Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
widfeldt

Hög laddspänning från regulator!?

Rekommendera Poster

Jag köpte i höstas en 100W solpanel och en MPPT 10A regulator, båda av märket Sunwind. 

 

Under vintern har jag haft dem inkopplade i båten för underhållsladdning av batteribanken (2 förbrukning och ett startbatteri som jag temporärt kopplat ihop för att alla ska underhållsladdas).

Eftersom jag har ett Geosafe GPS/GSM-larm inkopplat kan jag övervaka batterispänningen på distans genom att be larmet skicka statusmeddelanden vilka även innehåller extern batterispänning.  

Spänningen har under vintern (när jag kollat) legat på max 13.8V

 

Men nu idag när solen strålar hämtade jag status för att se hur mycket den laddar och då visade den plötsligt 15.9V! Och vid ytterligare kontroller under den senaste timmen har spänningen varierat mellan 15.3V och 15.9V!

 

Är det ok? Blir inte batteriet överladdat med så hög spänning? 

Och varför är spänningen så hög? Är det fel på regulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spänningsmätningen sker från batterierna är det, oavsett vilken typ du har, en för hög spänning.

Rekommenderar omedelbara åtgärder...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Börja med att kolla med multimeter vilken spänning du har över batterierna. Det är ju inte självklart att det är regulatorn det är fel på. Det kan ju lika gärna vara Geosafen som mäter fel.

 

Men det behöver kollas snarast om du är rädd om batterierna....

 

Beroende på val av batterityp så gör regulatorn regelbundet en utjämningsladdning med en förhöjd spänning för att "röra om i elektrolyten". Det kan vara en förklaring till den tillfälligt höga laddspänningen. (Men över 15V är för högt för utjämningsladdning.)

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Jag gick tidigare från jobbet och åkte till båten. Tyvärr hann jag inte fram innan solen krupit ner under trädtopparna och min båt låg i skugga. Både voltmeter och geosafe visade då 13.7v.

Jag vände solpanelen upp och ner tills jag har möjlighet att åka tillbaka och mäta mitt på dagen i soligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM/GEL ska inte utjämningsladdas, därför är det viktigt att ha en solcellsregulator där man kan välja batterityp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en uppdatering. 

 

Ringde och pratade med Sunwind. De menade att regulatorn under en kortare period vid låg temperatur (det var bara några grader plus vid tillfället) kunde ladda med över 15V. 

 

Jag mätte därefter vid flera tillfällen under en hel dag med sol och såg att laddspänningen hela dagen låg över 15V. Så jag reklamerade regulatorn till SeaSea som skickade tillbaka den till Sunwind som bytte ut den. 

 

Jag valde att uppgradera till en PeakPower 2.0 som kostar några hundralappar mer men som har inställningsmöjligheter bl.a för batterityp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...