Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nevink

Böjt roder, två dagar före sjösättning.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag upptäckte igår att rodret har en svag böj ned åt styrbord, sett akterifrån. Jag tror att det syns på bilderna. Köpte skeppet förra våren (stått på land sen dess) och lät få henne besiktigad. Har själv även stått bakom rodret när det lagts över från bb till sb och aldrig sett denna bananböjen. Kan ha inträffat under det gångna året, då hon vid ett tillfälle flyttades några m på kajen i min frånvaro. I annat fall missade jag det vid köpet. 

 

Det jag undrar nu är vad detta kan få för konsekvenser? Kommer jag behöva ligga med lite bb-roder för att kompensera? Kommer jag förlora fart och eventuellt få vibrationer till följd av ojämnt flöde kring rodret? 

 

Som nämns i rubriken har jag sjösättning planerad på onsdag. Jag har eftersänt alla bilder från besiktningen på rodret så ska jämföra dem med hur det ser ut idag. Oavsett så står jag inför om detta bör åtgärdas eller om jag inte behöver förvänta mig någon försämring av prestationen.

Tack för era svar och synpunkter!

 

Mvh Johan

post-108928-0-65577100-1489995234_thumb.jpg

post-108928-0-59991000-1489995235_thumb.jpg

post-108928-0-16960700-1489995236_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där lilla böjen behöver du inte bry dig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju en skarv där böjen startar, har säkert varit så sedan tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du kommer märka av den där lilla "böjen", vilken segelbåt går 100 % rakt fram på sjön?

Dock så tror jag att du skall kolla upp varför du har fått en knäck på rodret. Tidigare grundstötning eller något annat som har inträffat. Så kanske du slipper senare "överraskningar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mej du skulle få den böjen av ex flyttning på land. Det skulle nog via sig i axeln alt att du skulle se skador någonstans.

Förmodligen kommer du på bilder tagna tidigare se samma böj..

En gissning är att dom "fått till" detta vid tillverkning. Kanske tjockt laminat härdat hårt och krympt lite på sb-sida..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att rodret fungerar är mycket viktigt. Det är svårt att utifrån bilderna se vad som är orsaken till att rodret är snett.
Om rodret fått sig en smäll vid en grundstötning eller påkörning kan sprickor uppstå i roderbladet och även roderaxeln kan ha blivit böjd.
Om vatten tränger in i rodret och det inte dränerar vintertid då båten står på land kan frysskador uppstå.
Skador kan i värsta fall på sikt ge upphov till roderhaveri så kontrollera om det finns sprickor i roderblad, att bussningar är intakta samt om roderaxeln är böjd.
Känns det normalt när man gör roderutslag eller är det trögt eller glappar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska kontakta ditt försäkringsbolag och höra vad dom säger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som en påskruvad bit på ett plåtroder där man inte lyckats få det riktigt rakt. Kanske svårt att borra skruvhålen så exakt. Du märker väl i sommar om det spelar någon roll och i så fall har du hela vintern på dig att hitta på ett fix.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog, precis som du, funderat på hur detta har uppstått. Att proucera en båt där rodret sitter snett från början vore underligt. Förvisso finns det väl de producenter som försöker smyga med dålig kvalitet men detta är ju synligt, om jag ser rätt.

 

Jag tycker att det ser ut som om roderaxen är böjd. En sidosmäll när man flyttar båten på land kan säkert böja den. Så en koll på bilderna från besiktningen är att rekommendera.

 

Farligt? Nja, en liten böj har nog inte så stor påverkan. Nu var det runt 35 år sedan jag läste om detta så jag är osäker. Men kolla om rodret går lika lätt åt båda hållen.

 

Trist att du ser detta några dagar före sjösättning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig ser det ut som att rodret är förlängt i den där skarven. Sedan när båten flyttades så har någon eller något kommit emot å gett den en knuff. Det behövs väldigt lite för att det skall böja sig. Den typ av "skarv" har inte stor kraft i sidled så att säga.

 

Känn på om det låter böja sig för hand!

 

Känn om själva hjärtstocken/axeln går lätt att vrida å jämn i vridningen.

 

Det jag skulle oroa mig för är tätningen kring hjärstocken. Det kan jag inte uttala mig om för jag vet inte hur det är konstruerat. Är det ett vattentätt rör så är de tinge fara. Är det packningar så skulle jag kolla noga.

 

Gör som de flesta sagt, anmäl till förs.bolaget, å kolla att det är tätt. För själva seglingen har den lilla böjen väldigt liten betydelse Båten kommer svänga "lättare" i högerkurvor om det märks alls.

Boka in en senare sjösättning snarast så du hinner kolla i lugn å ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "roderaxel", är det hjärtstocken ni menar då?

Inte troligt att rorsmans axlar skulle ha något med detta att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...