Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
LonelyBird

Vad säger expertisen om denna båt?

Rekommendera Poster

Nu tillhör jag väl kanske inte expertisen men det ser ju ut att vara en utmärkt flytande sommarstuga.. Och en sådan som du kan använda även om regnet vräker ned på midsommar...

 

Och den har ju även en mast!

 

Och ja, jag är nog lite avundsjuk på en del motorbåtsägare som kan sitta skyddat på akterdäck och äta sin sill och potatis när jag hukar mig i ruffen och kollar vädret på yr.no.... =)

 

Så frågar du mig så ser det ut att vara en trevlig motorbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg bredvid en i somras med ett äldre par i. Fin båt och de trivdes bra med den vad jag förstod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju en båt med attityd!

Och dessutom rätt sorts attityd om jag får tycka!

Marin "sommarstuga" eller snarare mindre villa, med ny sjötomt varje dag, om man vill. Och alla vardagsnödvändigheter finns ombord.

Jag skulle gott kunna tänka mig en liknande båttyp själv.

Kan ju bli litet svårt att komma in till de mest intima naturhamnarna förstås.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott om plats för sin storlek. Går billigt och bra med en skottsäker cummins motor (om man ligger i deplacementsfart). Trevligt att kunna ha flybridge med plats för dinge, 6 fullgoda sovplatser och ordentligt byssa. Sidodörren är verkligen najs när man skall lägga till ensam. Inredningen är dock lite "ikea-kvalitet", inget som stör mig dock.

 

Sen att den ser ut som en riktig båt och inte en flytande gympasko stör ju inte :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv kollat på den men ekonomin håller inte för min del.

Läste en test av den för något/några år sedan. Tror att den främsta invändningen var att styrplatsen inte var så bekväm i längden. Kolla på det. Fast har man autopilot så kanske det inte gör så mycket?

Kollade på lillasystern på båtmässan. Där var styrplatsen på flybridge inte så bekväm för man satt mycket lågt, förmodligen för att få ner totalhöjden med bibehållen ståhöjd inne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att ha till fiske  :D  ;)

Det lägger jag till som positiv egenskap. Under alla mina år på sjön har jag fiskat

mindre än fem ggr...    :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju bli litet svårt att komma in till de mest intima naturhamnarna förstås.

 

...

Varför det?. 1 m djup tycker jag inte är oöverkomligt. För närvarande seglar jag med 2.2m...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kikade mycket på denna när den kom. Mina största invändningar var:

1. Inre förarplatsen var inte mycket att ha. Det gick att stå och köra hyggligt bekvämt, men att sitta på soffan och luta sig fram över ratten var ett spektakel.

2. Akterdäck är i minsta laget för fyra personer. Visst går det, men det blir rätt trångt. Troligtvis sitter man mest på flybridge, men på kvällen kan det vara skönt att komma under kapellet

3. Inredninsmaterialen är medel. Har sett båtar med väsentligt sämre känsla/kvalitet - men också bättre. Tycker nog att kvaliteten motsvarar det relativt låga priset och mer där till

4. Stäven är hög. Det ska till en rejäl stävstege och hyggliga gymnastikskor för att hoppa i-land på en lite lägre klippa

 

I övrigt så tycker jag det är en fantastisk fin båt. Personligen hade jag nog tagit bort radarmasten för att göra plats för ett par fina solstolar där istället

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare i mångt och mycket.

Vi har varit och kikat på dessa båtar vid två tillfällen. Designmässigt är dom riktigt balla. Fly är ju helt rätt, man får ju plats med en liten jolle på fly. 

 

Det negativa som i mina ögon gäller både Beneteaus motor och segelbåtar är att byggkvaliteten är sådär. Kvalietskänslan i materialen känns sådär. Dom vi var inne i klånkade när man gick i dom = golvet inte fast. Samma med luckor och lådor, det kändes lite (väldigt) rappligt.. 

Skåpsluckor satt sådär, lite IKEA varning i rangligheten.

 

Vissa av dessa saker kan man säkerligen åtgärda själv i efterhand så det blir bra (om man vill), men valen av material i väggar/skåp om det behövs bytas blir det dyrt.. 

 

Sen är ju allt en fråga av tycke, smak och plånbok. Vi kom från Princess/ Sunseeker och Hallberg Rassy montrarna när vi gick in i dessa, det är ju inte riktigt samma byggstandard eller pris. 

 

Hade jag köp en Swift Trawler om jag ramlat på en välhållen till rätt pris om min nuvarande hade varit borta? Jo det hade jag faktiskt gjort. Jag gillar upplägget och båttypen mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kikade mycket på denna när den kom. Mina största invändningar var:

1. Inre förarplatsen var inte mycket att ha. Det gick att stå och köra hyggligt bekvämt, men att sitta på soffan och luta sig fram över ratten var ett spektakel.

2. Akterdäck är i minsta laget för fyra personer. Visst går det, men det blir rätt trångt. Troligtvis sitter man mest på flybridge, men på kvällen kan det vara skönt att komma under kapellet

3. Inredninsmaterialen är medel. Har sett båtar med väsentligt sämre känsla/kvalitet - men också bättre. Tycker nog att kvaliteten motsvarar det relativt låga priset och mer där till

4. Stäven är hög. Det ska till en rejäl stävstege och hyggliga gymnastikskor för att hoppa i-land på en lite lägre klippa

 

I övrigt så tycker jag det är en fantastisk fin båt. Personligen hade jag nog tagit bort radarmasten för att göra plats för ett par fina solstolar där istället

 

/Christian

Tack för det Christian,

Dina observationer korrelerar i hög grad med mina.

Jag har inga som helst erfarenheter av motorbåtar annat än att jag framfört dylika några timmar. Aldrig övernattat i en motorbåt och har ingen erfarenhet av vad man skall fokusera sig på.

Trålare och skutor har jag erfarenhet av (men där finns ju utrymmen), och segelbåtar har jag haft 18, 27, 27, 33, 38 och 42 fot.

Jag antar att beboelighet, bekvämlighet och funktionalitet går i samma banor som i en segelbåt men det finns ett otal saker som jag är helt analfabet på.

Jag önskar en båt som kan köras i deplacementfart utan att den slingrar som en orm. 

Jag önskar en båt som kan köras i grov sjö utan att jag hittar mina och besättningens njurar i tårna. 

Jag önskar en båt som i deplacementfart inte kontaminerar min omvärld orimligt dvs utsläpp och konsumtion är rimliga.

De senaste åren har jag seglat ensam eller med min fru samt 2 katter. Antar att dessa omständigheter inte kommer att förändras. Vill dock ha utrymme för mina nära och kära och där ser jag att båten uppfyller förväntningarna men vad som skulle vara viktigt för mig att veta är:

Hur beter sig båten i högsjö?. Är båten stadigt byggd och håller den stryk?

Får jag problem med motorn om jag i skärgårdstrafik upprätthåller deplacementfart-minus?

Namnet Trawler hänvisar ju till en sjöduglig båt, men är den det?

Finns det andra goda alternativ och i så fall vilka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grand Banks stuket är trevligt. Praktiska båtar. Men jag skulle även titta på den typ som kallas "Kotter". Bekväma och oerhört sjösäkra båtar. Är man som jag intresserad av att färdas på Europas kanaler så är inte segelbåten så praktisk. Man ska bara se till att man har en maxhöjd på 3,10m.

 

Här är ett exempel, visserligen stål men jag ser inte det som en nackdel.

http://se.yachtworld.com/baatar/1989/Kempala-De-Vries-Lentsch-Kotter-13.50-2918943/country.nederländerna#.WNUjcxhiR-V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Grandin banks stuket är trevligt."

 

Jo säkert för de som är ombord... men min erfarenhet är att de drar upp ett fullständigt sinnessjukt svall. Det är inte så kul för omgivningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grand Banks stuket är trevligt. Praktiska båtar. Men jag skulle även titta på den typ som kallas "Kotter". Bekväma och oerhört sjösäkra båtar. Är man som jag intresserad av att färdas på Europas kanaler så är inte segelbåten så praktisk. Man ska bara se till att man har en maxhöjd på 3,10m.

 

Här är ett exempel, visserligen stål men jag ser inte det som en nackdel.

http://se.yachtworld.com/baatar/1989/Kempala-De-Vries-Lentsch-Kotter-13.50-2918943/country.nederländerna#.WNUjcxhiR-V

Kotter var ett nytt begrepp för mig. Tycks finnas en massa båtar som kallas kotter. Vad är ursprunget för begreppet?

Skall studera om jag hittar ett alternativ i dem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Grandin banks stuket är trevligt."

 

Jo säkert för de som är ombord... men min erfarenhet är att de drar upp ett fullständigt sinnessjukt svall. Det är inte så kul för omgivningen.

Sant. Från början när de gjorde 6-8 knop var det inte så farligt men sen har de övermotoriserats med lite mer fart och mycket mera svall. Svall som är ganska dyrt att släpa på. Väldigt fina i hamn.

 

Kotter var ett nytt begrepp för mig. Tycks finnas en massa båtar som kallas kotter. Vad är ursprunget för begreppet?

 

 

 

Skall studera om jag hittar ett alternativ i dem...

 

 

Kotter är väl en ganska holländsk företeelse. Skrovformen är hämtad från Nordsjötrålarna som har rykte om sig att vara de mest sjövärdiga båtarna. Det där med spetsgattat kan jag vara utan, tycker mest det är opraktiskt, men, ja, bra i sjön. Kottern brukar vara väldigt bränsleeffektiv. Hollänska båtar är välbyggda, många är i stål, där är ju holländarna ledande.

Sen är holländska båtar byggda för kanaler, måttlig höjd, fällbara master, inte för djupgående mm.

Jag tror det är en motorbåt som inte ligger så långt från en seglares hjärta. En del har t.o.m. mast och stödsegel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket snygg, säkert praktisk i vårt sommarklimat, tror knappast att du hör motorn när du glider fram i 7-8knop. Perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...