Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Azguz

Spridare - Bosch - VP 2003 1987

Rekommendera Poster

Hejsan!

Förra sommaren börja jag känna en konstigt doft från motorrummet och efter ett tag såg jag en konstigt svart sörja runt ena spridarens fot. Varmt var denna sörja som koda och avkylt rätt hård. 

 

Jag har först trott och planerad för ett hylsbyte, men fick återkopplingen från en erfaren mekaniker att om hylsan läckte så att det läckte kompression skulle jag haft kylproblem mm. Troligen läckte spridaren i den delbara skarven och att det var dieselläckage. 

 

Efter lite efterforskning, mail från volvo, så finns det ingen utdragare för spridarna. Utan man vrider den fram och tillbaka försiktigt medan man drar den utåt. Lite smörj kan användas. Då gav jag mig på det själv och såg detta:

post-104460-0-39538100-1490802576_thumb.jpg

En titt på spridaren
 

post-104460-0-27436000-1490802115_thumb.jpg
En titt ner i hylsan

 

Det verkar ju som om det är spridaren som läckt? Och att läckaget är mellan spridare och hylsa. Ett hylsbyte kan således kanske inte vara nödvändigt. Vad tror ni? Tänkte höra här och sen lämna in spridare till en verkstad för genomgång. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Inte ovanligt att nedre hylsan spricker vid gängan, och då läcker det. Putsa av spridarhållaren och kolla, kan vara hårfin spricka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte ovanligt att nedre hylsan spricker vid gängan, och då läcker det. Putsa av spridarhållaren och kolla, kan vara hårfin spricka

 

Nä det var något sådant en på en mekanisk verkstad sa till mig. Den jag prata med på firman var väldigt förtroendeingivande! Han ska att jag kunde skicka den till dem så kunde de provtrycka och renovera botten på den! Man behövde inte byta hela utan de kunde byta delar så att säga. För den som vill hänga med så pratar vi nr 9 i bilden:

11054.jpg

 

Den kostar ju 3200 om man ska köpa en ny...

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag skulle tipsa dig om att köpa en begagnad komplett spridare. Ska man renovera spridare så bör man ta allihopa på en gång eller åtminstone provtrycka alla. Finns en firma på västkusten som har otroligt mycket begagnat, Davids Mekaniska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du plockar ut alla spridare, åker/skickar dessa till Falkman i Solna, han är en jäkel på spridare, så går han igenom spridarna, tvättar eller byter om det är någon spets som är trasig. 

 

Bättre värde för pengarna än att köpa en spridare på vinst och förlust. Då vet du att allt är 100 och det fungerar. 

 

Var noga med att tvätta ur innan du sätter tillbaka de nya/renoverade spridarna, annars kan det läcka, det har hänt mig med en båt, ganska spännande när båten plötsligt går sämre, man öppnar en motorlucka och det står upp en kvast rök som lägger sig som en Lütsendimma... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår att det absolut är rekommenderat att renovera samtliga samtidigt men är det ett absolut krav? Eftersom de andra inte läcker så drar man sig ju för att röra dem med rädslan för att man inte får det tätt mellan kopparhylsan och spridaren därefter :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nä inget krav. Det är för att undvika ojämn gång som iaf jag själv kräver att få provtrycka alla spridare när jag gör ett sådant jobb. Har du en ny spridare och resten lite halvdana så låter motorn lite lustigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att bita i det sura äpplet helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...