Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
benny_b

Ny bottenfärg

Rekommendera Poster

Då förra ägaren hade båten på västkusten, så måste jag byta till giftfri färg (seglar i mälaren).

Men nu har jag skrapat och slipat! Men herregud vad den färgen sitter! 

 

Men duger det att slipa och sen lägga på en primer typ biltemas och sen lägga på bottenfärg?

 

post-79080-0-74082900-1489930778_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken till Biltema funkar inte, men jag tror att svaret är ändå NEJ. Du bör ha en färg som är tänkt under vattenytan, t.ex denna:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-2000023393/

Eftersom vi inte vet vad som målats med så kan det vara vanskligt att använda tvåkomponents epoxifärg om man väljer att inte ta bort precis all gammal färg som sitter stenhårt.

Dessa färger bör som är gjorda just för denna uppgift är nog isåfall ett bättre alternativ: 

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Sealer-primer-for-tra-och-metall-2000017671/

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg_Batvard/Grundfarg/International_Grundfarg/UNDERWATER_PRIMER_GRA_0_75?id=22725

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg_Batvard/Grundfarg/International_Grundfarg/PRIMOCON_0_75L?id=21126

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju epoxygrundfärgen du har slipat bort och delvis igenom.

Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förra ägaren hade båten på västkusten, så måste jag byta till giftfri färg (seglar i mälaren).

Men nu har jag skrapat och slipat! Men herregud vad den färgen sitter! 

 

Men duger det att slipa och sen lägga på en primer typ biltemas och sen lägga på bottenfärg?

 

attachicon.gifIMG_2733.JPG

 

Om du "bara" ska bottenmåla med typ foldingfärg eller annat sånt som du ska kladda med var och varannan sommar, så kan du måla när du "piffat till" den befintliga färgen.

Ska du måla med 2-komp.. ska du nog ta bort all färg.. om det inte är epoxi.

VEt den förra ägaren vad som sitter där, om det är flera skikt och om dom isf är av olika typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips om du gillar klet mer än damm är att använda Lefants paint remover. Har roat mig med att byta bottenfärg på båten nu i höst/vår och upplever att färgborttagningsmedlet spar mycket tid och värk i axlar och armar. Kletigt som skamm dock..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips om du gillar klet mer än damm är att använda Lefants paint remover. Har roat mig med att byta bottenfärg på båten nu i höst/vår och upplever att färgborttagningsmedlet spar mycket tid och värk i axlar och armar. Kletigt som skamm dock..

 

Rätt tänkt, Lefants paint remover och ett ordentligt högtryckstvätt hjälper mycket. Men se upp med kletet, hos mig hamnade en del klet på sockel till boden bredvid och omöjligt att tvätta bort. Så ett bra skydd runt båten behövs.

 

Jag kletade med Lefant ena dagen, satte uttorkningsskydd av svarta sopsäckar ovanppå över natten och högtryckstvättade dagen efter, sedan tog det sista med skrapan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kletade med Lefant ena dagen, satte uttorkningsskydd av svarta sopsäckar ovanppå över natten och högtryckstvättade dagen efter, sedan tog det sista med skrapan.

 

Och var hamnade giftfärgen som du spolade bort med högtryckstvätten?

 

Man måste alltid se till att man samlar upp tex färgskrap på tex en presenning eller om man slipar så använder man dammsugare som samlar upp det mesta av dammet.

 

Man spolar inte ut alltihop på marken.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många åsikter i frågan.

För mig är det en exenterslip som kopplas direkt till en grovdammsugare som gäller.

Det allra mesta av slipdammet hamnar i dammsugarens påse direkt från slipmaskinen.

En ytterst liten bråkdel hamnar på utsidan.

 

Hålla på med klet och kladd är inte min grej.

 

post-106994-0-96427600-1492059737.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många åsikter i frågan.

 

För mig är det en exenterslip som kopplas direkt till en grovdammsugare som gäller.

 

Det allra mesta av slipdammet hamnar i dammsugarens påse direkt från slipmaskinen.

En ytterst liten bråkdel hamnar på utsidan.

 

Hålla på med klet och kladd är inte min grej.

 

attachicon.gifpost-945-1394237264,0172.jpg

 

Men det är skillnad om man jobbar med motorbåt eller segelbåt, jobbar du med segelbåt så står du oftast vid sidan om båten och slipar, så du kan använda benstyrkan och hela kroppen för att trycka slipen an mot båten.

 

Har man en motorbåt på trailer (även om den är uppallad på pallbockar) så gör man ca 70% av slipjobbet liggande på marken under båten och trycker slipmaskinen uppåt, mot gravitationen. Väldigt påfrestande för armarna, i synnerhet på en otränad kontorsråtta.Därför har man stor nytta om högtryckstvätten kan göra stor det av jobbet. Att det går snabbare och mindre dammigt är inte att förakta heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klet, gelé, går att skrapa, samla ihop, med typ isskrapa spackel-skrapa. Geggan blåser inte iväg.. "geggan" i sig är bio-nedbrytbar och man får varken vita fingrar stenlunga eller hörselskador av det.. rester kan man torka bort med blöt trasa och skölja det sista.

Enkelt, "snabbt" (om du kan vänta när produkten gör jobbet, ex när du är på jobbet) och energieffektivt..

För min del 8dgr i veckan.. (C:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...