Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Georg_Ohm

VHF+AIS+antennsplitter?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu när båten i vinter stått hemma på egna tomten har jag fixat till en massa småsaker som jag vill ha på mitt eget vis.

Bland annat flyttades VHF-radion till en position vid styrplatsen. Tidigare hade den varit placerad vid soffgruppen längre akterut.

Antennkabeln blir nu betydligt längre.

Dessutom finns det sedan tidigare en antennsplitter för VHF- och FM-radio vid första skarven mellan antennkabel och förlängningskabel.

Alldeles innan VHF-radion montrar jag nu en AIS-mottagare, även denna på samma antennkabel.

 

Man får ju inget gratis, det är väl omkring 20 cm RG58 mellan AIS och VHF, och det är fem meter RG50 från radion till splittern, sedan är det originalkabeln till antennen, vet inte hur lång den kabeln är, men den har väl måhända någon kritiskt längd.

 

Så frågan är väl om det blir för mycket förluster med både AIS och splitter på kabeln, jag har väl kanske svarat på frågan själv, och alternativet hade ju varit att modifiera en vanlig rostfri bilradioantenn och montera den på radarmasten, och så har jag ju liggandes hemma en VHF segelbåtsantenn att montera på radarmasten den också, och försörja enbart AIS-mottagaren med denna. Masten eller snarare "targabåge" är av rf-stålrör, ger bra jordplan.

 

Men det blir många antenner, iochförsig ger ju många antenner båten en viss attityd... men det är besvärligt med kabeldragningen.

 

Vad tror ni andra?

 

Just nu blir det inga förändringar, men sådana här förändringar låter sig ju göras senare då båten ligger i sjön.

 

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Splitters är bara ett otyg, undvik dem. Satsa på en riktig VHF-antenn, tex Shakespeare Galaxy 5225-XT. Den är 240 cm och fungerar mycket bra. Min står på akterdäck och räckvidden är helt tillfredsställande. Montera med standardfäst, fällbar. Finns även en matchande AM/FM antenn.

http://www.ssbilbehor.se/battillbehor/shakespeare-marin-antenn/shakespeare-vhf-antenn-galaxy-240cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en separat antenn för VHF, en separat VHF-antenn för AIS och en TV/FM-antenn för rádio och tv.

 

Kan även koppla in AISens VHF-antenn till VHF:en om det skulle bli problem VHF:ens VHF-antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en snabb titt i ett av verkstadens hörnen, finns där en del långa grejer, gamla fisksspön, gängade stänger, rörbitar och en och annan antenn...

Ja, jag får la änna ta och prova. Jag fann även en fältstyrkemeter med inbyggd ståendevågmätare, till 27MHz-bandet, tänk att man sparar allt... Men den fältstyrkemetern kanske inte funkar till VHF? Jag får väl bygga en antennskog på targabågen, om inte annat så hindrar det olika arter av trutar att landa där, alltid någon nytta med det.

 

Sedan var det den elektriska ihopkopplingen av AIS, GPS och VHF, alla dessa förkrnar....

NMEA 0183, står det på en apparat, bara NMEA på en annan, och Navbus på en tredje....

Men jag är inte mer korkad än att jag förstår att NMEA plus och minus "out" på AIS, skall till motsvarande "in" på plottern, men sedan skall VHF få en GPS-siglal in från plotterns GPS, men de senare är av samma fabrikat, om än med olika färg på kablarna... Ja jag har manualerna....

 

AIS har ingen strömbrytare, men kan kopplas till "auto power out" om man har en sådan på plottern, frågan är då om "auto power" är detsamma eller om det är den anslutningen som tänder plpiiterj då tändningsn slås på... Ja jag får kolla det... Återkommer i ämnet.

 

Nästan som i lumpen, då Kn Larsson sade ungefär så här...

Ja Srg Ohm får ta två vpl med sig och gå till frdn och hämta ut en raptgv11 i och åka över till pltrmtg för att höra om dom har någon hkp uppe idag, men glöm inte att ta med en ny k-pist och ak åt beväringarna då den lede fi är i farten igen.

Inte alls konstigt att det gick åt helskotta med krgsmktn.

 

...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...