (kaminen drar nog 80% av tuben under jakten gissar jag) . Skulle jag ha den i båten och använda kylen så sällan vi är ute länge, så skulle det räcka i flera år med en tub. Men det är klart, bor man i båten finns det nog bättre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på hur man använder båten. Jag är ute ganska mycket men sällan längre perioder än några dagar åtgången. Å andra sidan kan jag vara ute ett antal timmar varenda dag. Så i min kyl finns alltid basmat typ smör, mjölk, ost mm. Därför har kompressorkylen fungerat bra så länge solpanelerna kan hålla igång den.

Är man ute/bor i båten längre perioder så är gasolkylen överlägsen.

En variant skulle kunna vara att operera in ett kompressorkylaggregat och "tända på" bara när man är ute mer än några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Jag har två kompressorkylar som går hela tiden.. brukar ibland.. vår och höst.. stänga av den ena... drickakylen om jag e borta länge från båten.. tidig vår och sen höst.. typ en vecka in i maj och från slutet sept.. början okt har jag behov av landström när värmaren går och det inte är soligt.. men har nu fixat elaggregat.. alternativet, när diselvärmaren ger upp... är att sätta in gasolvärmare... den drar lite.. då kan man ju, i värsta fall, ha biran ute.. det är u runt noll.. och baracen kyl igång.. då räcker dom där småflaskorna man redan har plats för.. fast lite kompromissande är det.. å lite mekigt.. fast att slippa vara beroende av att ta sig till landströmsplatser är värt lite mek..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr fanns det absorptionskylskåp som gick på fotogen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogas sålde fortfarande fotogenkylskåp för ett par år sedan. De har fortfarande reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogas sålde fortfarande fotogenkylskåp för ett par år sedan. De har fortfarande reservdelar.

 

Fast de kylskåpen var inte avsedda för båtar dvs slutet förbränningsrum och som tål lutning. Vi hade ett i en skuta, funkade bra men inte i kraftig sjögång. Men det gick att köra på 12V - 140Watt.

 

Såg fö ett i en stuga. De hade löst det så att den lokala bonden körde ut ett halvfat med fotogen på vintern. Men sen blev det svårt att köpa fotogen på fat. De hade även en Warmvind som gick på fotogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va för skåp kan man byta ut rb180c skåpet med? Som är i samma storlek o slippa modda min Albin25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...