Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
per_62

230V kabel för fast installation på båt

Rekommendera Poster

Har för avsikt att installera ett landströmsintag för CEE-kontakt (IP66) i sittbrunnen.
Men vilken kabel ska man ha för fast installation inne i båten mellan landströmsintag och landströmscentral?
Själva landströmskabeln som kopplas mellan brygga och båt är en mångtrådig gummikabel, typ Area 3 x 2,5 mm² RDOE-kabel (H07RN-F)
Kan man använda en sådan kabel (typ denna H07RN-F 3G2,5 mm²) för fast installation i båten eller finns det bättre alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett elakt (men sant) svar - men om du måste fråga på ett båtforum skall du inte utföra installationen då du sannolikt saknar nödvändig behörighet för att göra detta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du använder samma typ av kabel. Har du 16A huvudsäkring ska det vara 2,5mm2, med 10A räcker 1,5mm2. 

Det finns regler för hur kabeln ska dras, kommer jag ihåg rätt så drar man lämpligen i elrör. Det finns även ett maxavstånd mellan intag och central.

 

Något krav på behörighet finns inte, bara att man ska kunskap om vad man gör. Anläggningen ska också isolationsprovas innan den tas i bruk.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men berör ämnet,

 

gummikabel får ej dras i elrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men berör ämnet,

 

gummikabel får ej dras i elrör.

 

Jo i båt:

 

Använd kabeltyp med förstärkt gummiisolering. (Kabeltyp H07RN-F eller H07BQ-F, förtenta). Om denna kabel kan dras helt avskild från annat behövs inget kabelrör. Dock Max 0,5 meter mellan däckskontakt och enhet. Om kaben är mellan 0,5 och 3 m används kabelrör (som på figuren). Med kabelrör kan kabeln dras intill 12V-kablage. Om mer än 3m måste tvåpoliga säkringsbrytare finnas vid däckskontakten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något krav på behörighet finns inte, bara att man ska kunskap om vad man gör. Anläggningen ska också isolationsprovas innan den tas i bruk.

 

Hur menar du nu - behövs ingen behörighet för att få göra fasta starkströmsinstallationer i en båt..? Vad baserar du detta på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Något krav på behörighet finns inte, bara att man ska kunskap om vad man gör. Anläggningen ska också isolationsprovas innan den tas i bruk.

 

Hur menar du nu - behövs ingen behörighet för att få göra fasta starkströmsinstallationer i en båt..? Vad baserar du detta på?

 

Nu vet jag ju exakt vad bhemac baserade sitt svar på, men det förtar ju inte det faktum att han har rätt.

Och jag baserar mitt påstående på elsäkerhetsverkets bestämmelser. 

 

Starkströmslinstallationer på fartyg inklusive fritidsbåtar omfattas inte av de behörighetsföreskrifter som annars gäller.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju verka lite skrämmande att det inte finns några krav på elbehörighet när det gäller fritidsbåtar men så är det:
Behörighetskrav enligt Elsäkerhetsverket:
"Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett elakt (men sant) svar - men om du måste fråga på ett båtforum skall du inte utföra installationen då du sannolikt saknar nödvändig behörighet för att göra detta.

Behörighet för vad.?

Båten sitter ju inte fast. ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite OT men berör ämnet,

 

gummikabel får ej dras i elrör.

 

Jo i båt:

 

Använd kabeltyp med förstärkt gummiisolering. (Kabeltyp H07RN-F eller H07BQ-F, förtenta). Om denna kabel kan dras helt avskild från annat behövs inget kabelrör. Dock Max 0,5 meter mellan däckskontakt och enhet. Om kaben är mellan 0,5 och 3 m används kabelrör (som på figuren). Med kabelrör kan kabeln dras intill 12V-kablage. Om mer än 3m måste tvåpoliga säkringsbrytare finnas vid däckskontakten.

 

 

Av någon outgrundlig anledning har jag gjort så i min båt - trotts att jag är behörig elinstallatör. :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad menas med "däckskontakt" resp. "enhet"?

 

(Jag behöver förstå om hela min installation är felaktigt eller bara delar av den.)

 

Använd kabeltyp med förstärkt gummiisolering. (Kabeltyp H07RN-F eller H07BQ-F, förtenta). Om denna kabel kan dras helt avskild från annat behövs inget kabelrör. Dock Max 0,5 meter mellan däckskontakt och enhet. Om kaben är mellan 0,5 och 3 m används kabelrör (som på figuren). Med kabelrör kan kabeln dras intill 12V-kablage. Om mer än 3m måste tvåpoliga säkringsbrytare finnas vid däckskontakten.

Redigerad av petter_b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad menas med "däckskontakt" resp. "enhet"?

 

(Jag behöver förstå om hela min installation är felaktigt eller bara delar av den.)

 

Använd kabeltyp med förstärkt gummiisolering. (Kabeltyp H07RN-F eller H07BQ-F, förtenta). Om denna kabel kan dras helt avskild från annat behövs inget kabelrör. Dock Max 0,5 meter mellan däckskontakt och enhet. Om kaben är mellan 0,5 och 3 m används kabelrör (som på figuren). Med kabelrör kan kabeln dras intill 12V-kablage. Om mer än 3m måste tvåpoliga säkringsbrytare finnas vid däckskontakten.

 

 

Enhet är Landströmscentralen

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/landstom-inverter/landstromssystem-ratio/landstromcentral-1

 

Däckskontakten är "intaget"

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/landstom-inverter/landstromskontakter/landstrom-infallt-uttag

 

Att sen Hjertmans felaktigt benämner anslutningsdonet för "uttag" är en annan sak - det är ändå ett intag.

 

Vad får dig att tro att hela eller delar av din landströmsanläggning är felaktig!?

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan "enheten" och diverse uttag har jag "kulokabel" som ligger löst utan vare sig klammer eller rör. Vad gäller för denna del av installationen? Dessutom har jag mer än 0,5 m till däckskontakten men inget rör.

 

Om man har rör, vilka typer av kabel är godkända? Kan man använda flexrör med färdigdragen kabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mellan "enheten" och diverse uttag har jag "kulokabel" som ligger löst utan vare sig klammer eller rör. Vad gäller för denna del av installationen? Dessutom har jag mer än 0,5 m till däckskontakten men inget rör.

 

Om man har rör, vilka typer av kabel är godkända? Kan man använda flexrör med färdigdragen kabel?

 

När jag tänker "Kulo", så är det en kabel för fast installation i torra utrymmen.

 

Det harj u funnits i många utförande genom åren.

 

Innan jag började som installationselektriker var plåthöljet ganska hårt och fick böjas med tång.

På "min tid var " var plåthöljet tunt och man kunde böja "över tummen". Det var viktigt att skarven kom inåt så den inte syntes.

 

Idag är "kulon" plastklädd. Dock är ledarna av typ entrådig. Dvs det är en enda koppartråd per ledare. Det som vi fackidioter kallar EK. Det skulle jag aldrig någonsin använda i en båt. Risk för att ledaren går av pga tex vibrationer.

 

I båt använder jag alltid kablar med många trådar MK eller RK. För 230 voltsinstallationer skulle jag använt en bättre gummikabel. Jag slutade med elinstallation 1975 och jobbat med eldistribution sen dess (elverk) så jag kan inte dom nya beteckningarna, men det vet dom på en elfirma. 

 

Mellan intaget och landströmscentralen skulle jag valt en bra gummikabel (oljebeständig) 3x2,5 mm2. I min båt är det ca 1,5 meter mellan Intaget och Landströmscentralen och jag har dragit i gummikabeln i en Flexslang ca 20 mm diam. En lite grövre än de man normalt lägger i elenstallationer i hus idag.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Flexslang-proffs-2000036814/

 

På slangen har jag några fästpunkter: Dvs slangen är fäst med stripes på lämpliga ställen och kanske nån rostfri klamra.

 

Jag försöker alltid lägga rör eller slang för alla elkablar i båten. I första hand lägger jag sk VP-rör. Hårda elektrikerrör.  http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/VP-ror-2000022449/ På dom behöver man inte ha så många fästpunkter. Ibland kan det räcka att de går genom några borrade hål i inredningen. Där det inte går att/är praktiskt att lägga VP-rör lägger jag flexslang. Flexslangen kräver tätare fästpunkter än VP-rör. I undantagsfall lägger jag kabel löst och naturligtvis fäst med stripes eller nån form av klammror - ganska tätt.

 

Nu är jag yrkesskadad och kablar/rör och tex värmarslangar mm skall läggas där det inte går att lägga dom (för vanliga människor) Dom skall inte ta onödig plats, dom skall helst inte synas och helst ligga där ingenting annat kan ligga. Egentligen helt omöjligt - men det går om man är envis.

 

Om man lägger kabel/ ledningar och tex kulo, skall det va 20 till max 25 cm mellan fästpunkterna. När jag började som elektriker skulle klamrarna sitta på exakt avstånd. Dvs- mäta med tumstock. I dag klara jag faktisk (mentalt) att spika clips endast med ögonmåttet - å andra sidan brukar det bli ganska skapligt.

 

Hade jag tagit över din båt, så hade jag på några år sikt gjort om mycket av elsystemet (en sjukdom hos mig) Beträffande 230-volts anläggningen hade jag nog troligtvis börjat med kabel mellan intaget och landströmcentralen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen Kulo? Snyggt men väldigt udda i en båt. Kan ju vara EKK också. Men alla enkeltrådiga ledare är totalförbjudet i en landströmsanläggning. Använd H07RN-F eller H07BQ-F istället. Köp en färdig, godkänd central och CEE intag. 

 

Tänk på att du som "anläggningsägare" har hela ansvaret. Är inte installationen riktigt gjord och någon skadas kan du dömmas till skadestånd och t.o.m fängelse. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR FK är ok men inte i slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rivit min gamla landströmsanläggning, det visade sig att de flesta kablar var med enkelledare och dessutom satt det okapslade uttag på ställen där man kan förvänta sig mycket fukt. Jag har köpt ny normkapsling och ska köpa 10 mA jordfelsbrytare på Elfa, de gamla säkringarna är nog det enda som jag återanvänder. 

 

Finns det några speciella regler ang. placeringen av brytare + säkringar? (Förutom avstånden på kablarna.) Jag skulle helst vilja gömma undan "elcentralen" under en lucka i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...