Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jimmiesvensson

Yanmarmotor (Tk 3.88s) rökar svart rök i avgaser och olja i kylvatten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min thermokingmotor gick på slutet av sommaren varm och började koka flertalet gånger. Genom att envist stänga av, låta motorn "luftkyla" (tur  det blåser mycke på västkusten ;( ) och sedan starta igen och samtidigt trycka på slangarna för att få igång cirkulationen  så lyckades jag ibland få igång kylningen. Mycket mer svart rök i avgaserna på slutet av sommaren.

 

Motorn har slutna sjövatten (yttre) och sötvattensystem (inre) och växlar värmen i värmeväxlaren. Jag trodde (med usla motorkunskaper) att det kunde vara den mekaniska cirkulationspumpen eller skit (rost, alger etc.) i ledningarna. Rost i inre sidan och/eller alger sjögräs i värmeväxlare/yttre ledningarna.

 

Vid upptagning i höstas så inspekterade jag värmeväxlaren. Det var en del sjögräs i växlaren och det kan eventuellt ha bidragit, men det är bra flöde på den sidan det bara spyr ut vatten ur avgasröret.

 

Igår skruvade jag loss cirkulationspumpen för inspektion (vet inte hur jag ska funktionskontrollera den, men den ser bra ut.) Lite rostig möjligen och lite smårester av svart lack som släppt från pumpen och hamnat i systemet. Kanske kan det täppa till någonstans vidare men svårt att besikta utan att riva motorn?

 

Jag såg däremot att kylvattnet i inre systemet är svartfärgat. Smak av glykol/vatten men vet inte riktigt hur olja smakar :)

Jag tror nästan säkert att det är olja i kylvattnet eftersom det separerade och det svarta la sig i botten på muggen.

 

Jag har läst mig till att det då kan vara topplockspackningen som är sönder. Kan det vara något annat? är denna svår att byta? Dyr?

Något jag bör kontrollera innan jag byter den? Visst kan jag ej tillverka egen topplockspackning, den måste tåla högt tryck och då kan jag ej använda samma som till vattenpackningar, där jag klipper egna av packningspapper från biltema.

 

Motor: Något ombyggd Thermoking 3.88s (Yanmar). Har suttit  och drivit kylbilsaggregat tidigare. årsm:1995

 

âr tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Mvh Jimmie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

- - - -
Jag såg däremot att kylvattnet i inre systemet är svartfärgat. Smak av glykol/vatten men vet inte riktigt hur olja smakar :)
Jag tror nästan säkert att det är olja i kylvattnet eftersom det separerade och det svarta la sig i botten på muggen.
- - -

âr tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Mvh Jimmie

 

 

Olja lägger sig inte på botten, det flyter upp till ytan. Så olja i kylvattnet torde kunna uteslutas.

 

Det svarta har mer troligt kommit från någon korrosionsrest inne i motorn. Det brukar kunna bli svart gegg inne i en motor där det inte bytts kylvatten på lång tid. En tömning av kylvattnet (färskvattendelen) och kraftig genomspolning av motorblock mm med vattenslang så du får ur skiten kan vara en början för att få bättre cirkulation och kylning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först. Nej du kan inte klippa till en topplockspackning själv.

 

Det finns rengöringsmedel för kylsystemets sötvattendel (där man har glykol).

 

Dock säger du att du kunde få igång kylningen genom att pumpa på slangarna. Jag gissar att din sjövattenpump inte mår så bra, något som allt skräp i värmeväxlaren också tyder på. Renovera den samt installera sjövattenfilter tror jag kan vara en god start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...