Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
P_Martinsson

Underhåll av teak

Rekommendera Poster

Jag tycker att jag fått så otroligt bra svar på tidigare frågor här på forumet, så jag kör vidare i full fräs..

 

Denna gången rör det, som ämnet avslöjar, teak.

I min Bayliner 285 är det teakdurk i sittbrunnen och på badplattformen. Att det saknas en del underhåll de senaste åren kan man ganska enkelt misstänka..

 

Någon som har erfarenhet av någon bra produkt för att rengöra och skydda teak med?

 

 

Som vanligt oerhört tacksam för all input..som kan hjälpa till att släta ut min skrynkliga panna..  ;):P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är ett så fett träslag så det inte behöver oljas. Det behöver inte skyddas från solljus heller då det ej spricker av torka och uv. Så, du kan lämna det helt som det är och låta det gråna, de flesta tycker det är snyggast. Då gäller bara en lätt rengöring då å då. Det finns mycket att tvätta med, men Boracol är ett medel som förebygger mögel. Har du små svarta prickar i teaken så är det sannolikt mögel så då är ju boracol en bra idé.

 

Vill du ha den oljade bruna looken så är det bara att olja med teakolja eller linolja, tvätta först. Men kom ihåg att det bara är snyggt drygt en halv säsong sen får du göra om det.

 

Som vanligt med trä, tvätta tvärs träets ådring så undviker du att karva ur de mjukare delarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är ett fett träslag, ja. Men det innehåller inte en oändlig mängd fett, det försvinner med tiden. Det gör att teaken med tiden blir spröd och skit fastnar.

Boracol eller Bensaltensid tar död på mögel men det är inte direkt hälsosamma medel.

Använd i första hand fet såpa att tvätta med.

Med tiden måste man tillföra fett tex i form av olja, det funkar men man kan få olja om en eller ett par gånger på en sommar. Det finns ett flertal bra oljor, jag tycker Kinaolja fungerar bra. 

Olja bara inte på hösten, då får mögelsporerna det för trevligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är ett fett träslag, ja. Men det innehåller inte en oändlig mängd fett, det försvinner med tiden. Det gör att teaken med tiden blir spröd och skit fastnar.

Boracol eller Bensaltensid tar död på mögel men det är inte direkt hälsosamma medel.

Använd i första hand fet såpa att tvätta med.

Med tiden måste man tillföra fett tex i form av olja, det funkar men man kan få olja om en eller ett par gånger på en sommar. Det finns ett flertal bra oljor, jag tycker Kinaolja fungerar bra. 

Olja bara inte på hösten, då får mögelsporerna det för trevligt.

 

En lätt avslipning ibland är inte heller fel på massiv teak. Alltså, inte köra loss med bandslip utan dra av den innan oljning mm litegrann.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När taeken är grå är den riktigt snygg, spola med vatten skrubba med borste så blir den ren. Olja teaken? nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktisk så.. oavsett vad man tycker.. jag tycker grå teak e skabbigt men tvingar mej undan för undan att tycka det är snyggt.. kraften av att det sköter sig själv... ger mej styrka.

Provade med lite olika metoder att behålla den ny och fin..

Olika oljor e vara massa jobb.

Nu sköljer jag med alkaliskt och med dyra.. då blir det som nytt i några veckor.. inte mkt jobb.. men .. lär dig gilla det grå och låt det vara så

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grå teak tvättas med borste och såpa. Såpan innehåller fett som är bra för teaken. Grå teak har en begränsad livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hör till de som tycker att behandlad teak är snyggast men som sagt så är det en del jobb och det beror ju också vilken typ av yta som ska behandlas.

Är det gångytor så behöver du tänka på halkrisk så där är det inte lämpligt att lägga på något som gör ytan blank.

Är det för dekoration eller icke gångytor så kan du behandla med Owatrol D1 och D2 som ger ett bra skydd under flera år och inte så underhållskrävande när du väl gjort den första behandlingen (det är ganska mycket jobb och en del slabb).

Det finns andra varianter som jag inte provat, typ Benar olja som ger en lackliknande yta.

När det gäller gångytor så provade jag Golden teak sealer förra året och jag tyckte att det håll ganska bra både ytan på akterdäck som är täckt med kapell men även badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teakmöbler som står under tak klarar sig fint med linolja.. men inte båtdäck.. det blir "svart".. även vitolja blir mörkt.. inte bra.. så det beror lite på vad ts vill.. med underhållet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Höveling på min båt, Nord West och Hallberg Rassy kör med dessa, teaken blir gyllene, jättefint. Nu när jag var nere vid båten så såg jag härliga mögelfläckar på teaken. Dessutom gör många oljor att det blir halt när det är blött vilket vi märkte i somras. 

Tvätta teaken med såpa, det är det bästa och låt den gråna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillhör dem som föredrar grå teak. Sköter man den rätt genom rengöring med såpa och ganska kraftig borste ett par ggr per säsong så blir den härligt silvergrå.

 

Visst är den bruna nya teaken jättesnygg men jag har sett alldeles för många exempel på teakdäck som är några år gamla och som oljats in troligen flera ggr per säsong. Då kan vi snacka om nästan svarta teakdäck. Vill man slipa däcket lite innan oljning så är det värt att tänka på att teakdäcken tenderar att bli tunnare och tunnare på nyare båtar. De däck som läggs idag kan i värsta fall bara vara hälften så tjocka som förut, speciellt på lite billigare båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Golden teak har jag använt både inne och på badbryggan, lätt att jobba med & håller bra.

Den kan uppfattas lite gulare än andra märken.

Tvätta av med grön såpa nån gång under sommaren och den håller sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tvättar teaken med såpa några gånger varje sommar... så bör väl det räcka för att hålla teaken i bra skick?

Varför ytterligare nehandling..

Tvättar man med lätt alkaliskt, som ifs såpa är, kör en sväng med syra.. så skulle det åxå räcka att tvätta 1-2 ggr/ sommar..

Frågan är väl... hur får man, går det, att få teaken att se ok ut.. utan att behöva "göra jobbet" fler gånger... typ behandla vart 5-10 år. sen räcker det med typ avsöljning nån gång då och då?

Då skulle det vara värt jobbet... kanske..

Kör mental träning så länge.. försökte första året med linolja.. sen bestämde jag mej för att jag "ska" tycka grå teakbe snyggt... fadt den e snyggast efter tvätten på våren då den är som ny.. fast även det inkl syra tar en timme.. men tvätra bort allt vinterdamm skulle man uu ändå behöva göra.. själva teak-rekonden tar kanske halva timmen..

Skulle lätt lägga 10 timmar vsrt femte år för att hålla teaken o-grå..

Och bara behöva tvätta av..

Brukar köra skumutläggare.. borsta med mjuk borste.. skölja av..

Duscha ut lite sur produkt..

Nån gång.. typ nu.. på våren duschar jag på en runda alg&mögelkorttagande medel med.. benzalkoniumklorid... gör stora delar "av jobbet".. bara låta vara.

Ps. Funkar även på dundermossuga tak.. ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all entusiastisk input!!  :)

Eftersom att tiden (förutom bankkontot) kommer att vara en avgörande begränsning, innan båten är i sjön, så kommer jag nog att testa med såpa i detta läget. Låter som en lagom medelväg, så får jag se om jag hittar på något mer drastiskt ett annat år..  :P

 

Många tack!! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Invändig teak (under kapellet ) tvättar jag varje år med gulsåpa och skortch svamp och oljar sen in med teakolja. Utvändig teak får samma behandling bortsett ifrån oljan. Där lägger jag på lite boracol så håller den sig silvergrå halva säsongen. När den börjar bli mörkgrå grå tvättar jag den lätt och lägger på ett nytt lager boracol så håller den sig fin även resten av säsongen.

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova denna tripp, trapp, trull-lösning! Första till vänster ska göra rent, den i mitten är olja och den till höger ska var någon form av halkskydd. Har ingen erfarenhet av teak över huvud taget men tillhör den skaran som INTE tycker att åldrad teak är finast. När teakdäcket har gjort sitt kommer det garanterat bli flexiteak!

/N

 

post-90883-0-02297700-1490958389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

slipa ned o använd herdins lackbets så får du färgen tillbaka :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

slipa ned o använd herdins lackbets så får du färgen tillbaka :)

Herdins lackbets är för inomhusbruk.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt belöningssystem är sjukt..

Så länge vi sitter still och går upp i vikt skriker det "hurraaa"...

Om vi håller vikten eller ör påväg ned mot hälsosam nivå.. vill det lura oss till motsatsen.

De mesta typer av smuts.. förutom mögel, smuts som binder fukt och som ruttnar och eller ger upphov till bakterier... fungerar ju egentligen som skydd och bevarar materialet mot nötning och annan yttre påverkan... vad säger belöningssystemet då..

"Tvätta tvätta tvätta" vilket sliter och tär på alla material samt gör det mottagligare för allt förstörande... men vi mår bra av att det ser snyggt ut...

Nä fan.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tipset att använda Danish Oil, funkade INTE utomhus. De delar som var lite skyddade från väder och vind höll sig snygga rätt länge så i ruffen är det säkert en bra produkt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med en sakkunning på Jape, han rekommendera Jape Grön fri för mögel på teak. Det är dessutom inte så skadligt på gelcoat som boracol kan vara? Någon som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du hört att Boracol skulle vara skadligt för gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jape mannen, om jag inte missförstod honom men deras grön fri skulle vara mindre basisk o därmed bättre för gelcoat, dessutom billigare. Må vara försäljn snack men frågan är, är grön fri bra eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herdins lackbets funkar på all teak för att återfå  en fin teak-lyster inte minst om den är väldigt missfärgad och grå, men utomhus får man lacka, eller olja ovanpå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herdins lackbets funkar på all teak för att återfå en fin teak-lyster inte minst om den är väldigt missfärgad och grå, men utomhus får man lacka, eller olja ovanpå.

Lackbets ovanpå grå teak - då kan man ju lika gärna köpa en burk brun målarfärg och måla teaken...
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag bytte ut allt grått tråkigt gammat teak till nytt och fräscht. Nu kommer det att hålla i många år framöver,

Använder Teakoil från international.

 

//B

post-107761-0-73950100-1491242359_thumb.jpg

Redigerad av Alicia1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Herdins lackbets funkar på all teak för att återfå en fin teak-lyster inte minst om den är väldigt missfärgad och grå, men utomhus får man lacka, eller olja ovanpå.

Lackbets ovanpå grå teak - då kan man ju lika gärna köpa en burk brun målarfärg och måla teaken...

Vad tycker du om Golden teak 3 sealer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jape mannen, om jag inte missförstod honom men deras grön fri skulle vara mindre basisk o därmed bättre för gelcoat, dessutom billigare. Må vara försäljn snack men frågan är, är grön fri bra eller?

Grön fri vet jag inget om. Men har använt boracol en del. Har aldrig hört att den skadar gelcoat och inte heller märkt att den skulle göra det. Just att den är färglös och inte lämnar spår efter sig är en god orsak till att jag använder boracol då och då. Det känns enkelt, som att slaska på vatten och torka av det som hamnar på plast etc. Det kan ju inte jämföras med oljor etc som måste läggas på mer varsamt. Boracol är ju mer ett rengöringsmedel som hämmar mögeltillväxt. Är det milt nog att inte skada trä märkbart tvivlar jag på att det skadar plaster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Herdins lackbets funkar på all teak för att återfå en fin teak-lyster inte minst om den är väldigt missfärgad och grå, men utomhus får man lacka, eller olja ovanpå.

Lackbets ovanpå grå teak - då kan man ju lika gärna köpa en burk brun målarfärg och måla teaken...
Vad tycker du om Golden teak 3 sealer?
Jag köpte Golden Teak Sealer för att använda det till sittytorna i sittbrunnen. Gjorde allt man skulle, slipade ner träet, förde på precis som man skulle - på hösten var ytorma ordentligt grånade. Kanske mindre än om de varit obehandlade, men det håller inte en säsong. Har försökt nu i två år; förmodligen blir det kinesisk träolja i år i stället.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...