Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Halloj på er!

Som del av min 40årskris är planen att uppfylla en önskan jag haft i många år, nämligen att skaffa båt!
Men då jag inte har riktigt koll på båtvärlden och håller på och försöker lära mig, skulle jag behöva lite tips och råd.

Jag har velat fram och tillbaka mellan något mindre som man kan dagsturer i och dra vattenleksaker med eller något större som är fullt utrustat och man kan sova bekvämt i hela familjen (2 långa vuxna, samt barn 9 och 12 år plus hund) i typ en vecka.

 

Även om det vore en mindre båt så vore det bra med någon slags skyddad del i fall det skulle börja regna eller dylikt.

Så tanken just nu är kanske något mittemellan... mest för dagsturer med bad, lite fiske och lite vattenlek. Skulle vi sedan bli bitna och bestämma att sjön verkligen är för oss kanske man kan uppgradera efter en säsong eller två.


Något begagnat som inte kräver en massa meckande och helst under ca 200.000.

 

Kollade just igenom den långa tråden från slutet av förra året, som var väldigt intressant men där är det mest om större båtar där man sover en hel familj.

 

Hittade denna, anons http://www.interboat.se/norrkoping/begagnat/e/0/0/37399/ på en Bella 642 HT, som verkar ganska intressant och passande, men kanske lite dyr? 

 

Men vet inte riktigt, så alla tips och råd är välkomna! 1f60a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Halloj på er!

 

Som del av min 40årskris är planen att uppfylla en önskan jag haft i många år, nämligen att skaffa båt!

Men då jag inte har riktigt koll på båtvärlden och håller på och försöker lära mig, skulle jag behöva lite tips och råd.

Jag har velat fram och tillbaka mellan något mindre som man kan dagsturer i och dra vattenleksaker med eller något större som är fullt utrustat och man kan sova bekvämt i hela familjen (2 långa vuxna, samt barn 9 och 12 år plus hund) i typ en vecka.

 

Även om det vore en mindre båt så vore det bra med någon slags skyddad del i fall det skulle börja regna eller dylikt.

Så tanken just nu är kanske något mittemellan... mest för dagsturer med bad, lite fiske och lite vattenlek. Skulle vi sedan bli bitna och bestämma att sjön verkligen är för oss kanske man kan uppgradera efter en säsong eller två.

Något begagnat som inte kräver en massa meckande och helst under ca 200.000.

 

Kollade just igenom den långa tråden från slutet av förra året, som var väldigt intressant men där är det mest om större båtar där man sover en hel familj.

 

Hittade denna, anons http://www.interboat.se/norrkoping/begagnat/e/0/0/37399/ på en Bella 642 HT, som verkar ganska intressant och passande, men kanske lite dyr? 

 

Men vet inte riktigt, så alla tips och råd är välkomna! 1f60a.png

Hallå !

Välkommen till forumet

Kolla på Flipper en bra båt som kan liknas med en volvo 740 stabil enkel hållbar. Det finns inombordare modell 640 - 666 eller utombordare 575, välj då en äldre utombordare för den får du ha ifred. Inombordare skönare mjukare tystare gång, men mer pyssel än med utombordare. Det finns idag en uppsjö av båtar, men flipper och bella är finska båtar av bra kvalitet. Svenska Nimbus har ju dc 21 22 som ligger i rätt prisklass idag. Men du lär nog bestämma dig för vilken typ av motorbestyckning du vill ha först kanske. // Peter

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är ju även Uttern 6300 ett bra medelalternativ till vad du frågar efter, dagsturer fast med viss övernattningsmöjlighet - Kan visserligen bli liter trång vid övernattning, med den familjesituationen du beskriver... Nu vet jag inte var du bor, men visar nedan en annons från blocket på en båt i Fjällbacka...Bara som en visning på hur båten ser ut...

 

https://www.blocket.se/goteborg/Uttern_6300_Fjallbacka_69451356.htm?ca=15&w=2&last=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, tack för de snabba svaren!

 

Kossor, ljudnivåskillnaden på en inombordare är en bra poäng som jag inte tänkt på riktigt och det där med att utombordare blir stulna, kanske är ett större problem än jag trodde, då jag läst om det på flera ställen nu  :huh:

Varför jag tittade på utombordare just nu, var att jag läst att de är mer lättservade med mindre meck och jag har inte tid och kunskap för att mecka :/

Hur mycket pyssel är det med inombordare, om man jämför med bilar t.ex. kan man lämna in på service en gång om året och det är nog? (fast det beror väl säkert på hur gammal och i vilket skick motorn är).

 

Kenneth, tack för förslaget om Uttern, i dagsläget tror jag dock att vi nog ska gå på något lite snabbare som man kan köra en del vattenlek med. Så tror modellerna Kossor nämner är lite mer åt hållet vi är intresserade av.

 

Men ska man börja titta på inombordare och kanske något större men inom budget (om även bara just under 200), hittade jag just Drago 640 DC, här är en med dieselmotor (Mercruiser 1,7 Diesel, sötvattenskyldhttps://www.blocket.se/ostergotland/Drago_640_DC__04__sotvattenskyld_dieselmotor_71292185.htm

Och här är en bensin (MerCruiser 4,3 MPI)  https://www.sokbat.se/Motorbatar/DRAGO/640-Sorocos/Drago-640/35081 där är motorn från 2003 men det står att den gått 100 timmar, det låter för mig ganska lite men det kanske är normalt?

 

Känns som ganska mycket mer båt för inte så mycket mer pengar... Jämfört om man kollar på de andra..

 

Hur mycket skillnad gör diesel vs bensin i bränslekostnad och prestanda?

 

 

Allt gott!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Wow, tack för de snabba svaren!

 

Kossor, ljudnivåskillnaden på en inombordare är en bra poäng som jag inte tänkt på riktigt och det där med att utombordare blir stulna, kanske är ett större problem än jag trodde, då jag läst om det på flera ställen nu  :huh:

Varför jag tittade på utombordare just nu, var att jag läst att de är mer lättservade med mindre meck och jag har inte tid och kunskap för att mecka :/

Hur mycket pyssel är det med inombordare, om man jämför med bilar t.ex. kan man lämna in på service en gång om året och det är nog? (fast det beror väl säkert på hur gammal och i vilket skick motorn är).

 

Kenneth, tack för förslaget om Uttern, i dagsläget tror jag dock att vi nog ska gå på något lite snabbare som man kan köra en del vattenlek med. Så tror modellerna Kossor nämner är lite mer åt hållet vi är intresserade av.

 

Men ska man börja titta på inombordare och kanske något större men inom budget (om även bara just under 200), hittade jag just Drago 640 DC, här är en med dieselmotor (Mercruiser 1,7 Diesel, sötvattenskyldhttps://www.blocket.se/ostergotland/Drago_640_DC__04__sotvattenskyld_dieselmotor_71292185.htm

Och här är en bensin (MerCruiser 4,3 MPI)  https://www.sokbat.se/Motorbatar/DRAGO/640-Sorocos/Drago-640/35081 där är motorn från 2003 men det står att den gått 100 timmar, det låter för mig ganska lite men det kanske är normalt?

 

Känns som ganska mycket mer båt för inte så mycket mer pengar... Jämfört om man kollar på de andra..

 

Hur mycket skillnad gör diesel vs bensin i bränslekostnad och prestanda?

 

 

Allt gott!

Pysslet merjobbet jämfört med utombordare, är väl konserveringen på hösten samt byta bälgar vart annat eller vart tredje år. Du har ju en bilmotor att ta hand om sedan ett drev på utsidan, men tycker du det är kul och gillar att skita ner dig en dag om året så lär du dig efter ett par servicear. Två takt utombordare är det ju inte mycket att göra med byta olja i växelhus och tändstift, du sipper köra glykol och koppla en massa slangar etc. Fyrtakt utombordare ja typ som en inombordare då men du slipper bälgar. Men en inombordare ligger där den ligger rätt tyngdpunkt och det sitter inget i aktern som är i vägen, stabilare gång helt enkelt. Utombordare ja en fyrtakt lever idag farligt, herr långfinger lägger beslag på stort antal idag, borde bli högre försäkringspremier på dessa.

När du kollar båt kolla då på flipper 640-666 en riktigt bildskön båt som går kanon i vattnet och är övernattningsbar, enkel att sköta, likaså nimbus 21-22 enkla bra hållbara båtar finns nya delar att tillgå.

Bensin verses diesel, ja ja har åkt bensin och åker nu diesel, bränsleförbrukningen är betydligt lägre på dieseln. Men de båtar du tittar på där är bränsleförbrukningen försumbar, mellan bensin och diesel. Ökad vikt bättre med diesel. Vad gäller diesel så får du en lugnare gång lägre varvtal än med många bensinare jämför med en bil dieseln bara morrar lite. Vi åker runt 60- 80 timmar per år och jag räknar med att skillnaden bensin diesel är runt 10 tusen. Men kom ihåg går en diesel sönder så är delarna skitdyra jämfört med bensin. Försök också hålla dig till pentas drev om du ska ha inombordare, pentas drev är skottsäkra och fungerar under lång tid, om du sköter dem rätt vill säga. Vad gäller service så finns det duktiga service killar som servar din motor oavsett inom eller utombordare. Men detta lär du dig snabbt, det är inga svåra grejer att sköta ett drev eller serva en inombordare. Det gäller bara att komma ihåg allt så inget glöms, speciellt vid vinterkonserveringen.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel ur säkerhetssynpunkt är oxå bättre, då bensin är betydligt mer lättantändlig... Flera bränder har uppstått varje år bl a vid och efter tankning... Har du inombordare bensin bör du även ha en motorrumsfläkt som du kör någon/några minuter innan start av motorn. Detta gäller både innan ni ska iväg med båten men framför allt efter tankning. Detta så att ni får ut ångorna från motorrummet och på så sätt reducerar risken för brand...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att döva en kris med en annan kris är inget bra:)

 

Klart du skall skaffa båt! 

 

fundera en gång till på hur och vad du skall använda båten till.

 

Dagsutlykter med vattenleksaker: Vilket som duger, tänk på att motorn orkar plana med vattenskidor, ringar och dylikt bakom båten.

 

Weekend/övernattningsbåt: Köp så stor båt som plånboken tillåter.

 

Troligen "en mindre" båt du söker, så skillnader i förbrukning bensin/diesel är absolut minsta bekymmer, och slår du ihop med reparationer och service kostnader så är det i praktiken ingen skillnad.

Lycka till med ditt båtköp.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dieselmotor må kanske ha dyrare reservdelar generellt. Men å andra sidan saknar den tändsystem helt och hållet så det blir en rejäl hög med mindre bråte som kan gå sönder. Går startmotorn runt och dieseln kommer fram utan luftbubblor och spridarna är hela och rena, ja då går motorn helt enkelt.

 

Sen är jag ju förespråkare för deplacerande båtar, men då faller ju defenitivt vattenlekarna bort.

Men bara för att slå ett slag för dessa så kan jag dra fördelarna, som jag ser det.

Bränsleförbrukningen är en bråkdel av vad den är hos planande båtar. Det trivsammaste fartområdet en dag på sjön är i mitt tycke 6-10knop. Man hinner njuta av naturen, hunden kan ligga med tungan ute i stäven å sola medans man åker. Man kan koka kaffe medans gumman styr och man måste inte stanna båten för att byta en blöja. De är ofta rymliga som en mindre sommarstuga så efter vårpysslet tar man bara nyckeln och åker ut, allt man vill ha med kan ligga i båten hela sommarn. Vill man åka båt en heldag behöver man inte åka landet runt, man hinner inte så långt. Men ändå, du korsar hela stockholms skärgård på en dag i 9knop. Eller gör hela mälaren fram å tillbaka på en långhelg.

 

I en planande båt kör du antingen skitfort, då är det bara ren transport. Att sitta å chilla med en kaffekopp och föra ett samtal å lägga pussel med ungarna samtidigt som du kör kan du glömma. Eller så ligger du still med båten.

Den där mysfarten passar inte planande båtar. De ormar sig om du kör sakta, kör du liite fortare drar de enorma svall och drar massor av bränsle.

 

Så du gör som du vill, de flesta åker planande eller seglar. Några av oss har funnit tjusningen i att åka deplacerande för motor, även om min båt även går att segla.

För 200000kr får du en stor och enormt fin snipa i toppskick, med en gummijolle med 5hk snurra som kanske funkar som vattenlek åt ungarna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är motortypen som ska bestämma, så tänk om. Jag var själv helt inställd på att jag skulle ha en utombordare. Tills jag såg MIN båt. En båt som tilltallade mig utseendemässigt och i kvalitet. En Chris Craft Scorpion, nylackerad, ny klädsen och helt genomgången. Hade bara gått i dricka vatten sedan renoveringen. 

 

Det var en inombordare, men i mkt bra skick. En Cheva small block 350, som troligtvis är den mest serietillverkade motortypen i världen och väldigt billig att skaffa delar till, samt enkel att meka.

Det är dock en OMC med OMC drev, men det funkar klockrent. Belackare beklagade sig över OMC men de har bara dåligt rykte för att de kom med en för kort underhus vire till drevet, vilket gjorde att konan slets fort. Det var dock på -80 talet och har åtgärdats sedan länge.

Sen har de en klurig anordning som kallas ESA (Electronic Shift Assist) vilken kräver rätt inställning för att fungera. Denna lilla manick har även den fått mkt skit, mest för att folk inte förstår sig på den. Dagens motorer är dock lite modernare och enklare att handskas med. 

Trots alla rykten är jag fortfarande mkt nöjd med mitt köp. Missförstå mig rätt, OMC är inte att föredra men den satt i en båt jag föll för.

Nu fick du lite mer info än du behöver antagligen, men det bjuder jag på... :)

 

Jag är ingen motormekaniker, men är intresserad och har lärt mig mkt. En inombordare tycker jag är lättare att meka med än en motsvarig utombordare. Det är dock en smaksak.

 

En sak att tänka på dock, är att en inombordare på mindre båtar (läs DC storlek) ofta tar lite plats i sittbrunnen. Det kan vara i form av "solbädd" eller i mitt fall, en mitkonsoll som används som fikabord. En utombordare sitter som det låter, utanpå och stjäl inte plats. Dock stjäls de lättare. ;)

 

I min V8 har jag ett ljuvligt ljud men många nyare 4-taktare är mkt tystgåend med. 

 

Det är mkt man ska begrunda innan man slår till, men du har nog en god ide om hur du vill att din båt ska se ut och användas till. Det finns massa matnyttig information här på MG och en outtömlig kunskap, så fråga på och vädra ideer. 

 

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...