Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Abris52

Motorbädd för MD1 i Saab snipa

Rekommendera Poster

Hej!

Nu börjar en ny säsong med min inköpta Saab Snipa.

Den är ju helt ren invändigt och det har aldrig varit något i den vad gäller motor eller annat alltså helt tom.

Jag vill montera in en MD1 men söker en bra ritning för motorbädd och var jag kan få tag i lämpliga motorkuddar till rimligt pris. så tips mottages tacksamt.

Detta är mitt första båtprojekt, varför jag fastnade just för Saab Snipa vet jag inte men lagom stor för en insjö.

skicka gärna till mig via mail om ni har något bra att komma med.

ke.abrahamsson@gmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga finns det propelleraxel monterad?

Ritning nja det du behöver om jag förstår dig rätt är väl snarare vägledning;

 

Lägg in bilder på din båt, närmast på där du vill ha maskinen och där axeln ska gå ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare!

Det finns nog ingen möjlighet att få tag på en ritning. Exakt hur bädden ska byggas beror på hur förutsättningarna är för den färdiga installationen. Många använder trä eller något annat som plastas in som hela balkar. I min båt blev det omöjligt pga platsbrist så jag byggde 4 separat motor-fästen med genomgående skruv och mutter. Men innan du bestämmer dig så måste du veta var motor axeln hamnar och i vilken vinkel. Jag rekommenderar starkt att du införskaffa all tänkt utrustning innan du börjar plasta. Jag har en centaflexkoppling och den bygger ganska mycket vilket gör att utrymmet för slangar till vatten och avgaser minskar drastiskt. Själva bygget är inte svårt, men det kan lätt bli fel och då får man göra om. Jag tror jag tillbringat mer tid med att mäta än plasta, självklart pga av att jag totalt saknar erfarenheter av att installera motorer i snipor. Ett proffs kör nog i regel på betydligt oförsiktigare.

 

Se till att ta bilder. Pentax har hökögon för minsta detalj som kan gå fel  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

he he tack för den.

 

det är nog snarare så att de felen jag inte gjort själv har andra åstadkommit och jag har fått äran att ställa tillrätta.

Så sammantaget ger det endel erfarenhet.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...