Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Lutning på värmesystem?

Rekommendera Poster

Jag skall återmontera ett vattenburet värmesystem bestående av POD-värmare,expansionskärl, cirkulationspump, konvektorer och slang. Värmare, expansionskärl och cirkulationspump sitter på samma ställe, på skottet i toautrymmet.

I instruktionen står att det skall monteras med en lutning av 2cm/m.
Hur skall denna lutning vara utförd?
Jag kan tänka mig två syften och två varianter.
Är syftet att ev. luftbubblor skall vandra till expansionskärlet eller för att det skall kunna vara självcirkulation i systemet? 

Skall högsta punkten vara närmast expansionskärlet så att det lutar nedåt från expansionskärlet mot lästa/bortersta punkten i systemet och sedan uppåt mot expansionskärlet igen

eller

skall det luta uppåt hela slingan i cirkulationens riktning?

 

Hoppas det var begripligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte mest om man ska ha självcirkulation. Med pump kan inte lutningen ha någon betydelse men man kan få luftfickor. Då får man sätta in avluftningar, finns div här http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=412

 

Har man besvär med luft så ska man köra runt glykolvattnet med en "riktig" pump tex en borrmaskinspump så att man forcerar ut luften. Enligt husvagnsfolket...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du själv tänker, det skall luta uppåt i hela cirkulationens riktning.

Detta kan ju naturligtvis vara mycket svårt, särskilt när man jobbar med gummislang. Så därför får man göra sitt bästa vid monteringen och sen vara beredd att hjälpa till manuellt vid avluftningen. 

Har man väl fått ur all luft så kan systemet svälja mindre svackor.

Avluftningen gör du genom att fylla systemet så mycket det går och sen växelvis köra pumpen och stänga av den samtidigt som du försöker lyfta i slangen där det finns svackor och hjälpa luften framåt i systemet, att pumpa på slangens utsida kan också vara en bra metod.

Du kommer att märka i expansionskärlet att du får en jämn fin stråle, utan luftbubblor, när du är klar. 

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen har du nog fått svar, men...

 

  1. Tänk att pumpen ska trycka luften framåt i systemet, horisontellt är ok, men inga "nedförsbackar".
  2. Om du måste gå nedåt så är det bättre att gå ner kraftigt än lite försiktigt och då montera en avluftning i den högsta punkten, dvs. precis innan du går nedåt. Ett T-rör är ett bra alternativ till en 90 gr vinkel om du vill svänga ned, då kan du sätta en luftskruv i den oanvända anslutningen på T-röret.
  3. Om det finns luftskruv på konvektorn så ska den sidan med luftskruven inte sitta lägre än den andra sidan.

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska dra ett vattenburet system men har bara börjat förbereda lite. Åkte till en husvagnsäljare för att se om de kan få fram det jag behöver, de är mycket billigare än båttillbehörsaffärerna. Passade på att inhämta lite råd eftersom de monterar en del. De sa ungefär: Dra fram slangen där det passar. Sätt avluftningar på de högsta punkterna, det förenklar framförallt i framtiden.

Sätt ett T-rör i den lägsta punkten med någon meter slang och plugg. Det vlir mindre söligt när man behöver tappa av vattnet.

För att fylla, sätt borrmaskinspumpen till den extra slangen. Kläm åt slangen före T-röret med tex en svetstång. Lossa anslutningen till exp.tanken och skarva i en slang till glykoldunken. Sen kör man en stund, avluftar och kopplar ihop allt.

 

Jag tycker det funkar bäst att fråga proffsen hur man ska göra saker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att rensa från luftbubblor är att sätta ordinarie cirkulationspump (energisnål) på en parallellslinga med en vattenpump med högre kapacitet (energikrävande) och köra med vattenpumpen dåochdå för att få ur luftbubblor som bildats. Det ska självklart inte göras för att ersätta avluftningarna utan mer för de förtretliga luftstopp som är svåra att leta reda på.

 

bhemac´s borrmaskinspump skulle t.ex. kunna monteras permanent mellan ett par trevägsventiler.

(Det behövs nog kranar så att det inte bara blir ett flöde bakvägen genom cirkulationspumpen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns de som har kvar borrmaskinpumpen parallellt. En del system är ju svåra att få ur all luft.

Troligen räke det att klämma åt slangen för cirk.pumpen med en svetstång el likn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ska dra ett vattenburet system men har bara börjat förbereda lite. Åkte till en husvagnsäljare för att se om de kan få fram det jag behöver, de är mycket billigare än båttillbehörsaffärerna. Passade på att inhämta lite råd eftersom de monterar en del. De sa ungefär: Dra fram slangen där det passar. Sätt avluftningar på de högsta punkterna, det förenklar framförallt i framtiden.

Sätt ett T-rör i den lägsta punkten med någon meter slang och plugg. Det vlir mindre söligt när man behöver tappa av vattnet.

För att fylla, sätt borrmaskinspumpen till den extra slangen. Kläm åt slangen före T-röret med tex en svetstång. Lossa anslutningen till exp.tanken och skarva i en slang till glykoldunken. Sen kör man en stund, avluftar och kopplar ihop allt.

 

Jag tycker det funkar bäst att fråga proffsen hur man ska göra saker.

Jag arber just nu med vvs-installationer på ett av nordens större företag i branschen.

 

Metoden du beskriver är bra för att få systemet någorlunda luftfritt från börj, men för att slippa problem med kvarvarande luft och luft som på olika sätt tar sig in i systemet är det bra att inte bygga nedåt i strömningsrikningen. Då får du alltid luften att följa med till högpunkterna där det är lätt att släppa ut den och slipper köra borrmaskinspumpen. Ett kraftigt flöde leder ibland bara till att små luftbubblor bildas och efter en tid är problemet med stora luftansamlingar tillbaks igen.

 

Går det av olika anledningar inte att bygga systemet på bästa sätt blir man ju hänvisad till andra lösningar, tex. en borrmaskinspump.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ofta helt hoplöst att bygga ett perfekt system i en båt. Man kan tycka det skulle vara enklare i en husvagn men även de har stora problem. Där för kan man lika gärna köra "våldsmetoden" med pump från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har vattenburen värme i ett par av våra båtar och värmesystemen är installerade på samma sätt. Expansionskärl monterat så högt som möjligt. Ut från expansionskärlet, sett i strömningsriktningen, går slangen i princip vertikalt till lägsta punkten. Där sitter en 12 v cirkulationspump från Alde. Kretsen går därefter via värmaren till en fördelare och sedan vidare till värmeväxlaren och tillbaka till expansionskärlet. Värmaren har ju en egen cirkulationspump och därför har jag kopplat pumpen från Alde till skiljereläet. Detta gör att Alde-pumpen bara går när motorn körs. Vi har på detta sätt tre värmekällor: motorn via värmeväxlaren, värmaren samt elpatronen i vvb.

 

Till fördelaren är anslutet radiatorkrets, vvb, defroster och fläktaggregat. Radiatorerna är inbyggda bakom snygga teakgaller i sängkojerna och värmer fint även ut i ruffen. Kojerna är alltid torra. I garderoberna sitter en radiator, likaså på toaletten.

 

Kanske tycker någon att installationen är helfel, men de har fungerat klanderfritt under de 10-15 år de funnits i båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde en vattenburen värmeslinga i min havsfidra,

 

Byggd efter anvisningarna som fanns med den gamla POD-värmaren.

 

Fick självcirkulation i systemet.

 

Efter att jag fått tag på en cirkulationsdom blev självcirkulationen ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kollar i min båt så blir det rena berg-o-dalbanan om man ska få en snygg installation. Det blir minst fyra avluftningar.

 

post-80529-0-17888400-1490131928_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir väldigt struligt att försöka få det "rätt".
Vad är en cirkulationsdom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oj, thallatha hann visst före men...
Bra fråga, en "dom" är väl typ ett högt torn?

Ordkombinationen "cirkulationsdom" är troligen inte rätt ifall man t.ex. vill googla upp köpalternativ. För de enda sökträffarna tycks bli Thallathas egna. (Betvivlar alltså på intet vis att sådana finns, bara att söktermen inte är särskilt gångbar? ;-)
Mackey skrev i inlägg #4 punkt 2 ovan: Om du måste gå nedåt så är det bättre att gå ner kraftigt än lite försiktigt och då montera en avluftning i den högsta punkten, dvs. precis innan du går nedåt. Ett T-rör är ett bra alternativ till en 90 gr vinkel om du vill svänga ned, då kan du sätta en luftskruv i den oanvända anslutningen på T-röret.

Jo, kraftigt neråtriktade rör - helst vertikala - med luftningsventil upptill verkar rimligt. Kanske även att det röret bör vara grovt - likt en "dom"?
Gasbubblor fastnar gärna längs väggar, typ som i denna gamla colaburks-demo på YouTube...
Lunds Tekniska Högskola, julkalendern 2009

Vete fasen, men han knäpper med fingrarna längs burkens/ "domens" sidor vilket får gasbubblorna att lossa ifrån väggarna och stiga uppåt? Hur membran kan hjälpa till vid självcirkulation återstår för mig att begripa - liksom mycket annat.
(Haha, filmsnuttens experimentet är verifierat genom eget försök nån sen midsommarafton med annan burkdryck. Blev "good vibrations", fingerknäpparna längs sidorna gjorde klar skillnad! :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vete fasen, men han knäpper med fingrarna längs burkens/ "domens" sidor vilket får gasbubblorna att lossa ifrån väggarna och stiga uppåt? Hur membran kan hjälpa till vid självcirkulation återstår för mig att begripa - liksom mycket annat. (Haha, filmsnuttens experimentet är verifierat genom eget försök nån sen midsommarafton med annan burkdryck. Blev "good vibrations", fingerknäpparna längs sidorna gjorde klar skillnad! :-)

 

Har för mig att Kalman/Ruskpricken förklarade funktionen mer vetenskapligt i länken jag bifogade.

 

När värmaren började värma vattnet, så började domen klicka - som bränslepumpen på en Wallasvärmare.

 

Edit

 

Här är Kalmans förklaring

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/46317-sj%C3%A4lvcirkulation-i-v%C3%A4rmesystem/?do=findComment&comment=296290

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en cirkulationspump. Det kändes som att det (som alltid) skulle kunna vara bra att ha lite redundans men det blir nog för besvärligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där cirkulationsdomen kom väl till en värmare "puls-o-matic", en form av termiskt driven pump. Fungerade väldigt bra, för de som inte blev vansinniga av tickandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där cirkulationsdomen kom väl till en värmare "puls-o-matic", en form av termiskt driven pump. Fungerade väldigt bra, för de som inte blev vansinniga av tickandet.

 

Tveksamt, värmaren av fabrikat puls-o-matic verkar ha krävt en inre förbränningskammare eldad av gas eller annat bränsle? Det Thallatha beskriver verkar vara värmt enbart vattnets ynka 100 grader, alltså ingen inre het värmekälla??

 

Ett fynd, tror jag hittat pulsomatic-värmarens svenska patentbeskrivning?

[Visserligen en google-översatt engelsk text vilket ju brukar ge ganska stappligt översättning. Inte här dock, förmodligen snor google originaltexten nånstans ifrån? Är ju i grunden ett svenskt patent.]

 

Men vad hjälper det, patentbeskrivningen är visserligen utförlig men jag vill gärna begripa principen mer i detalj också. Tror att värmedrivna pumpar behöver riktigt riktigt heta inre värmekällor för att ge påtaglig pumpeffekt*. Har kopierat dess skiss och infogat sifferförklaringarna direkt i skissen för att underlätta. Hmm, vete katten?

post-86835-0-02870200-1490279522.jpg

 

(*) Varmt vatten kan visserligen bära med sig mycket energi men dess låga temperatur kan nästan bara användas att värma annat. Vill man driva nån mekanisk anordning typ en pump krävs så "låg entropi" (grad av oordning), exempelvis nån riktigt het värmekälla med temperaturer på tusentals grader. Trassligt värre, men kolla denna wiki-länks avsnitt "analogibetraktelse" och strunta i matten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga avluftningar alls i våra båtar annat än avluftning via expansionskärlet. Pumpen som är monterat lägst i systemet trycker undan all luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...