Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
krille_79

Köpa ny båt, vilket fabrikat ska man välja?

Rekommendera Poster

Hej

Vi går i tankarna att sälja vår ht-båt och köpa ny båt och motor.

 

Båten ska användas till fiske och bad i mindre till mellan stora sjöar.

Familjen ser ut så här 2 vuxna och 4 barn mellan 1 och 8 år.

 

Vi behöver ingen jätte båt utan tänker oss en båt runt 5 meter.

 

Vi har tittat på:

HR 460f och HR 442c

Ryds 478 och Ryds 488sport

Suvi 5050

 

Har tänkt att ha en 50hk motor till båten.

 

Just nu får man en HR-460F med motor och trailer för 119.000 kr detta känns som ett bra pris?

 

Kan någon ge feedback på vad ni kör med och vad ni tror kan passa oss.

 

Har ingen jätte budget då det finns mer att lägga pengarna på när man har många barn, max 150.000kr

 

Är det klokare att köpa en båt som har några år på nacken och få mer för pengarna på det sättet?

Kollar man blocket nu så skiljer det ca 20-40 tusen på en båt som är tio år gammal och en splitterny båt med garanti mm.

 

Vad har ni för synpunkter.

 

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du vet vad du vill ha och får det för dom pengar du e beredd att lägga. Dom alternativa båtar du skriver om e väl helt ok? ...

Fast sen skriver du.. "klokare att köpa äldre" och få "mer".. för pengarna.. vad "mer" vill du/ behöver du?

Kolla upp med dej själv och familjen vad ni egentligen är ute efter.. vilka "mer" som är mervärden för er och vilka som inte betyder något.. sen... kan du börja titta på om pengarna räcker till nyare det ni vill och behöver eller ej..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni är sex personer så borde ni ju sikta på en båt som klarar det, alltså är godkänd för minst sex personer. Då räcker knappast fem meter. Även om ungarna är små nu så blir dom större. Jag har åkt fem meters HT-båt sedan jag själv var barn, men när mina två barn passerade 10-års åldern så blev den snabbt för liten.

Jag bor inte heller inte i båten gör mest dagsutflykter. Därmed är jag förtjust i daycruiser-modeller. Jag är jättenöjd med min Bella 640DC.
Jag gillar inte styrpulpet och bowriders för min del, för öppet och för lite stuvutrymme. Men jag fiskar inte. Är det viktigt så kanske det passar bättre.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp om det finns möjlighet att testa, ny eller begagnad båt, i de storlekarna du tänker på. Ta med dig alla i familjen och kör en sväng.

 

Skulle tro att en båt på 4,6 kan kännas trång. Hlöm inte att ni säkert ofta kommer ha med fikakorg filtar och andra nödvändigheter. Det är även bra att kunna ha möjlighet att placera om några av medåkarna, om det går viss typ at sjö, dvs fler platser än vad ni egentligen behöver.

 

En båt på 4,6 kanske är godkänd för 50hk? Det blir lätt i minstablaget för att orka iväg med så många personer, går kanske ok nu, men om 2-3 år, då alla barn blivit äldre, då blir samtliga några kilon tynger.

 

Vi har en 4,15 båt med 25hk. Den åker vi sällan mer än 2-3 i med fint väder. Därav har vi nu skaffat en 5,5 HT båt också. Där sitter vi 4 (2 vuxna, 2 barn) bra och utrymme för packning, för en dagstur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Ht-båt nu Sjöstedt cavalier på 5 meter. Och på den har vi en 70 hk Johnson -89.Men vi tycker det går bort så mycket yta i fören och aktern, durkytan är 2.6 meter lång.

 

Jag har också en roddbåt som jag mestadels fiskar ifrån. Den ska också säljas.

 

Den nya båten kommer mestadels användas till fiske och några badturer på sommaren.

Säg att 70%av tiden kommer det max vara 2-3 personer som åker med. Där av tanken på storlek på båten.

 

Vill kunna trolla gös med huvudmotorn, vilket jag inte "kan" med motorn jag har nu.

 

Det jag menade med mer för pengarna var att man kanske får en båt med bättre kvalitet och som hade ett högre Nypris än båtarna jag nämnde i mitt inlägg.

På bekostnad av att ekipaget är några år äldre. Hur lång livslängd räknar man med att en mordern 4-takts motor har, som sköts på rätt sätt? Köper man en motor som är 10 år gammal kan man räkna med att den går 10 år till utan större kostnader?

 

Vår 70 hk Johnson från -89 går som klockan och har snart 30 år på nacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan ju även en Bowraider vara ett alternativ. Bella har flera. Tror även Flipper har.

 

Vi har en Honda 90hk från -00 på vår hardtop. Timmarna lär vara rätt lågt, känner han som köpte den ny, och vi köpte den av han.

 

Inte mycket mer än basic service och inte ens bytt kamrem (skall göras nu) men den tuffar på. Dock är det en förgasarmodell.

 

Har en Optimax 135hk på den stora båten. Lätt att underhålla själv. Går ännu som en klocka, med sin 10:e sommar som kommer nu.

 

För att trolla har jag hört att Evinrude med 2 takt och insprutning skall vara bra. Dock är många båtar knytna till vissa motorer (säljs ofta i paket) men det går säkert att välja fritt, vid ny köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...