Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Saphire

Argument mot en eltoa?

Rekommendera Poster

Hej!

Det är synd om min man, för han är händig, så allt elände som drabbar vår familj drabbar honom hårdast eftersom han får fixa det. Vi köpte en båt och sa att den skulle bli vår flykt från husrenoveringen, men så gick toan sönder. Jag studerar för tillfället så ekonomin är knapp, så goda råd om att köpa en dyr toa går bort (den här gången).

 

Till saken: Efter att ha läst runt så mycket det går verkar en el-toa med kvarn vara det mest driftsäkra man kan hitta. Ändå verkar väldigt många hålla fast vid sina handpumpade. Varför då? Kan ni ge mig bra argument emot en eltoa så jag kan begrunda är ni snälla?

Hink, skog och över relingen är inte fullgoda alternativ heller, även om det är billigt. Med två barn i båten som givetvis inte blir nödiga förrän man kastat loss så är en "riktig" toa ett krav.

 

Toaletten jag annars sett ut åt oss, pga bristande utrymme (och bankkonto) är en Johnson El Super Compact. Den passar kriterierna max höjd 360mm, max pris 3500. Jag förstår att den låter mer än de dyrare, men vi bor i båten max 10 nätter per år så jag tänkte att vi och våra båtgrannar kan stå ut. Någon som råder emot?

 

Jag vill helst ha min make tillgänglig till middags-sällskap, kortspel, öldrickning och bryggpromenader istället för bajsmeckande. Jag hoppas ni kan hjälpa mig fixa det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ström så det räcker.. finns det nog inga argument mot eltoa..

Om man bortder ifrån dom argument du redan sagt att du inte vill ha..

Sen finns ju såklart andra liknande argument som.. "tänk om barnen stoppar ner en skiftnycket.. så kvarnen går sönder" osv..

Nä kör på eltoa.. smidgt och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ström så det räcker.. finns det nog inga argument mot eltoa..

Om man bortder ifrån dom argument du redan sagt att du inte vill ha..

Sen finns ju såklart andra liknande argument som.. "tänk om barnen stoppar ner en skiftnycket.. så kvarnen går sönder" osv..

Nä kör på eltoa.. smidgt och bra.

 

 

Enligt spec så drar de inte så mycket. Hur är det i verkligheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Enligt spec så drar de inte så mycket. Hur är det i verkligheten?"

 

Ännu mindre! Min tar max 16A, man kör den max 5 sek dvs det blir 0,02Ah per spolning. Försumbart alltså. !0 spolningar på en dag blir inte mer än vad en 1W solpanel ger. Är man pessimistisk så får man väl ha ett litet MC-batteri i reserv. "Nödskitbatteri".

 

Det finns alltid folk som är negativa, fråga om de har någon egen erfarenhet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Enligt spec så drar de inte så mycket. Hur är det i verkligheten?"

 

Ännu mindre! Min tar max 16A, man kör den max 5 sek dvs det blir 0,02Ah per spolning. Försumbart alltså. !0 spolningar på en dag blir inte mer än vad en 1W solpanel ger. Är man pessimistisk så får man väl ha ett litet MC-batteri i reserv. "Nödskitbatteri".

 

Det finns alltid folk som är negativa, fråga om de har någon egen erfarenhet!

 

:) tumme upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har man ström så det räcker.. finns det nog inga argument mot eltoa..

Om man bortder ifrån dom argument du redan sagt att du inte vill ha..

Sen finns ju såklart andra liknande argument som.. "tänk om barnen stoppar ner en skiftnycket.. så kvarnen går sönder" osv..

Nä kör på eltoa.. smidgt och bra.

 

Enligt spec så drar de inte så mycket. Hur är det i verkligheten?

 

"Har man ström så det räcker"

Skulle varit.. har man ström.. så finns det inga argument mot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du väcker hela gästhamnen varje gång du går på toa nattetid, en pumptoa är enkel lätt att laga billig i inköp. Sen får var och en göra som de vill. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du väcker hela gästhamnen varje gång du går på toa nattetid, en pumptoa är enkel lätt att laga billig i inköp. Sen får var och en göra som de vill. ;)

Just på natten får man väl strunta i att spola. Annars vet jag inte hur folk klarar sig utan öronproppar i hamn. Fyllon, fåglar och nu sist grannens jolle som låg och bonkade på oss.. :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du väcker hela gästhamnen varje gång du går på toa nattetid, en pumptoa är enkel lätt att laga billig i inköp. Sen får var och en göra som de vill. ;)

 

Jo det hör man ibland, att man väcker hela hamnen. Jag som sällan ligger i gästhamn har aldrig hört någon. När vi provade så hörde min båtgranne inte heller något men jag vet inte hur god hans hörsel är heller.

Men hur är det, hör ni toaletter på nätter?

 

El toa har man av tre anledningar:

  1. Vem som helst kan använda den.
  2. När skiten mals så blir det inga stopp.
  3. Man fyller inte upp tanken lika fort pga lägre vattenförbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll.. hur vad och när du gör eller låter bli att göra vad som helst... så kommer det alltid att finnas folk som hittar anledningar att reta upp sig.. tydligen finns det såna gener..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp du en billig el-toa. Biltema, Hjertmans har för runt 2000 kr. Har en sådan sedan flera år tillbaka, fungerar klockrent. Visst den morrar lite men so what. Har du klent i plånboken så är det bara att skita i    :D  om den låter lite.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter gott! Tack alla. Jag slår till på en eltoa så får jag komma med erfarenhet och goda råd till andra om ett par år. =P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat argument är att man slipper rensa jokerventilen då någon producerar harlortar eller härdade "mozartkulor" om man har eltoa finns det nämligen en roterand ekniv i pumpen som mosar sådana håra fekalier, det var därför jag en gång byggde om min toa i förra båten.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig förstått mig på båttoaletter,

Hur ska en 20cm klubba med en diameter på ca 4 cm göra en 90graders sväng i ett 5-6cm hål i toan.

:(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog fått de flesta argumenten tror jag, men...

 

Vissa hävdar att eltoan snålar på vattnet, men jag har motsatt erfarenhet.

Vi spolar snålare än specen på eltoorna, men med barn blir det kanske snålare med eltoan.

 

Vissa hävdar att man aldrig får stopp i eltoan, men jag har motsatt erfarenhet.

De gånger jag seglat med någon som har eltoa har de varit tvungna att plocka isär toan. Vi har aldrig tvingats plocka isär vår toa.

 

Sedan håller jag med om att det är något enklare att spola en eltoa, men man behöver ju inte vara Einstein för att spola en handpumpad toa.

 

Lycka till med eltoan.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De låter. Jag har en som ska vara extra tyst, ganska dyr variant. Jabsco quiet flush heter den Funktionen är jättebra men visst låter det..

Låter de billigare betydligt mer än den så skulle jag helt klart tveka.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenförbrukningen är lägre om man använder den rätt men inte om man sår och håller inne knappen länge. Jag har testat med ett tidrelä som begränsar spoltiden. Tanken är två relän och två knappar "1" och "2". Praktiskt om man har en massa barn. Man kan ytterligare minska vattenåtgången om har tryckvattenspolning, i synnerhet om man låter avfallspumpen gå någon halv sekund innan spolningen startar. Men normalt behöver man bara instruera folk om att ta det lugnt med spolningen.

Själv klarade jag min manuella toa med lite vatten. Men det märks direkt när andra använder toaletten och det är inte helt enkelt att lära ut tekniken heller.

Sen kan man ju alltid använda den vidriga tekniken med att samla begagnat dasspapper i påse. Det minskar också vattenmängden sägs det.

 

Stoppar man fel saker i en spoltoalett blir det stopp. Det kan inte ens eltoa klara men den är lite duktigare på att mala sönder skiten. Den stora vinsten ligger i det nästan aldrig blir stopp i slangar, tank eller överbordventil.

 

Det är inte många som kan tänka sig att byta tillbaka till manuell toa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i många år i olika båtar en standard Jabsco/Par toalettstol.

Det hände sig omkring tre till fyra gånger per säsong att jag fick skruva isär utloppet och ta ut den strutformade jokerventilen då det hade fastnat en hårdare fekalitet där. Inget trevligt jobb, ofta var det också så att det stod kvar spolvatten i skålen som man först måste får bort på något vis, men oftast rann det ned efter lång stund.

Så i gamla båten byggdes denna toalettstol om till eltoa, med en ombyggnadsats, bara porslinet blev kvar. Sedan dess inga stopp alls!

 

Så köptes det en annan båt i augusti 2015, med en handpumpad Jabsco/Par, visserligen med den stora skålen, men ändock manuell. Det tog inte många dagar, det var under den första turen med övernattning, som det blev stopp i jokerventilen.

 

Det fösta nya båttillbehöret jag köpte till den båten var ett nytt lås till toalettdörren, och samtidigt även en ny toastol, en elektrisk toalettstol, med liten sittring då det var ganska trångt innan med den stora ringen. I denna har det bara blivit stopp en gång, då barnbarnet spolat ned för mycket papper samtidigt som septiktanken var skitfull... De hårda fekalierna mals sönder av kvarnen i pumpen.

Den gången kunde vi spola igen efter det att septiktanken hade tömts, och då med korta återkommande spolningar så blev det fritt igen, ingenting behövde demonteras.

 

Sedan tror jag att man gör åt med mindre volym spolvatten i eltoan, då det är hårdare tryck på detta och det blir en bättre snurr eller virvel som spolar effektivare.

I förra båten noterade jag i loggboken då vi tömde toatanken, och kunde då se att det blev färre tömningar efter det att eltoan installerades, måhända ovetenskapligt, och numera har jag inte samma kontrollbehov...

 

Det går inte att tro att man kan använda toastolen på samma sätt som hemma, men man skall ju naturligtvis verkligen använda den till att tömma såväl blåsa som tarm i. Men vid det senare, om man har mycket "tarminnehåll" att göra sig av med får man spola litet under tiden. Sedan får man vara försiktig med pappret, och samma sak där, spola efter hand. Det finns speciellt toapapper för båttoaletter, men jag har i alla år använd vanligt standard toapapper, kanske inte de där tjocka som är lena mot "stjärten" men å andra sidan inte de billigaste hårda varianterna heller.

 

Kanske pratar vi inte så mycket skit på detta forum, men trådarna angående toaletter och septiktankar brukar bli väldigt långa och omfattande, det finns nog en del att läsa om man använder sökfunktionen, och det mesta är nog upprepningar.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 Tanken är två relän och två knappar "1" och "2". Praktiskt om man har en massa barn. Man kan ytterligare minska vattenåtgången om har tryckvattenspolning, i synnerhet om man låter avfallspumpen gå någon halv sekund innan spolningen startar. Men normalt behöver man bara instruera folk om att ta det lugnt med spolningen.

Det var precis det jag gjorde på min eltoa, som visserligen redan hade tidsstyrning.

Numera har den tidsstyrd "hel" resp. "halvspolning", ungefär som toan hemma. Gör man bara "lite" och det är ett enda litet papper så går det heller inte åt mycket vatten som fyller toatanken. Nu räcker tankvolymen mycket längre.

 

Se min hemsida (länk nedan), välj "Dagbok", sedan "2011" och titta kring 10/8.

 

Nattbesöken är oftast av den karaktären att spolning kan vänta några timmar, men att man väcker halva hamnen om man skulle spola är oftast en stor överdrift. Man kan möjligen - beroende på båttyp - höra grannbåtens eltoa om man redan är vaken men inte så det stör. Däremot lär personen som ligger vägg i vägg med toan i den egna båten vakna.

 

Har fått stopp en enda gång på 15 år i min 4m långa 25mm-slang mellan eltoan och tanken (ja, jag vet att det är långt). Det var första toabesöket för säsongen och berodde på att jag spolat igenom dåligt vid vinterkonserveringen. Men det "löste sig" efter 5 min....

 

Som sagt - aldrig manuell toa mer.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...