Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Calvados

Biltemas grovdammsugare

Rekommendera Poster

Jag har en föregångare (från Biltema) till den modell du hänvisar till. Jag tyckte att dammsugarfunktionen var lite halvkass men den fungerar utmärkt som våtdammsugare. Varje höst suger jag torrt mitt tryckvattensystem, det går fort och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen modifierar man den med en slangnippel + någon meter slang så man man tömma vattnet utan att behöva öppna dammsugaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en tidigare modell och tycker samma som Mambo, som dammsugare suger den ( :) ) men som våtsug gör den sitt jobb. Min låter dock en hel del. Kanske är bättre nuförtiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en sådan igår och provade den idag. Det låter mer än vad den suger men suger rätt okej ändå tycker jag.

Verkar ha nån inbyggd säkerhet som gör att den stänger av suget när undertrycket blir för högt, typ som om det blir stopp i slangen. Då måste man stänga av och sätta på den igen. Tror att det är för att den inte ska suga upp vatten i motorn.

 

Men den gjorde sitt jobb och var ganska billig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... skall försöka få dem på biltema att koppla in den samt den lite dyrare varianten så jag kan jämföra. Undrar om de gör sånt :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en föregångare (från Biltema) till den modell du hänvisar till. Jag tyckte att dammsugarfunktionen var lite halvkass men den fungerar utmärkt som våtdammsugare. Varje höst suger jag torrt mitt tryckvattensystem, det går fort och bra.

 

Jag har en som ser likadan ut.. fast den heter nilfisk.. kostade väl ca 500kr...

Kan vara samma.. funkar ok.

Bra idé att suga ur vattensystemet.

Hur gör ni med vv beredaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en föregångare (från Biltema) till den modell du hänvisar till. Jag tyckte att dammsugarfunktionen var lite halvkass men den fungerar utmärkt som våtdammsugare. Varje höst suger jag torrt mitt tryckvattensystem, det går fort och bra.

 

Jag har en som ser likadan ut.. fast den heter nilfisk.. kostade väl ca 500kr...

Kan vara samma.. funkar ok.

Bra idé att suga ur vattensystemet.

Hur gör ni med vv beredaren

 

Varmvattenberedaren suger jag ur via överhettningsventilen. Se bara till så att luft kan komma in i beredaren också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken skit!

???

Menar du det som kommer ur behållaren när den tömts eller ditt eget inlägg.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vilken skit!

???

Menar du det som kommer ur behållaren när den tömts eller ditt eget inlägg.

Jag menar givetvis dammsugaren. Har använt en sådan vid ett par tillfälle. Suger dåligt, låter mycket. Sen det värsta vips kan påsen lossna och poff så har du ett gigantiskt dammoln runt dej...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ännu billigare, från ÖoB. Visst är den lite sämre än den "riktiga" som jag har hemma. Låter klart mer. Suger aningen sämre men ändå helt ok. 

Fördelen är att den finns ombord hela vintern och lite till. Nu när man har akterhytt kommer den nog att bo i båten för jämnan. 

Visst kan man släpa hemma maskinen fram och tillbaka till båten men det är en enorm fördel att ha den alltid tillgänglig ombord.

Att den är billig är en fördel när den trillar ner från båten på land mm.

 

Jag kör samma stil på andra saker, tex har jag en Dremel hemma men en lågprisvariant ombord som klarar 95% av de jobb som ska göras. Och man blir så glad varje gång man behöver den. Har jag behov av en bättre maskin så får de byta plats. För har man bara en maskin kan man ge sig fan på att den behövs hemma när man har den ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en ännu billigare, från ÖoB. Visst är den lite sämre än den "riktiga" som jag har hemma. Låter klart mer. Suger aningen sämre men ändå helt ok.

Fördelen är att den finns ombord hela vintern och lite till. Nu när man har akterhytt kommer den nog att bo i båten för jämnan.

Visst kan man släpa hemma maskinen fram och tillbaka till båten men det är en enorm fördel att ha den alltid tillgänglig ombord.

Att den är billig är en fördel när den trillar ner från båten på land mm.

 

Jag kör samma stil på andra saker, tex har jag en Dremel hemma men en lågprisvariant ombord som klarar 95% av de jobb som ska göras. Och man blir så glad varje gång man behöver den. Har jag behov av en bättre maskin så får de byta plats. För har man bara en maskin kan man ge sig fan på att den behövs hemma när man har den ombord.

Du känner Murphy hör jag. Hälsa. Vi är gamla bekanta. ;-) Redigerad av fredriklindell
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte Biltemas billiga i början på året.

Har funkat kanonbra till att suga torrt i kölen på båten.

Kommer garanterat att användas i samband med förberedelserna inför kommande vinter.

Att t.ex suga ur rörsystemet för färskvatten hade jag redan funderat på.

Kul att höra från andra att det verkar fungera.  :)

 

Skönt med en pryl som är så billig att man kan ha den till enbart en sak.

Kommer enbart att använda den till att suga vatten med. Behöver jag sug upp damm o annat skräp har jag en riktig dammsugare för den uppgiften..  ;)

Redigerad av P_Martinsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lade till några hundralappar och köpte modellen ovanför, den gör jobbet och kvaliteten motsvarar priset. Som andra skrivit låter den mer än den suger men funktionen finns där.

Jag köpte den till garaget så i första hand torrdammsugning.

 

Efter några veckor gick ena hjulet sönder och efter ytterligare ett några veckor fick jag en spricka i handtaget. Handtaget är i tunnaste laget. Men med lite lagning så använder jag den frekvent och gillar att man kan koppla maskiner till den med separat uttag som gör att dammsugaren startar när maskinen startar.

 

Efter ett halvår insåg jag att en grovdammsugare är väldigt användbart och investerade i en lite dyrare variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i många år Biltemas äldre variant av denna grovdammsugare, den fungerade väldigt bra, men väsnades så in i helskotta, hörselskydd borde ha ingått i priset, den som är påfallande lik R2-D2.

Så fick jag av en granne som flyttade från hus till lägenhet, en "proffsmodell" en Kärcher, så den gamla gavs bort. Men kärchersugaren suger varken bättre eller sämre, och väsnas bara obetydligt mindre.

Ja subjektiva upplevelser...

 

Nästa gång köper jag en Nilfisk!

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en nilfisk... den väsnas åxå som fan.. fast jag använder centraldammsugare om jag inte ska suga blött.. och har inte jämfört, samtidigt, mot nån annan grov/våt-dammsugare..

Grovisen duger iaf gott till ex dammsuga bilen fast då e ju motorn utanför och slangen i.. bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skakar liv i den här gamla tråden.

 

Var på Biltema och köpte ovanstående dammsugare (WD 1000/10 Artnr 17-337) eftersom min "stora" råkade bli kvar hemma. Hoppades att den nya skulle funka utan att jag skulle bli alldeles galen på den.

Har än så länge bara torrsugit och jag måste säga att jag är positivt överraskad. Kanske lite orättvist att jämföra med min Kärcher (NT 361 Eco), men den är baske mig inte långt efter. Ljudnivån är ungefär den samma, kanske lite "ettrigare" ljud i Biltemas.

 

Skitliten och smidig så den kommer att få bo i båten. Tillbehören är väl lite så där, men å andra sidan kostade den 399 spänn. Helt klart prisvärd.

 

Om jag inte hade någon våt-/torrdammsugare och visste vad jag vet nu, skulle jag rekommendera mig att köpa en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-23 vid 18:10 skrev McLasse:

Jag skakar liv i den här gamla tråden.

 

Var på Biltema och köpte ovanstående dammsugare (WD 1000/10 Artnr 17-337) eftersom min "stora" råkade bli kvar hemma. Hoppades att den nya skulle funka utan att jag skulle bli alldeles galen på den.

Har än så länge bara torrsugit och jag måste säga att jag är positivt överraskad. Kanske lite orättvist att jämföra med min Kärcher (NT 361 Eco), men den är baske mig inte långt efter. Ljudnivån är ungefär den samma, kanske lite "ettrigare" ljud i Biltemas.

 

Skitliten och smidig så den kommer att få bo i båten. Tillbehören är väl lite så där, men å andra sidan kostade den 399 spänn. Helt klart prisvärd.

 

Om jag inte hade någon våt-/torrdammsugare och visste vad jag vet nu, skulle jag rekommendera mig att köpa en.

Måste varna dig för denna dammsugare. Efter drygt två års normalanvändning började den att brinna. Lyckades dra ur kontakten och hiva den överbord, men båten blev rökfylld. Oerhört glad att det inte var mitt barn som dammsög denna gången! Reklamerade till Biltema men eftersom jag inte hade kvar kvittot var de helt ointresserade......

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MartinA:

Måste varna dig för denna dammsugare. Efter drygt två års normalanvändning började den att brinna. Lyckades dra ur kontakten och hiva den överbord, men båten blev rökfylld. Oerhört glad att det inte var mitt barn som dammsög denna gången! Reklamerade till Biltema men eftersom jag inte hade kvar kvittot var de helt ointresserade......

Aj då! Skönt att ingen blev skadad.

Skall ta ett samtal med kundtjänst.

 

Det är intressant att de kan vara helt ointresserade av en produkt med Biltemaemblem som brunnit vid användning. Bara för att du saknade kvittot! Det är ju inte direkt som så att man kan köpa den hos någon konkurrent.

 

Undrar om texten om max 15 min användning, sedan skall den svalna tillkommit i bruksanvisningen efter det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte denna för ett tag sedan och tyckte att den fungerade helt ok, dock så blir man lite fundersam just kring detta med att den bara skall köras 15 min åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag blev väldigt misstänksam när jag läste detta, klicka på den blåa texten.

Det gick halvvägs åt helvete, men kunde slutat ännu värre!

Förvisso en annan typ av dammsugare, men det är väl så att små partiklar tagit sig in i motorn och orsakat en långsam glödbrand, då var syrefattigt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag blev väldigt misstänksam när jag läste detta, klicka på den blåa texten.

Det gick halvvägs åt helvete, men kunde slutat ännu värre!

Förvisso en annan typ av dammsugare, men det är väl så att små partiklar tagit sig in i motorn och orsakat en långsam glödbrand, då var syrefattigt.

Skrämmande. Riktigt mycket sot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Skrämmande. Riktigt mycket sot. 

En god vän och nitisk samlare av gamla VW råkade ut för i stort sett detsamma, men det var en avfuktare som började brinna i det syrefattiga garaget tillsammans med bakdäcket på en 1303 S cabriolet, och för att alla bilarna skulle blivit ordentlig avfuktade var alla sidorutorna nedvevade..... Cabben och en golf blev brandskadade de andra bilarna liksom garaget ”bara” sotskadade. Det tog sex månader att sanera, och tre år att renovera en av de brandskadade bilarna, den andra löstes in av försäkringsbolaget. Man kan säga att det var sot i garaget och sot i sinnet under en lång tid framöver.
 

Nä numera tar jag ut batteriet ur mina skruvdragare när dessa läggs undan, verkstad och garage har centrala huvudströmbrytare. I båden finns det kommunicerande brandvarnare då jag har landstömmen med laddning och frostnatten kopplade under torrsättningsperioden. Ja och naturligtvis jordfelsbrytare. Om nu det hjälper....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Biltemas lilla grovdamsugare några år dock utan brand. Den är väldigt användbar för att tömma vattensystemet och få bort allt vattnet under motorn. Jag har en dålig vana att tömma ut vattentanken i kölsvinet varje år.

 

Den låter så mycket att ja använder hörselskydd om jag skall köra länge.

 

Jag är mest besviken på att den inte sväljer så mycket vatten som tanken verkar klara. Ett skyddsstopp går in efter några liter.

Nu letar jag efter som kan suga mer vatten men ändå vara liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag blev väldigt misstänksam när jag läste detta, klicka på den blåa texten.

Det gick halvvägs åt helvete, men kunde slutat ännu värre!

Förvisso en annan typ av dammsugare, men det är väl så att små partiklar tagit sig in i motorn och orsakat en långsam glödbrand, då var syrefattigt.

Funderar på hur i all världen det kan ligga och glöda i tre dagar innan det "tar sig". Dessutom gör det normalt inte det obemärkt (utan rök/lukt), inte ens i början. Och just kring/i motorn som inte är så lättantändlig utan "input" utifrån såsom el. All el var ju bortkopplad enligt ingressen - även om ägaren på slutet ändå rekommenderar alla att koppla ur elen när man lämnar båten.

Sedan hade ju ägaren tydligen själv modifierat dammsugaren med en 12V-kabel direkt in när batteriet dog.

 

Får känslan av att inte allt kommer fram i artikeln. Men mycket sot blev det....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två grovdamsugare, en mindre Kärcher och en rätt så stor Stanley. Den senare är bra, men för stor och för tung att ta ombord, så den mindre används att suga upp vatten i kölskarpen med. Båda har en flottör som flyter upp och blockerar insuget då vattnet når en viss nivå. Den stora har en dränering i botten, det har inte den lilla den måste man hälla ut som om det vore en hink.

Jag hade tidigare Biltemas grovdamsugare som likande R2-D2 i Star Wars, men den förde mer oväsen än vad den hade sugförmåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Funderar på hur i all världen det kan ligga och glöda i tre dagar innan det "tar sig". Dessutom gör det normalt inte det obemärkt (utan rök/lukt), inte ens i början. Och just kring/i motorn som inte är så lättantändlig utan "input" utifrån såsom el. All el var ju bortkopplad enligt ingressen - även om ägaren på slutet ändå rekommenderar alla att koppla ur elen när man lämnar båten.

Sedan hade ju ägaren tydligen själv modifierat dammsugaren med en 12V-kabel direkt in när batteriet dog.

 

Får känslan av att inte allt kommer fram i artikeln. Men mycket sot blev det....

Ja det finns en del ”?” Så källkritik är på sin plats. Vad jag först läste vara att den interna batteriförsörjningen orsakade branden, men batteriet var ju inte bara urladdat utan dessutom även bortkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...