Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Barmeister

Odörfilter Tankette-Någon med erfarenhet?

Rekommendera Poster

Hej!

Installerade en sjövattentoalett förra året med lyckat resultat. Dock just för att man använder sjövatten blir det dålig lukt och jag funderar på att installera odörfiltret Tankett (se länk).

 

Någon som har erfarenhet av denna produkt eller kanske rekommenderar en annan?

 

Tack på förhand!

 

Ps: Har filter till avluftningen.

 

https://www.benns.se/battillbehor-1/vvs/vvs/battoalett/tankette-odor-filter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Installerade en sjövattentoalett förra året med lyckat resultat. Dock just för att man använder sjövatten blir det dålig lukt och jag funderar på att installera odörfiltret Tankett (se länk).

 

Någon som har erfarenhet av denna produkt eller kanske rekommenderar en annan?

 

Tack på förhand!

 

Ps: Har filter till avluftningen.

 

https://www.benns.se/battillbehor-1/vvs/vvs/battoalett/tankette-odor-filter

 

Hej, 

 

Jag har ingen erfarenhet av just den produkten utan använde den här förra sommaren.

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Toalett_Sanitet/Tillbehor_Toalett/TOARENGORNING_PURYTEC?id=22594

 

Är riktigt nöjd med den. Den ger spolvattnet en fräsch doft plus att den bryter ner bakterierna i septiktanken. Jag tog bort filtret på avluftningen och upplevde inget problem med obehaglig doft trots det.

 

/Robban

Redigerad av RobertL
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har denna möjligen samma effekt som de där "stenarna" man köper i livsmedelsbutikerna och hakar fast på toalettskålens insida?

 

Jag seglar i saltvatten, och nån gång emellanåt sköljs skålen ur med sötvatten och oftast grönsåpa då det  är standardrengöringsmedlet ombord. Gammalt saltvatten med en massa plankton och andra mikroorganismer tillsammans med litet urin, luktar illa om det får stå kvar i några dagar i sommarvärmen då båten lämnas vid hemmabryggan..

 

Sedan gör det inte saken bättre att man ofta i naturhamn får in "Malacos Kolasnören" i toapumpen och i skålen, ja det är en lång alg som ser ut precis som de där kolasnörena, men smakar betydligt sämre...

...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har denna möjligen samma effekt som de där "stenarna" man köper i livsmedelsbutikerna och hakar fast på toalettskålens insida?

 

Jag seglar i saltvatten, och nån gång emellanåt sköljs skålen ur med sötvatten och oftast grönsåpa då det är standardrengöringsmedlet ombord. Gammalt saltvatten med en massa plankton och andra mikroorganismer tillsammans med litet urin, luktar illa om det får stå kvar i några dagar i sommarvärmen då båten lämnas vid hemmabryggan..

 

Sedan gör det inte saken bättre att man ofta i naturhamn får in "Malacos Kolasnören" i toapumpen och i skålen, ja det är en lång alg som ser ut precis som de där kolasnörena, men smakar betydligt sämre...

...

 

Smakar sämre är ju relativt men.. när kolaremmen passerat via toasystemet..

Du som jämfört alger å snören... smakar det fortfarande kola då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet till filter är ju att spola toaletten med färskvatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alger lär ju vara nyttigt, men jag förbehåller mig rätten att avstå från vidare bedömningar angående dessa långa brunalger.

Jag har också varit ute för att minst en kubikmeter sådana rasslat in sig i propellern och gjorde båten svår att manövrera, man skall inte gå in på för grunt vatten....

Detta var vid Dannemark/Ulvön och dykning med propellerensning företogs senare i manetrika farvatten vid Stora Flatskär, sedan dess finns det en våtdräkt ombord.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...