Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Blue-Label

Bella Falcon

Rekommendera Poster

Hej

Ska skaffa en större båt till somaren lämplig för weekend utflykter och fastnat för Bellas Falcon 26. Någon som har erfarenhet eller vet nåt om dessa båtar. Verkar fnnas en del på beg marknaden men börjar bli lite till åren. Vilka motoralternativ är att föredra?

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sån för några år sedan. Finns en klubb här på MG för Bella Falcon-ägare. Maila någon av dem och fråga om du har specifika frågor.

Båten har ett väldigt bra skrov som tål höga farter. Den är dock inte väldigt bärig aktern men brukar kunna hålla en KAD300 rätt bra ändå.

Den har dock ganska smala skarndäck men det är väl en vana.

Min var en tidig version, från -89 med en VP 205. Senare kom de som man kunde ha kapell över akterdäck vilket jag skulle välja om jag köpte en idag.

 

Återkom till mig eller hitta någon som har en Falcon via klubben här.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har haft en Bella 26 Falcon, årsmodelll 2003 (och en Bella 655). Falcon är smart inredd båt för sin storlek och den har ordentlig toa samt sovplatser för två vuxna och två barn.

Skrovet är fantastiskt bra.

Kvaliteten är bra, enda plumpen där är att elsystemet inte är lika snyggt som i min Sea Ray.

Jag hade kapell till min och gjorde ett extra värmeutsläpp under kapellet, man fick då ett "rum" till. Åker man "kanalfart" så kan man sitta på taklucken och styra med fötterna om vädret tillåter.

Jag drog även ut en värmeslang vid fötterna i v-kojen för det blev ingen cirkulation där annars. Detta var rätt enkelt.

Jag hade Mercruiser 4,3 EFI på 210 hk, denna räcker fint utom när jag packade båten Full med semesterpackning, fru, två halvstora barn, en helstor hund samt en komplett dykutrustning med viktbälte och tuber. Jag bytte därför till fyrfaldig prop vilket gjorde gott. Mercruiser-åttan är också ett bra alternativ.

 

Vi bytte upp oss till en 33-fotare (plus moms) vilket givetvis blir bättre både när det blåser mycket och utrymmesmässigt.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...