Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Riro

Kallstarta GPS

Rekommendera Poster

Har en Garmin GPS 298 som jag måste "kallstarta" varje vår för att den ska komma igång. Fungerar sedan klanderfritt hela sommaren. När det inträffade första gången så trodde jag att den var trasig. Googlade lite och fick reda på hur den kunde kallstartas. Undrar om det kan bero på att den har ett batteri som håller inställningarna när den är frånkopplad på samma sätt som äldre datorer hade för BIOS och att det batteriet är dåligt.

Någon som vet eller har något annat förslag vad det kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver en Garmin 128a som som måste väckas till liv varje vår.

Jag programmerar in Long o Lat så går det lite fortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en tråd om Garmin 178 jag vet ju inte vad som skiljer, öppna o titta om detta batteriet finns

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71434-garmin-178/?hl=tord&do=findComment&comment=502001

 

/Tord

Skruvade isär, men kunde inte hitta något batteri. Lossade i och för sig inte på kretskortet, men tror inte att det sitter på kretskortets baksida mellan kort och display.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland ersätts backupbatteriet av en liten kondensator som håller kvar inställningarna en tid - men inte i evighet. Det blir ju alltid lite förbrukning till internklocka mm så till slut så är kondensatorn (eller backupbatteriet) tomt.

 

En test kan ju vara att strömsätta GPS-en någon gång under vintern och se om den klarar sig bättre då. Att återuppladda en kondensator (om det är en sådan i apparaten) tar ju ingen laddningstid som för batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...