Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andreasroman

Val av förbrukningsbatteri

Rekommendera Poster

Vilken typ av förbrukningsbatteri ska man ha i sin båt, det laddas ju upp av generator under gång men sen ska man kunna ligga stilla ett tag och utnyttja bilstereo, kyl, värmare, lampor.

 

Kan inget om el. Så vad är rimligt? Hyfsat gamla prylar sö drar väl lite mer el än vanligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Tudor dual exide 80ah för 695 kr/st det blir ca 8,7kr/Ah.

Köpte 4 ST och har då 320Ah och leka med för under 2800kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först: Utger mig på inget sätt vara en expert, trots att jag läser om det mesta vad gäller batterier, laddning etc. och har hållit på med el i båtar i 20 år ungefär.

 

De flesta här brukar rekommendera AGM-batterier. Jag har också såna då det satt några AGM när jag köpte båten. Sen har jag byggt ut med fler och fler (AGM).

Varför AGM?

Jo, menar de flesta, de har bättre och snabbare laddmottaglighet.

De tål bättre djupa urladdningar.

De har bättre livslängd.

De är tåligare mot skakningar och kan tom monteras upp-och-ner.

De är dock dyrare.

Jämfört med vanliga (flytande) bly-syra batterier.

 

Ett av mina främsta argument för AGM är livslängden. Jag hatar att bära tunga batterier. Sen är min rygg inte bra. 

Än värre blir det med batterier som skvätter ut lite syra precis i det där ögonblicket när man ska lyfta dem upp ur batteri-utrymmet eller upp på land. Har sabbat några byxor den vägen och de kostar ju också pengar.

Den kunnige Tugge här ovan framhåller ofta att AGM tar större stryk av värmen. Det är inget jag har märkt men kan vara sant ändå.

Mina nuvarande batterier är inne på sitt 8:e år och de har fortfarande bra kräm. Grejen är att inte ladda ur dem för långt varför det är bättre att ha stor kapacitet där man nyttjar en mindre del än tvärtom.

Den enda nackdelen som jag kan tänka mig är om man har en svag generator som inte orkar med att ge den laddningen en bank med AGM batterier vill ha när den har blivit rejält urladdad. Man kan då få en svajig tomgång. Har dock aldrig hört talas om någon som haft det problemet.

 

Om du söker här på MG ska du se att det finns ganska mycket skrivet om batterier och snart kommer du kanske fram till, precis som jag gjort, att det är lite av en religionsfråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Tudor dual exide 80ah för 695 kr/st det blir ca 8,7kr/Ah.

Köpte 4 ST och har då 320Ah och leka med för under 2800kr

 

Var köpte du dom?

 

Och hur vet man vad all utrustning drar för ampere? Kan man ta på något sett med multimeter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tångamperemeter kan vara ett bra verktyg. Finns på Clas Ohlson eller Biltema för en 500ing eller om du kan tänka dig att vänta ett tag, 250kr på eBay

 

Köpte från eBay för någon månad sedan, ett mycket trevligt verktyg för att leta läckströmmar och få koll på förbrukning av olika delar på båten utan att behöva koppla loss något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Informativt, nu känner man sig ju lite fundersam efter att precis ha investerat i två Biltema AGM...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med biltema fast den våta slutna.Har haft deras fritidsbatterier sedan 2010 helnöjd

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Informativt, nu känner man sig ju lite fundersam efter att precis ha investerat i två Biltema AGM...

 

Klippet är från 2013, då hade jag också hållit med honom. Det man pratar om är deepcycling men vem kör så idag?De flesta utnyttjar 10-20% av sin batteriers kapacitet och då blir genast AGM ett bättre alternativ. 

Tractionbatterier är för tex golfbilar, relativt litet strömuttag men man kör tills de nästan slut. Använder man batterierna så i båten så är traction rätt.

Idag vet man också att det är normalt att få en livslängd på minst 10år.

 

På tal om laddning:

https://www.youtube.com/watch?v=sJZlounw4oE

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, som bhemac säger, är klippet publicerat våren 2013. Trotts att jag såg klippet då köpte jag, i experimentellt syfte, 4st BT:s 95 Ah batterier och har varit helnöjd med dem. Är dock övertygad om att de kräver en utrustning som förhindrar överladdning av dem. Har man inte det skulle jag definitivt följa Sterling...

En annan lösning är naturligtvis LiFePO4, men det kräver investeringar i den omkringliggande utrustningen det med...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag köpte Tudor dual exide 80ah för 695 kr/st det blir ca 8,7kr/Ah.

Köpte 4 ST och har då 320Ah och leka med för under 2800kr

Var köpte du dom?

 

Och hur vet man vad all utrustning drar för ampere? Kan man ta på något sett med multimeter?

Jag köpte dom på Sundbybergs bildelar. Men tror dom har stigit till 749kr nu men det tycker jag fortfarande är överkomligt.

 

Jag har hört folk använda sina "vanliga" blybatterier i över 5 år och för att det då ska vara lönsamt med ett agm-batteri ska det då hålla 15 år. (agm 2- ofta upp till 3 gånger dyrare)

Det som ofta dödar batterier är när man glömmer något på tex en lampa på toaletten.

Det är större risk att göra det på en batteribank man ska ha i 10-15 år än en som man skall ha i ca 5 år.

 

Så min åsikt är att lönsamheten med agm är liten, om man även har barn eller är lite glömsk själv och eventuellt glömmer tex en lampa på under en längre tid så är lönsamheten helt borta. Jag föredrar att byta ut en bank för 3000 istället för 7-9000kr.

 

Detta har jag inte testat i verkligheten, men tror inte heller dom som höjer sina agm i skyarna har testat sina agm i 15 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt korrekt. Här är några exempel från Biltema:

AGM 95Ah 1849kr

Silver 95Ah 1249kr
Underhållsfritt 90Ah 1049kr.
Så AGM är 50-100% dyrare men räkna med 10-12års hållbarhet.
Räknar man på antalet cykler så blir AGM ännu mera lönsamt.
Till detta kommer att AGM tar emot laddning snabbare, tål enstaka djupurladdningar bättre och har lägre självurladdning.
På sikt är AGM billigare än våta blybatterier.
Ännu billigare över tid är LiFePO4 men kan kräva byte av kringutrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte riktigt korrekt. Här är några exempel från Biltema:

AGM 95Ah 1849kr

Silver 95Ah 1249kr

Underhållsfritt 90Ah 1049kr.

Så AGM är 50-100% dyrare men räkna med 10-12års hållbarhet.

Räknar man på antalet cykler så blir AGM ännu mera lönsamt.

Till detta kommer att AGM tar emot laddning snabbare, tål enstaka djupurladdningar bättre och har lägre självurladdning.

På sikt är AGM billigare än våta blybatterier.

Ännu billigare över tid är LiFePO4 men kan kräva byte av kringutrustning.

Om man slår på en förbrukare och låter den dra ur så man har 1volt. Och låter det stå så en vecka vad händer då med ett batteri .

Menar då att man glömmer slå av något. Tex vi säger att båten har en batteribank på 200ah du glömmer en last på som drar 2A på 100 timmar (4 dagar)är batteriet slut. Sen står det en vecka till och drar ur dom sista volten, innan det uppmärksammas och laddas upp.

 

Kommer agm-batterierna fortfarande vara fullt friska då?

Om detta skulle hända år 2 och man skulle få något liv i dom hur skulle dom funka år 12 då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte djupurladdning, det är mord! Säg så här:

Ett AGM batteri kanske håller 1000 cykler om man bara ur tar ut 20%. Tar man ut 75% av kapaciteten så håller det kanske 100 cykler. Ett vått batteri håller inte 1000 cykler, hälften i bästa fall, oavsett hur lite man tar ut. 

Använder man AGM batteriet med låg urladdning så håller det länge, 1000 cykler motsvarar kanske 20 års användning, med någon enstaka djupurladdning per år så kommer batteriet lätt att hålla 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man en notorisk batterimördare blir de billigaste batterierna billigast i längden oavsett typ och kvalitet. Ska man förstöra något är det ju bäst att förstöra något billigt.

 

Är man däremot en batterivårdare av rang så det gäller att köpa de batteroer som ger flest cykler per krona.

 

Batterimördaren kanske ska skaffa något urladdningsskydd, typ Bettery brain. Det bör löna sig i längden.

 

Det bör finnas någon billigare variant av urladdningsskydd tycker jag. En enkel avkänning av spänningen och ett relä bör inte kosta mer än 250:- kr till konsument tycker jag. Tror jag ska tipsa Biltema så kan de göra en modifiering av sitt utmärkta skiljerelä.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplar lasten via solcellsregulatorn som slår ifrån ifrån när spänningen sjunker under en viss (programmerbar) nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta jag känner måste då vara batterimördare, alla har nog någon gång glömt en lampa på i båt eller bil under 10 år.

 

Har läst många trådar här där folk glömt huvudströmbrytaren eller kommit till båten under vintern eller till våren och batterierna har varit helt tomma.

Så många mördare på guiden med.

 

Och agm är väl dessutom inte ett batteri som är framtaget för enbart djupurladdningar

Då det även funkar för start. Och vad jag läst så är ett COMBO batteri inte lika bra som ett rent djupurladdningsbatteri tex truck el golfbil,

 

Jag menar inte att AGM är dåliga. men tycker det höjs i skyarna av vissa.

Batteritypen är faktiskt dyrare och inte odödlig. Dessutom behövs massa ny kringutrustning i form av special laddare och regulatorer för att man inte ska drastiskt ska förkorta livslängden på sina batterier.

Och då duger inte c-tek eller biltema laddare.

Utan laddaren kommer nog kosta 3-7000kr

 

 

Finns det ens någon som nyttjat sina agm i 10-15 år och kan säga opartiskt hur

Länge dom funkade tillfredsställande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte titta på Lithium batterier? Halva vikten med samma AH, du kan dra ur 80% och belasta konstant mycket tyngre. Snabbare laddning. Ju mindre/lättare båt desto större vits måste det ju vara att ha denna typ av batteri. Med en BMS så kan du inte dra ur så mycket att du har sönder batterierna..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Informativt, nu känner man sig ju lite fundersam efter att precis ha investerat i två Biltema AGM...

Klippet är från 2013, då hade jag också hållit med honom. Det man pratar om är deepcycling men vem kör så idag?De flesta utnyttjar 10-20% av sin batteriers kapacitet och då blir genast AGM ett bättre alternativ.

Tractionbatterier är för tex golfbilar, relativt litet strömuttag men man kör tills de nästan slut. Använder man batterierna så i båten så är traction rätt.

Idag vet man också att det är normalt att få en livslängd på minst 10år.

 

På tal om laddning:

https://www.youtube.com/watch?v=sJZlounw4oE

Om man bara nyttjar 10-20 % av kapaciteten så förstår jag inte varför man ska ha ett agm som alla menar tål så mycket djupurladdningar.

Annars kan man ju räkna på ett traditionellt syra batteri på 5-15% urladdning, och då kommer det hålla i många år.

Vem vet kanske 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med dig tugge, glömde koppla ur gasollarmet en höst vid upptagningen och "plötsligt" var det bara 11 V laddning.

 

Vet inte hur länge spänningen var så låg, men absolut minst en vecka och troligen längre.

Lyckades trots allt på något märkligt vis rädda batterierna genom att köra laddarens recondprogram, en 600:- kr Cotech-laddare från Clas Ohlson.

 

Vi har använt våra Tudor Dual våta fritidsbatterier i fem säsonger trots fadäsen med gasollarmet och än så länge har vi inga problem med för liten kapacitet så de får vara med minst en säsong till.

 

Vi har dessutom den - enligt många - batteridödande solcellsregulatorn Max Power, men det verkar inte bekomma våra batterier.

 

Läser man här på MG borde vi vara helt utan el ombord vid det här laget...

Får väl se hur länge batterierna lever vidare.

 

Tillägg: Nu kompletterar vi den gamla "banken" med ett nytt batteri vilket också enligt vissa ska vara katastrofdåligt, vi får väl se vad som händer.

Kompletteringen görs för att det i samband med motorbytet blev plats för ett batteri till och just nu fanns det billiga batterier.

Den kompletterade banken blir 3x80 Ah med samma sorts batterier, men med olika ålder. En totalkostnad på 2 100:- kr för en batteribank som troligen - mot alla odds - kommer att hålla i minst sju säsonger tycker jag är ok (300:- kr/säsong). Motsvarande AGM-bank hade minst kostat 4 000:- kr och om de håller i ca. 10 år blir det ju dyrare.

 

Var och en blir väl som vanligt salig på sin tro...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig tugge, glömde koppla ur gasollarmet en höst vid upptagningen och "plötsligt" var det bara 11 V laddning.

 

Vet inte hur länge spänningen var så låg, men absolut minst en vecka och troligen längre.

Lyckades trots allt på något märkligt vis rädda batterierna genom att köra laddarens recondprogram, en 600:- kr Cotech-laddare från Clas Olson.

 

Vi har använt våra Tudor Dual våta fritidsbatterier i fem säsonger trots fadäsen med gasollarmet och än så länge har vi inga problem med för liten kapacitet så de får vara med minst en säsong till.

 

Vi har dessutom den - enligt många - batteridödande solcellsregulatorn Max Power, men det verkar inte bekomma våra batterier.

 

Läser man här på MG borde vi vara helt utan el ombord vid det här laget...

Får väl se hur länge batterierna lever vidare.

 

Mackey

jag har också varit skeptiskt mot mitt gasollarm, det surrar också hela tiden bara för att påminna om att det är mystiskt. I min förra båt en Vega hade jag en Max Power regulator som skötte sig perfekt. Men eftersom jag inte är tekniker räknade jag inte på saken, så det fungerade. Det kan vara en fördel att veta, men ibland måste man bara koppla. Och se det varde ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasollarmet vi har drar ca. 80 mA vilket innebär att ett 80 Ah (80000 mAh) batteri laddas ur helt på mindre än 1000 timmar.

 

1000 timmar är länge på sommaren när man använder båten, men när båten ligger på land är det bara sex veckor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många är det egentligen som glömmer en lampa eller så och tömmer sina batterier? Verkar vara få, många slår ju ifrån huvudbrytaren när de lämnar båten. 

Nästan alla har möjlighet att använda lastutgången på befintlig solcellsregulator, någon marknad för en biltema-battery-brain finns inte.

Solpanelerna hjälper till att minska risken för djupurladdning. Mitt larm mm är på året runt, det fixar solpanelerna. För ett antal år sedan hade jag glömt en lampa på dass på vintern. Batterierna hade djupurladdats, jag var övertygad om att de var slut och såg en bra anledning till att köpa AGM. Det visade sig senare att det gamla batterierna faktiskt inte var helt slut. Solpanelerna hade varje dag petat lite ström vilket hjälper till att hålla dem vid liv. Men jag satte in djupurladdningsskydd.

 

Hur många använder bara 20% av batterierna kapacitet? De flest verkar det. Min dygnsförbrukning ligger på ca 50Ah med kyl som går hela sommaren. Jag hade 160W solpanel, det ger drygt 50Ah/dygn. Batterikapaciteten 275Ah, det skulle räcka 6 dygn utan en gnutta sol. Med en maximal urladdning om 50% så är det 3 dygn. Men även om det är mulet så ger solpanelerna lite och batterierna klarar då 5 dygn i regnet. Det är mer än vad jag klarar.

 

Det finns en anledning till att man i tex mobilradiostationer gick över till AGM för ett antal år sedan, det blir billigare.

 

Har man en tillräckligt stor batteribank, tillräckligt med solpaneler, ett djup urladdningsskydd och dessutom är väldigt sparsam med att använda batteriladdare så håller batterierna minst 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta jag känner måste då vara batterimördare, alla har nog någon gång glömt en lampa på i båt eller bil under 10 år.

 

Har läst många trådar här där folk glömt huvudströmbrytaren eller kommit till båten under vintern eller till våren och batterierna har varit helt tomma.

Så många mördare på guiden med.

 

Och agm är väl dessutom inte ett batteri som är framtaget för enbart djupurladdningar

Då det även funkar för start. Och vad jag läst så är ett COMBO batteri inte lika bra som ett rent djupurladdningsbatteri tex truck el golfbil,

 

Jag menar inte att AGM är dåliga. men tycker det höjs i skyarna av vissa.

Batteritypen är faktiskt dyrare och inte odödlig. Dessutom behövs massa ny kringutrustning i form av special laddare och regulatorer för att man inte ska drastiskt ska förkorta livslängden på sina batterier.

Och då duger inte c-tek eller biltema laddare.

Utan laddaren kommer nog kosta 3-7000kr

 

 

Finns det ens någon som nyttjat sina agm i 10-15 år och kan säga opartiskt hur

Länge dom funkade tillfredsställande.

hm....säger jag bara. 

 

Med min laddare (Promatic Flyback 15-3) kan jag välja två lägen som ger följande:

 

1. (nuvarande inställning: Float: 13.3 laddning: 14.5

2. Float 13.8, laddning 14.1

 

Vad vore "minst" skadligt för batterierna? Får jag rådet att köpa ny laddare kan jag ju lika gärna lämna tillbaka batterierna till Biltema och köpa deras marina för 2000 (samma ah) eller "deep cycle) för 3000 (samma ah). Sparar mig mellan 1800 och 800 kr och behöver ingen ny laddare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alla är olika, tillhör man de - kanske få - notoriska batterimördarna som glömmer belysning eller gaslarm så är billiga batterier absolut billigast.

 

I övriga fall verkarkar årskostnaden vara ungefär densamma för våta och AGM, välj det som för tillfället passar bäst Tillägg:eller som råkar vara billigast.

Tillägg: AGM har många fördelar, kanske särskilt om det är svårt att komma åt batterierna för byte och kontroll.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tugge: du säger att C-tek laddare inte kan ladda AGM-batterier? I min instruktionsbok, både till M200 och M300 står det att man bara ställer om dem? Så varför skulle inte C-tek duga att ladda AGM med?

post-105591-843391_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm....säger jag bara. 

 

 

Med min laddare (Promatic Flyback 15-3) kan jag välja två lägen som ger följande:

 

1. (nuvarande inställning: Float: 13.3 laddning: 14.5

2. Float 13.8, laddning 14.1

 

Vad vore "minst" skadligt för batterierna? Får jag rådet att köpa ny laddare kan jag ju lika gärna lämna tillbaka batterierna till Biltema och köpa deras marina för 2000 (samma ah) eller "deep cycle) för 3000 (samma ah). Sparar mig mellan 1800 och 800 kr och behöver ingen ny laddare...

 

 

AGM ska ha 13,8V float men 14,1V laddning är lågt. Men å andra sidan är det snällt mot batterierna.

 

Det finns ingen större batterimördare än 230V laddare, oavsett batterityp. Husbilar är ett bra exempel, de laddar när de kör och sen kopplar de in laddaren direkt när de kommer fram. Batteriet använder de nästan aldrig. Tre säsonger håller batterierna.

 

En laddare är till för att ladda upp ett batteri sen övergår den till att underhållsladda batteriet som inte används, typ över vintern. Använder man batteriet så är det sk cyklisk drift, vilket laddaren inte är byggd för.

 

Laddare till en truck brukar ha ett tidur, det borde laddaren i båten ha också, det skulle spara mycket pengar. Vissa laddare har ett strömförsörjningsläge där laddaren ger tex 25A@13,5V (tex Biltema 37749) kör på det så håller batterierna. Eller köp ett rent nätaggregat för några hundra. Men var ytterst restriktiv med användning av laddaren.

--

Ang kostnad AGM vs våta batterier:

I alla professionella sammanhang idag så väljer man AGM därför att det är billigare på sikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm....säger jag bara. 

 

 

Med min laddare (Promatic Flyback 15-3) kan jag välja två lägen som ger följande:

 

1. (nuvarande inställning: Float: 13.3 laddning: 14.5

2. Float 13.8, laddning 14.1

 

Vad vore "minst" skadligt för batterierna? Får jag rådet att köpa ny laddare kan jag ju lika gärna lämna tillbaka batterierna till Biltema och köpa deras marina för 2000 (samma ah) eller "deep cycle) för 3000 (samma ah). Sparar mig mellan 1800 och 800 kr och behöver ingen ny laddare...

 

Fullständigt omöjlig fråga att besvara!

 

Laddspänningar hänger samman med vad du har för batteri. Utan att känna till det så blir det bara gissningar för hur de ska laddas.

 

Det finns olika huvudgrupper av batterityper (våta blybatterier, Gel-batterier, AGM-batterier, LiFePO4-batterier) som kräver olika hantering. Ska du sedan vara riktigt noggrann (nördig tycker kanske en del) så finns det oftast laddningsanvisningar för batteriet från tillverkaren. Det allra bästa är om du kan följa de anvisningarna.

 

Om laddaren bara har standardinställningar så får du välja det som ligger närmast till. Många regulatorer/laddare går att fininställa med hjälp av programmeringsprogram eller annat tillbehör. Epevers Tracer-serie (solcellsregulator) går t.ex. att fininställa med deras fjärrkontroll MT-50 eller med PC-program och en kabel (USB - RS485-konverter) som kopplas mellan regulatorn o PCn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast hade du läst mitt inlägg lite längre upp hade du sett att det gällde Biltemas AGM.

Informativt svar hursomhelst, det är verkligen inte helt enkelt detta med batterier. Eller rättare sagt, det är lite svårt att veta vad som är fakta och vad som är mer tyckande eller enskildas erfarenheter.

 

Bhemac, det du är inne på med en timer har jag funderat på också. Dåligt med Timers tyill CEE kontakter bara och visst kan man konvertera fram och tillbaka men det känns nästan lite överdrivet. Laddare har ingen "stickpropp" dåp den är kopplad direkt till landströmmen i 110v systemet.

 

Kanske lika bra att se till att solpanelerna håller jämna steg med kylskåpet som egentligen är det enda som jag gärna kan lämna på för att lämna lite pålägg etc emellan besöken i båten.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tugge: du säger att C-tek laddare inte kan ladda AGM-batterier? I min instruktionsbok, både till M200 och M300 står det att man bara ställer om dem? Så varför skulle inte C-tek duga att ladda AGM med?

Jag tror Ctek kan ladda det dom skriver i manualen. men vissa går in o säger i nästan alla trådar där Ctek rekomenderas att man måste ha batteriladdare där man kan justera volten manuellt, annars kommer batterierna dö i förtid,

 

Tycker också det är märkligt att Sveriges största märke av laddare går ut med sådan felaktig information, men jag tar för givet att dom som påstår detta har gjort tester eller liknande, när man sågar Ctek i 9av 10 trådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...