Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Azguz

Ankarsvirvlar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Håller på å fixar lite bök och stök med ankringen. Jag har tagit bort min schakelanslutning mellan ketting och rep genom att ansluta repet direkt till sista länken med en Eye splice.

Nu vill jag ta bort schaklet mellan kättingen och ankaret då det blir rätt brett så att det fastnar i ankarullen på peken. Tänkte ersätta den med en svirvel men då kommer nästa problem...
 

Ibland kommer ju ankaret upp "fel väg" så att jag lär rotera kättingen för att få ankaret åt rätt håll så det går upp i ankarrullen på peken. Då är frågan, hur blir det med svirvlande ankarsvirvel?
85044_Large.jpg

Riskerar jag att ankaret kommer upp åt fel håll och att svirveln gör att jag inte kan vrida ankaret rätt? Eller vänder svirveln ankaret rätt? Kanske är det bättre med en fast ankarlänk:
WA_13770.jpg
Med en fast länk så kan jag ju rotera ankaret genom att vrida kättingen...

Men om en vanlig svirvel vänder ankaret rätt är ju det dumt att gå miste om men samtidigt finns det ju en särskild böjd variant av svirvel för att "fixa" detta, men det är ju enorma priser:

 

100763.jpg
 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det underlättar med en svirvel.

Men en sådan är inte helt allenarådande.

Jag har nu erfarenhet av två båtar med ankarpel i aktern och brytrulle på badbryggan. Båda med Brucekopior om 10 respektive 15 kg.

En med Ancharomatic och band, där jag provade både en svirvel och sedan en enklare lekande.

Visst det funkar bra, men någon gång emellanåt kommer ändå ankaret upp på fel håll eller på snedden.

 

Nuvarande båt har ProFish treslagen ankarlina, och fem meter kätting, och en jättefin svirvel mellan kättingen och ankaret. Man kan väl generellt säga att "nio gånger av tio" kommer ankaret upp som det skall göra, likadant ungefär i förra båten, alltså 10% fel.

 

Jag tror det beror på att ankaret hängt en bit under båten i "avsköljningsläge" innan det vinschats upp till "hemmaläget" och med båtens fart genom vattnet, även om denna bara varit någon enstaka knop, gjort att ankaret börjat rotera i vattenströmmen.

 

Sedan har det varit så att det fastnat en massa lera eller annat bottensediment eller alger/sjögräs på det ena flyet och då fått ankaret i obalans varvid det vridit sig under upphalningen och kommit upp på fel håll.

 

Men jag anser att man absolut skall ha en svirvel eller lekande mellan ankare och lina/kätting.

Jag kan ju se i mindre båtar utan ankarspel hur ankaret roterar under vattnet när man tar upp det och hur lätt det bildas "kinkar" (eller-vad-det-heter) på linan som senare orsakar en massa trassel och irritation.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite olika begrepp här som jag inte kan. Vad är "lekand"?

Men en vanlig "rak" svirvel underlättar också? Det måste inte vara en av de här böjda varianterna?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite olika begrepp här som jag inte kan. Vad är "lekand"?

 

Men en vanlig "rak" svirvel underlättar också? Det måste inte vara en av de här böjda varianterna?

 

Jo, den snurrar men är mer ovillig att vända rätt ankaret så det inte hamnar uppochner i ankarklyset.

 

Lekand är nog ingen vårrusig gräsandshane utan en enkel felstavning av "lekande".

En sån här fast i större modell för ankare. Ungefär det du kallar "rak svivel" (som även kallas svirvel).

 

Angeln_zubehoer_wirbel_01.jpg

Se bara upp om du köper en rak svirvel. Godset kan se rejält ut men det är niten som håller samman de två delarna som ska tåla draget från ankaret. Jag har sett bilder på dåliga svirvlar som sett ruggiga ut efter provdragning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saker och ting stavas ibland på olika sätt.

Lekare eller lekande, det senare kanske mer i sportfiskarnas ordböcker.

På bilden en "lekare" från Seasea, dom finns i olika storlekar.

Om lekaren kan passera bryteullarna så är dessa ett klart billigare alternativ till svirvlar, men inte lika "strömlinjeformad"

 

...

post-89760-0-76239000-1490612163.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Först hade jag en vanlig svirvlande, då kom ankaret upp felvänt, typ i 87% av gångerna. När jag tog bort den så kom ankaret fel kanske 40%. Men med den böjda så kommer ankaret alltid rätt. 500 är det absolut värt.

 

post-80529-0-71023400-1490620663_thumb.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har ankarsvirvlar två dimensioner, 119 respektive 219 kr.

Jag anser inte man skall köpa för dyra sådana här saker, eftersom man inte skall "kasta pengarna i sjön" om nu det uttrycket tillåts här.

 

Visserligen skall ju dessa saker belastas hårt och utstår påfrestningar. Uppges vara av AISI kvaliteten 316.

 

Ja bra om grejerna håller bra kvalitet och håller måttet men ledsamt att förlora dyra grejer om man tvingas kapa ankarlinan.

 

Det är därför jag aldrig köpt mig ett välpolerat svindyrt ankare i rotfritt stål, utan nöjer mig med billiga galvade brucekopior.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig köpa en svirvel med lägre kvalitet än AIS 316. Speciellt om man ankrar längre perioder och över natten. Visst finns det risk för att förlora svirveln om ankaret fastnar. Jag anser dock att säkerheten och att svirveln tål rejäl påfrestning är långt viktigare än några ev. förlorade hundralappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har ankarsvirvlar två dimensioner, 119 respektive 219 kr.

Jag anser inte man skall köpa för dyra sådana här saker, eftersom man inte skall "kasta pengarna i sjön" om nu det uttrycket tillåts här.

 

Visserligen skall ju dessa saker belastas hårt och utstår påfrestningar. Uppges vara av AISI kvaliteten 316.

 

Ja bra om grejerna håller bra kvalitet och håller måttet men ledsamt att förlora dyra grejer om man tvingas kapa ankarlinan.

 

Det är därför jag aldrig köpt mig ett välpolerat svindyrt ankare i rotfritt stål, utan nöjer mig med billiga galvade brucekopior.

 

...

What if ...

 

Om svirveln går sönder, är ditt primära problem då att ankaret är förlorat? Om ja, då köper jag din analys. Om nej så kanske marginalkostnaden för en lösning med bättre förväntad kvalitet än Biltema kan tänkas vara prisvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Biltema har ankarsvirvlar två dimensioner, 119 respektive 219 kr.

Jag anser inte man skall köpa för dyra sådana här saker, eftersom man inte skall "kasta pengarna i sjön" om nu det uttrycket tillåts här.

 

Visserligen skall ju dessa saker belastas hårt och utstår påfrestningar. Uppges vara av AISI kvaliteten 316.

 

Ja bra om grejerna håller bra kvalitet och håller måttet men ledsamt att förlora dyra grejer om man tvingas kapa ankarlinan.

 

Det är därför jag aldrig köpt mig ett välpolerat svindyrt ankare i rotfritt stål, utan nöjer mig med billiga galvade brucekopior.

 

...

What if ...

 

Om svirveln går sönder, är ditt primära problem då att ankaret är förlorat? Om ja, då köper jag din analys. Om nej så kanske marginalkostnaden för en lösning med bättre förväntad kvalitet än Biltema kan tänkas vara prisvärd.

Jag var direkt otydlig i mitt inlägg, jag skulle ha uttryckt min tveksamhet tydligare.

Nu vet jag inte vilken kvalitet min nuvarande svirvel har, och hade jag köpt en själv hade jag överdimensionerat.

Men jag hade likväl köpt ett billigt ankare, men nu var det inte det frågan gällde.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...