Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
derbyboy

Olja i kölsvinet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Var ute i båten i helgen (precis som alla andra helger) och hittade en massa olja i kölsvinet. Översta lagret var olja och vattnet var färgat grönt (glykol). Det som oroar mig är att det är väldigt mycket olja. Säkert en 3-4 liter väldigt trögflytande svart skitig olja plus 3-4 liter vatten och glykol.

 

- Jag antar att oljan kändes mer trögflytande för att det bara var +5 grader utomhus.

 

- Jag tänkte göra rent hela kölsvinet, efter att jag skopat upp all vätska, med avfettningsmedel och gamla handdukar.

 

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Avfettning/Kallavfettning-2000033768/

 

- Jag tänkte mäta upp oljan som jag får fram för att bilda mig en uppfattning om hur mycket det är.

 

- Jag har kontrollerat oljestickan och den visar fin olja vid maxstrecket

 

Fler tips?

 

Motorn är en Ford Disel (2712e) från 70-talet

 

 

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ha glömt nån behållare med gammal olja, efter ex oljebyte, som råkat välta där?

lite vatten och glykol kan ju hamnat där av naturliga orsaker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ha glömt nån behållare med gammal olja, efter ex oljebyte, som råkat välta där?

lite vatten och glykol kan ju hamnat där av naturliga orsaker.

 

 

Nej, Oljan som vi bytte tappade vi upp i petflaskor och ställde i boden.

 

eftersom motorn visar full olja så kan det kanske vara oljan till växellådan :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Behöver även tips på en pump (gärna 12v) som kan suga rent i kölsvinet.

Redigerad av derbyboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan suga med sån där oljesug som finns på bla bt.

Jag föredrar den med egen behållare på några liter.. behövs ingen ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan suga med sån där oljesug som finns på bla bt.

Jag föredrar den med egen behållare på några liter.. behövs ingen ström.

 

 

Suger en upp även kall olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej! Köp en med uppsamlingsbehållare. Det finns lite olika typer o storlekar hos båttillbehörsbutikerna och troligen även hos Biltema m.f. (Bilden är "lånad" från Erlandsons brygga)

04482.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den funkar åxå men kräver lite teknik för att det inte ska rinna tillbaka och drälla..

Har en sån för jag tyckte den verkade smidigare, lite mindre att förvara än:

 

ttp://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000028386

 

Den är kanon till div allt möjligt.. ser att den måste ha gått upp i pris.. har för mej den kostade nån hundring bara när jag köpte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den funkar åxå men kräver lite teknik för att det inte ska rinna tillbaka och drälla..

Har en sån för jag tyckte den verkade smidigare, lite mindre att förvara än:

 

ttp://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000028386

 

Den är kanon till div allt möjligt.. ser att den måste ha gått upp i pris.. har för mej den kostade nån hundring bara när jag köpte.

 

 

De där med behållare är ju bra mycket dyrare än Biltemas för 299 kr. Tycker det är på gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Hade för mej den kostade 250-600kr nånstans.. inte 1000kr... tveksam om jag skulle betalt så mycket för en plastburk.. man får ju en hyfsad bil för den pengen..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i expansionskärlet, tomt? Eller kan glykolvattnet komma från sjövattendelen (rester från konservering)?

 

Om exempelvis en oljekylare spruckit kan det förklara varför du har både olja och glykolvatten under maskin. Att oljenivån i motorn är okej kan då bero på att det ligger vatten i botten av tråget.

 

Våtdammsugare är för övrigt ett ypperligt verktyg när det ska saneras i ett kölsvin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i expansionskärlet, tomt? Eller kan glykolvattnet komma från sjövattendelen (rester från konservering)?

 

Om exempelvis en oljekylare spruckit kan det förklara varför du har både olja och glykolvatten under maskin. Att oljenivån i motorn är okej kan då bero på att det ligger vatten i botten av tråget.

 

Våtdammsugare är för övrigt ett ypperligt verktyg när det ska saneras i ett kölsvin.

Kan det ha kommit.. flera liter ur oljekylaren..

Om ts har ren fin olja i motorn tyder det på att oljan e bytt.. förmodligen körd runt.. är oljekylaren termostatstyrd så det kan ligga kvar fullt med svart gammal olja där?

Känns mystiskt när det är så mkt som flera liter oavsett varifrån det kommit...

Lite bilder vore bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljekylaren sitter lågt (iaf på min Ford) och nog kan det rinna ut en hel del. Flera liter? Kanske inte men det behövs inte särskilt mycket innan det känns som det.

Oljan blir svart direkt, framför allt på en fiesel och särskilt på en gammal rackare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Men om man bytt olja och kört runt den i systemet.. som jag förmodat ts gjort eftersom han har ren fin olja i motor.

Låter sig inte oljan gå genom oljekylaren om motorn inte är varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu spekulerar vi ju bara men jag tänker mig att en olja som upplevs ganska klar på stickan (tunt skikt) blir väldigt mycket svartare när den flyter ovanpå vatten i ett mörkt kölsvin.

 

Ser fram mot bilder och en svar på varifrån oljan och glykolen kommer. Det bästa vore ju om de hade två separata källor, det känns ju inte så troligt om kölsvinet gått från torrt till blött och oljigt på samma gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ja. Hade för mej den kostade 250-600kr nånstans.. inte 1000kr... tveksam om jag skulle betalt så mycket för en plastburk.. man får ju en hyfsad bil för den pengen..

399..?

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/spilloljesug/oljebytarpump-650213/

Att den inte kostar mer än 399kr beror säkert på att det inte någonstans står att den är till båt. Står det båt gör det att priserna stiger ordentligt. Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...