Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tjalle57

Bottenmålning med epoxi

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min båt har sandblästrats vid upptagningen. Nu är det dags att bottenmåla med epoxi (NM Böldspärr FS 023)

När jag  pratade med återförsäljaren så menade han att det viktigaste är att temperaturen vid påläggning skulle vara +10 grader. Sedan var det inte så farligt att temperaturen sjunker. Han menade också att det var ok att måla på ett andra skikt nästan direkt utan våtslipning så länge det var lite klibbigt 

 

Enligt databladet så var det viktigt att ta hänsyn till daggpunkten. Dessutom står det att man ska vänta ett dygn och sedan våtslipa innan andra påläggningen. 

 

Nu är det en kamp om tiden. Sjösättning i mitten av april så vågar jag följa återförsäljarens råd? Har inte tillgång till en varmfläkt.

 

Redigerad av Tjalle57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stort tack.

 

Det kommer vara ca 14 grader till helgen men sjunka till 4 grader under natten. Kommer det vara "vått i vått" till nästa dag eller ska jag måla andra lagret efter några timmar?

Redigerad av Tjalle57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt.. epoxi är ĺsningsmedelsfritt med väldigt lite krympning vid tvärbindning. Härdningstiden ökar exponentiellt med tempsänkning under plus 15-18 grader.. och avstannar nästan vid plus ca 4 grader... om det härdat "färdigt" kan du ha en del "jox" att tvätta bort med lämplit lösningsmedel alt slipa loss mellan lagren.. men lägga på nytt vått i vått.. bör fungera bra.. inte fel att "jobba in" det nya lagret på den föregående.. så det kinder och tvärbinder väl..

Lägg ett par referenskluttar.. ytor på något lämpligt underlag vid sidan om av dim olika lagren.. vlanda väl och länge men vispa inte med elvisp.

I princip kan du lägga på ett tjockt skikt på en gång.. problemet är att den typen av produkter inte är trögflytande nog..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.. vlanda väl och länge men vispa inte med elvisp.

 

 

När det gäller blandning av epoxy läste jag en rekommendation enl. följande

 

Mät upp de två komponenterna noggrant, så de får rätt blandingsförhållande.

(själv använder jag tumstocksmetoden - men den vågar jag nästan inte delge, med risk att bli idiotförklarad  :) )

Blanda noggrant i ett kärl.

Häll över blandningen och se till att så mycket som möjligt av blandingen för över till ett nytt kärl.

Blanda ytterst noggrant i det nya kärlet.

 

Enligt mitt hemlands vilda tungomål, är det inte bottenmålning att epoxybehandla en båtbotten.

 

Bottenmålning avser när man målar båtbotten med giftfärg.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En för låg eller för hög temperatur ger en väldigt ojämn yta när du lägger på lösningsmedelsfri epoxy. Jag hade inte försökt stressa fram epoxymålningen, utan sjösatt senare för bättre slutresultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vått i vått funkar, frågan är om du hinner två vändor på en dag.

Hur många lager ska du lägga?

Tänk på att solen kommer att värma på skrovet så att solsidan härdar fortare än skuggsidan.

 

Tänk på att du ska måla under pallningen också med allt det kan innebära.

Du kan inte palla i våt epoxi, då sitter pallningen fast i skrovet när det är dags att sjösätta.

 

Vatten på epoxi som inte härdat är klart dåligt. Faller det dagg är det ok så länge du inte får dagg på din epoxi. Rinner daggen (eller regn) ned från däcket ned på skrovet försvinner epoxin där vatten runnit.

 

14 C funkar att lägga på epoxin vid, men hinner du inte med att lägga vått i vått så får du väldigt långa torktider innan du kan tvätta och lägga nästa lager. Svårt att säga hur lång tid det tar för härdningen vid 4-14 C, men upp mot en vecka kan vara en bra gissning tror jag.

 

När vi la epoxi på vår segelbåt gick arbetet rätt fort, det var väntan på rätt väder som tog tid. Vi fick i båten den sista juni 2015, men det var en sällsynt dålig vår och försommar för att lägga på epoxi på skrovet.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack. Har tyvärr inget att välja på vad gäller sjösättningstid.

Har lyssnat på råden. Om jag gör så här: Chansar på att jag inte drabbas av dagg. Målar ena sidan dag 1. Väntar ett antal timmar och målar andra och sista gången. Samma procedur dag 2. Om jag får problem med dagg (ser jag det?) så avvaktar till efter härdningen o våtslipar och lägger på mer. Låter det ok?

Redigerad av Tjalle57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din plan kan absolut funka så länge du klarar dig från regn.

Det är nog bäst att få på all epoxi så snart som möjligt så att du får så lång härdningstid som möjligt innan du ska sjösätta.

 

Se till att dagg och annan fukt inte kan rinna ner utefter fribordet och ner längs botten.

Om du har några ställen vatten brukar rinna på så kan du tejpa ett "fönsterbleck" på fribordet så att vattnet droppar av.

 

Jag tror inte du får dagg på båtbotten. För det första är båten varmare än omgivningen när temperaturen faller och för det andra så är förmodligen botten nedåt. Däcket kallnar fortare än boten så där kan du absolut få dagg.

 

Om du inte fixar att lägga på två lager under ev. stöttor så kan du ju göra det nästa vår, men en gång bör du absolut få på över hela botten.

 

Mackey

 

PS

Det går alltid att sjösätta senare, det är bara en fråga om vad det kostar.

Jag misstänker att det är billigare att skjuta upp sjösättningen än att blästra i höst igen och sedan göra om epoxibehandlingen våren 2018.

Gör en plan B för säkerhets skull, då behöver du inte lägga på epoxin till varje pris i regn och rusk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du järnköl är risken stor att du får "dagg" på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

.. vlanda väl och länge men vispa inte med elvisp.

 

När det gäller blandning av epoxy läste jag en rekommendation enl. följande

 

Mät upp de två komponenterna noggrant, så de får rätt blandingsförhållande.

(själv använder jag tumstocksmetoden - men den vågar jag nästan inte delge, med risk att bli idiotförklarad :) )

Blanda noggrant i ett kärl.

Häll över blandningen och se till att så mycket som möjligt av blandingen för över till ett nytt kärl.

Blanda ytterst noggrant i det nya kärlet.

 

Enligt mitt hemlands vilda tungomål, är det inte bottenmålning att epoxybehandla en båtbotten.

 

Bottenmålning avser när man målar båtbotten med giftfärg.

Tumstocksmetoden äger.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tumstocksmetoden äger.. :)

 

 

Den är inte fel.

 

Då slipper man hålla på med pumpar som krånglar, mätglas som skall rengöras. vågar som måste stå ordentligt.

 

Släng aldrig en avbruten tumstock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...