Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Eld-

Fusk med glykolen?

Rekommendera Poster

Kan någon förklara varför mina mätningar alltid visar cirka -30°C när jag har blandat 50/50 etylenglykol och vatten. Det borde enligt tabellerna på nätet bli cirka -40°C.

 

Fuskar tillverkarna och blandar i 20% vatten i dunkarna?

 

Inte visar min refraktometer så mycket fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du väntat tills vätskan och refraktometern har samma temperatur? Och har du kalibrerat din refraktometer? Vet inte om det sistnämnda behövs, men det kanske är en bra början eftersom du tvekar på resultatet. Så här står det för min mätare:

 

Öppna det genomskinliga locket och droppa 2–3 droppar destillerat vatten på prismat. Stäng locket så att vattnet sprider sig över prismats hela yta, utan luftbubblor eller torra fläckar. Låt vattnet ligga på prismat i ca 30 sekunder innan du fortsätter med steg 2, så att det får rätt temperatur – dvs. samma temperatur som glykolmätaren.

...

Titta in i okularet och vrid kalibreringsskruven tills gränslinjen mellan det övre blå och det nedre vita fältet är precis på nollstrecket, såsom visas på bilden. Detta avslutar kalibreringen.

 

Hela bruksanvisningen här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På min mätare finns en kalibreringsskruv och en linje som gäller för rent vatten. Kolla om den stämmer, om inte justera. Har ingen aning om varför det ändrar sig men jag måste justera ibland.

/Claes

                           Tomas99 var snabbare än jag :(

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...