Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
andreasroman

justera motortassar?

Rekommendera Poster

Hej jag har en VP aq 171a motor som sitter dels i skölden(aq290) och dels 2 st främre motortassar. Dom som hänger på MG mycket vet ju säkert om att jag pratat om att lyfta motorn och sätta dit nya motorbalkar. En liten tanke jag har haft dock är hur man ska få drivaxeln att bli rak? (hört skräckhistorier om den är lite spänd) jag har sett några som använder tolk på mercurymotorer men på min motor sticker ju axeln ut så hur kan jag se om den är rak? Hur gör man?

Tack för all grym hjälp man får utav er!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På primäraxelkåpan finns tre klackar, och på sköldens insida finns tre motsvarande klackar. Om avståndet mellan klackarna är lika mellan alla sex, är motorn rätt uppriktad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På primäraxelkåpan finns tre klackar, och på sköldens insida finns tre motsvarande klackar. Om avståndet mellan klackarna är lika mellan alla sex, är motorn rätt uppriktad.

Så här ser det ut. Man behöver inte verktyget. Man känner bra med fingret om avstånden är lika.

post-79325-0-92707600-1490547741_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På primäraxelkåpan finns tre klackar, och på sköldens insida finns tre motsvarande klackar. Om avståndet mellan klackarna är lika mellan alla sex, är motorn rätt uppriktad.

Så här ser det ut. Man behöver inte verktyget. Man känner bra med fingret om avstånden är lika.

 

Okej! Fint! Men om jag nu är osäker på att framtassarna håller uppe motorn tillräckligt mycket finns det något sett jag kan kolla det då eller måste jag lossar på muttrarna och kolla på klackarna? För antar om jag skruvar i alla bultar lär den ju sitta lika nära alla klackar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om mellanrummet mellan klackarna på sidorna är lika, står motorn rätt i sidled. Om du justerar tassarna så att de övre klackarna har samma mellanrum, så är höjden rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompletterande fråga på ämnet justering motortassar.

 

När man justerat motorn enligt ovanstående behöver man väl se till att motorn står "rakt upp".

På min båt skiljer det flera centimeter mellan höger och vänster motortassar. Det kan så klart vara så att det skiljer i höjd mellan motorfästena.

Volvo har roterat motorblocket 15 grader till vänster bla för att ge plats åt förgasare. Därför kan man inte använda det som referens.

Kan man använda överkanten på transmissionskåpan (aluminiumkåpan med tändinställning) för att räta upp motorn?

Om båten ståt horisontellt i sidled och transmissionskåpan är horisontell borde motorn stå "rakt upp". 

 

Hur vet man att motorn står "rakt upp"? Någon som har några bra tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...