Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alfa-Freja

Kostnad köra hem 12x3.75 motorbåt från Medelhavet?

Rekommendera Poster

Hej!

Hittat fler båtar jag är sugen på att köpa i Medelhavet, men pga bredden kostar det närmare 200 000:- att köra hem den landvägen med följebilar & specialtillstånd.

Men vet någon vad det kostar att åka kanalvägen från södra Frankrike (till Stockholm, eller liknande)

Räknar med 6 veckor, men vad kostar det med diesel (2xPenta D4) avgifter mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte bidra, men är nyfiken på kostnadenrna, vi har planerat att åka ner med vår båt till medelhavet, ha den där över vintern kanske stanna en sommar och sedan åka tillbaka hem. 

 

Dina motorer kanske slickar i sig 1,5-2,5 L/nm beroende på vilken motström du har (baserat på min egen tidigare D4:a 260) när du kör i kanalerna. Det är bitvis deplacementfart som gäller.

 

När du marschar beror ju på hur stor och tung båten är, det borde du vet bäst som skall köpa båten. (Baserat på mina TAMD74 som drar ca 4L/nm i marschfart) kanske dina drar runt 3? 

 

Det jag vet är att man skall ha kanalintyg, det löser man genom kryssarklubben, man blir inte arkebuserad om man inte har det, men det är mycket att veta om hur man skall föra sig i kanalerna som man lär sig när man tar kanalintyget. 

 

6 veckor kommer du klara dig på med råge, 6 veckor tar det för segelbåtar och dom kan ju inte köra fort över fjärdar som jag antar att du kan. 

 

Kalmar - Stockholm gör du på en lång dag om du bara vill hem. 

 

Ska bli spännande att se fortsättningen på tråden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Frankrike kostar det 7.40€/m +39.60€ för en båt 8-11m.

Kanalintyget tar du hos någon av NFB's förhörsförättare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

47€ alltså för 12m.

Och det är för alla slussar i Frankrike, eller per styck?

Låter väldigt billigt om man tex jämför med Göta kanal!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke - det kan vara värt att kolla upp om det går att frakta båten med lastfartyg istället (säkert billigare än på väg). Det är vanligt att man gör så mellan medelhavet och västindien. Vet inte om det finns några linjer eller rederier som kör just medelhavet - Sverige men som sagt - kan vara värt att kolla. Båtfraktmäklare finns det en hel del av i t.ex. England och Holland, säkert även i Frankrike.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grimaldi lines har fartyg som går från Medelhavet till Wallhamn. Bra dyrt dock.

Går även Ro-Ro fartyg från Zeebrugge och Gent till Göteborg om man trailar upp den från Medelhavet.

 

Hör även med Seacastle AB

Läroverksvägen 27D

18141 Lidingö

Tel: 070-675 36 36

Tel/Fax: 08-420 634 55

info@seacastle.se

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanalen lär vara trevlig... Och får du trassel med nya båten kan du förtöja vid kanalkanten och fika medan du felsöker... Har dock för mig att det är någon begränsning i höjd någon sträcka?

 

De som har erfarenhet från kanalerna vet kanske?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

47€ alltså för 12m.

Och det är för alla slussar i Frankrike, eller per styck?

Låter väldigt billigt om man tex jämför med Göta kanal!

Jag tror grundavgiften för 12m båt är 59€ men meterpriset är detsamma. För de pengarna får man åka hur mycket som helst, jo det är billigt jämfört med Göta Kanal. Tyskland är gratis om det inte ändrats.

 

Kanalen lär vara trevlig... Och får du trassel med nya båten kan du förtöja vid kanalkanten och fika medan du felsöker... Har dock för mig att det är någon begränsning i höjd någon sträcka?

 

De som har erfarenhet från kanalerna vet kanske?

Ungefär så här: 3,5m utom Midi som håller 3,1. Sen finns det sträckor med högre höjder.

--

Köp beskrivningarna hos http://eurocanals.com- hur värdefullt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickat ut lite prisfrågor på skeppning hem med båt.

 

Tänker ändå att det vore ett kul äventyr att köra hem i okända länder, där man inte kan ett ord av språket, med en ny & för mig okänd båt :-)

Jag räknar med att hon drar 2,5 l/nm, men det hjälper föga om jag inte vet hur långt det är.

Bästa rutten med motorbåt borde väl vara Marseille-Lyon-Amsterdam-kusten norrut-brunsbuttel-kanalen till Kiel.

Eller finns det bättre rutter?

Och hur långt är det på riktigt? Svårt att mäta avstånd på slingriga kanaler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa det jsg skrev innan, mkt billigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att förstå sig på alla dårar som har en åsikt här är ganaka dyrbart,bara så du vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att förstå sig på alla dårar som har en åsikt här är ganaka dyrbart,bara så du vet!

Att förståsigpå! Är inte dyrt, det ingår i den eventuella planeringen. Bara tips vetu som vi kommer med här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickat ut lite prisfrågor på skeppning hem med båt.

 

Tänker ändå att det vore ett kul äventyr att köra hem i okända länder, där man inte kan ett ord av språket, med en ny & för mig okänd båt :-)

Jag räknar med att hon drar 2,5 l/nm, men det hjälper föga om jag inte vet hur långt det är.

Bästa rutten med motorbåt borde väl vara Marseille-Lyon-Amsterdam-kusten norrut-brunsbuttel-kanalen till Kiel.

Eller finns det bättre rutter?

Och hur långt är det på riktigt? Svårt att mäta avstånd på slingriga kanaler...

 

Inte svårt att mäta.. tar på sin höjd lite tid.. beroende på hur exakt i dom slingriga du vill mäta.. en sträcka som e slingrig.. kan du ju göra ett par "höftade" svängar över.. om du inte orkar följa..

Google-earth. Funkar enkelt att mäta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag gick från Medelhavet för ca 8 år seda du får räkna med att det kan vara motsröm ca 3-5 knop

Sedan tar det tid att slussa promarna går före så du kan få vänta till din tur. Jag gjorde 40 slussar på en dag

Det var Mitt rekord Och hamnar du bakom en prom så går det sakta han går altid före i en sluss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickat ut lite prisfrågor på skeppning hem med båt.

 

Tänker ändå att det vore ett kul äventyr att köra hem i okända länder, där man inte kan ett ord av språket, med en ny & för mig okänd båt :-)

Jag räknar med att hon drar 2,5 l/nm, men det hjälper föga om jag inte vet hur långt det är.

Bästa rutten med motorbåt borde väl vara Marseille-Lyon-Amsterdam-kusten norrut-brunsbuttel-kanalen till Kiel.

Eller finns det bättre rutter?

Och hur långt är det på riktigt? Svårt att mäta avstånd på slingriga kanaler...

 

Ganska enkelt att utreda, köp EuroCanals guider http://eurocanals.com/EuroCanalsGuides/tsecg.html

Där finns alla kanaler, avstånd, mått, antal slussar mm.

Runt 1500M mellan Marseille och Kiel har jag för mig (med reservation)

Dieselpriserna ligger på mellan 11 och 13 kr/liter

Så, totalt drygt 50 papp upp till Kiel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fågelvägen gånger Pi/2 (3,14/2 = 1,57) eller

fågelvägen gånger roten ur 2 (1,414) eller

något där emellan

blir ofta ganska rätt av någon matematisk anledning...

 

Man åker ofta längs en cirkelbåge eller längs kateterna i en triangel.

 

2000 M x 3,14/2 = 3140 M

2000 M x 1,414 = 2828 M

 

Någon som vet hur långt det är när man mäter?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

Men med tanke på att vi har fått lära av de riktigt initierade att 2xD4 kostar 70.000 i årlig service, så tror det blir en hyfsat dyr semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

 

Så är det så klart. Men vad tråkigt med en båt som blir för dyr för att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplevelsen att köra genom kanalerna är i mina ögon värt mer än vad snålman och gnidman förstår. Värdet i upplevelsen är troligtvis värt mer än kostnaden.. 

Kör själv och njut av att du har möjligheten! :) 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.

Därav priset.

Den jag hittat är 3.75. För bred alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

Helt rätt, visar timräknaren "fel" kan man ju råka ut för 500-timmarsservicen som är väldigt dyr. Om man backar genom kanalen, går då timräknaren bakåt? Bara en fundering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplevelsen att köra genom kanalerna är i mina ögon värt mer än vad snålman och gnidman förstår. Värdet i upplevelsen är troligtvis värt mer än kostnaden..

Kör själv och njut av att du har möjligheten! :)

Tror absolut att värdet är större än kostnaden. Men vill ändå försöka få koll på kostnaden, så jag slipper få en arg fru på halsen, för då minskar värdet och kostnaden kan öka brutalt mycket.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

Helt rätt, visar timräknaren "fel" kan man ju råka ut för 500-timmarsservicen som är väldigt dyr. Om man backar genom kanalen, går då timräknaren bakåt? Bara en fundering.

Och med detta vill du säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickat ut lite prisfrågor på skeppning hem med båt.

 

Tänker ändå att det vore ett kul äventyr att köra hem i okända länder, där man inte kan ett ord av språket, med en ny & för mig okänd båt :-)

Jag räknar med att hon drar 2,5 l/nm, men det hjälper föga om jag inte vet hur långt det är.

Bästa rutten med motorbåt borde väl vara Marseille-Lyon-Amsterdam-kusten norrut-brunsbuttel-kanalen till Kiel.

Eller finns det bättre rutter?

Och hur långt är det på riktigt? Svårt att mäta avstånd på slingriga kanaler...

Räkna med ca1200 nm mellan Marsell och kiel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.

Därav priset.

Den jag hittat är 3.75. För bred alltså.

Jag fick tre offerter när jag tog hem min båt från Kroatien. Ingen var över 100'

Båten var 13,20x3,90m. Inget av företagen var svenskt. Offerten jag valde var under 80'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.

Därav priset.

Den jag hittat är 3.75. För bred alltså.

Jag fick tre offerter när jag tog hem min båt från Kroatien. Ingen var över 100'

Båten var 13,20x3,90m. Inget av företagen var svenskt. Offerten jag valde var under 80'

Det låter intressant!

Har du namn på dom?

Redigerad av Alfa-Freja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gränsen för transport utan följebil går vid 3,1 meter i Sverige, vet ej vad som gäller i Europa. Det är väl inte otroligt att den som transporterat en båt på 3,2 meter chansat lite, men 3,75 är kanske en annan sak.

 

Jag håller med de som säger att du ska köra hem den själv på kanalerna. Visst, Sverige är fantastiskt osv men det gäller faktiskt inte alltid den svenska sommaren.

 

Eller säg så här; vill du ägna sommaren åt att glida fram i 25-30 grader och sol mellan vingårdarna eller hoppas på en svensk sommar som inte innebär 15 grader, regn och mygg?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.

Därav priset.

Den jag hittat är 3.75. För bred alltså.

Jag fick tre offerter när jag tog hem min båt från Kroatien. Ingen var över 100'

Båten var 13,20x3,90m. Inget av företagen var svenskt. Offerten jag valde var under 80'

Det låter intressant!

Har du namn på dom?

Återkommer om det, har uppgifterna i annan bostad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...