Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jocke80

Svårstartad Volvo penta md40

Rekommendera Poster

Hej!

 

I min nimbus 26 så sitter det en penta md40, när båten är kall är den väldigt svårstartad.

Köpte båten förra våren och ägaren innan hade nyligen monterat dit Biltemas glödstift, enligt säljaren är dessa dessa glödstift kortare än petas orginalstift.

Kan glödstiften vara problemet??????

Motorn går som en klocka när den väl har startat.

 

Tacksam för tips!

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två tankar som dyker upp; luft i bränslesystemet; och glöder du tillräkligt länge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteri i fullgott skick? Glöda är stor effekt och så ska startmotorn dra runt allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompet, har du kollat det? Trögstartad är ett symptom på dåligt komp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På vår förra båt hade vi emellanåt samma problem. I den satt det en AQD40A, nästan samma motor fast med turbo.

Efter glödning tände den för att sedan stanna igen. Jag trodde också att glödstiften var problemet, sen trodde jag att membranet i bränslepumpen som ska hindras bränslet att rinna tillbaka till tanken läckte.

Det slutade med att jag helt enkelt låg kvar med startmotorn i startläge några sekunder till efter att den börjat tända istället för att som vanligt släppa nyckeln vid första tändningen.

Prova om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två tankar som dyker upp; luft i bränslesystemet; och glöder du tillräkligt länge?

 

Hej!

 

Jag glöder ca 30-40sek, räcker inte det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompet, har du kollat det? Trögstartad är ett symptom på dåligt komp.

Nej jag har inte kollat kompen, men då borde den ju vara trög även när den är varm/ljummen? Eller har jag fel.

går kanonbra när den väl går, ryker inte mycket heller.

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med klockan i handen när du , jag jobbade med Hanomag en gång i tiden var endel klagomål om att dom var svårstartade kalla, samtliga glödde ca 15 sec. när dom tyckte att det var lagom att dra på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är glödstiften kortare än originalen så är chansen stor att problemet ligger där. Jag skulle definitivt byta glödstift till rätt längd och bra kvalitet innan jag gjorde något annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kompet, har du kollat det? Trögstartad är ett symptom på dåligt komp.

Nej jag har inte kollat kompen, men då borde den ju vara trög även när den är varm/ljummen? Eller har jag fel.

går kanonbra när den väl går, ryker inte mycket heller.

/Jocke

 

Sämre komp. gör motorn svårstartad när den är kall. Temperaturen på luften i cylindrarna blir inte tillräckligt hög för att bränslet ska självantända när det sprutas in.

 

Även trasiga - och säkert även felaktiga - glödstift ger samma resultat.

 

En kall dieselmotor bör starta någorlunda snällt utan glödning så länge det är över 5-10 plussgrader tycker jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är glödstiften kortare än originalen så är chansen stor att problemet ligger där. Jag skulle definitivt byta glödstift till rätt längd och bra kvalitet innan jag gjorde något annat

Okej, jag fick precis hem penta orginalstift så nu håller jag tummarna på att det gör susen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg är att lämna in spridarna för kontroll om det inte är gjort de senaste 10 åren åtminstone.

600 timmar ELLER 5 års intervall på det enligt VP:s serviceschema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg är att lämna in spridarna för kontroll om det inte är gjort de senaste 10 åren åtminstone.

600 timmar ELLER 5 års intervall på det enligt VP:s serviceschema.

Och när spridarna ändå är urtagna så gör komressionsprov.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mkt gas har du när du startar? Min MD40 behöver ganska mkt gas, typ 1/3-1/2 gas, för att gå igång snällt. Var beredd att snabbt dra ner på gasen så fort den startar bara.

Vet att detta är ganska vanligt på gamla penta...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt, kanske 1/4?. Hoppas det blir bättre med nya stift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...