Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Olleman82

Vilket verktyg ska jag använda:)?

Rekommendera Poster

Vad kallas verktyget man behöver för "B" på bilden? Googlar på "fyrkantsnyckel" men hittar inte direkt något som passar...

 

 

post-92708-0-30875500-1489906716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiftnyckel !

 

/B

Kan bli knepigt att få i en skiftnyckel i B hörrö... ;-)

Du har inte sådan tur att förlängaren till ett spärrskaft funkar (halvtum t ex)? Vad är det för mått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med tappen från ett spärrskaft, 1/2" eller 3/8"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skiftnyckel !

 

/B

Kan bli knepigt att få i en skiftnyckel i B hörrö... ;-)

Du har inte sådan tur att förlängaren till ett spärrskaft funkar (halvtum t ex)? Vad är det för mått?

 

Är det ett fyrkantshål, jag tycker det ser ut som en tapp?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Skiftnyckel !

 

/B

Kan bli knepigt att få i en skiftnyckel i B hörrö... ;-)

Du har inte sådan tur att förlängaren till ett spärrskaft funkar (halvtum t ex)? Vad är det för mått?

Är det ett fyrkantshål, jag tycker det ser ut som en tapp?

 

/B

Tycker det ser ut som ett hål vid inzoomning, ja.

post-53200-63295_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annas kan man väl ta en skiftnyckel och sätta rakt upp och ner och ta en annan skiftnyckel och vrida den första skiftnyckeln med.

En liten varning är dock på plats. Man måste nog ta det försiktigt - om man inte har den rätta känslan.

Skiftnycklar och polygriper är ju egentligen "klåparverktyg" som ibland kan göra mer skada än nytta.

Det låg mycket sanning  i dom kända orden;

 

"Roger - har du en skiftnyckel?"

 

"Neej - den har jag kastat"

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä men titta, den där Biltemasakem såg ju ut ä som att den kan funka. Testade med den spärrnyckel jag hade liggande och den var aningen för stor. Har tyvärr inte mätt hur stort hålet är - trodde detta var en enkel fråga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en nyckel med typ fyra tappar, kolla med någon välsorterad verktygsbutik. De större hålen brukar vara 1/2", man kan ta en förlängare till en hylsnyckelsats. Den passar inte direkt så man får slipa ner den lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kallas verktyget man behöver för "B" på bilden? Googlar på "fyrkantsnyckel" men hittar inte direkt något som passar...

 

Eftersom många kallar sexkantnyckel för insexs-nyckel... kanske du kan googla på in-fyra, in-fyrksnt eller liknande.. lika ologiskt som insex.. men kanske rätt..

Ha du en fil, armeringsjärn, eller nåt stål-järnmsterial, som e tillräckligt stor diameter på går det väl snabbt att fila till "infyra" som passar.

Eller nåt annat stål som har den formen, skruvmejsel.. kanske likadan skruv som den du ska lossa men med tapp...

Men ursprungsfrågan.. vad heter den?

Jag skulle nog åxå söka på fyrkant-nånting.. men så verkar inte "gemeneman" tänka.. gissar på in-fyra...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte förstått det ologiska med att kalla en nyckel man skruvar ur insexskruvar för en insexnyckel. En mejsel man skruvar skruvar med kallas skruvmejsel, en mejsel man hugger med kallas huggmejsel, osv.

Nog om detta.

 

Den typ av plugg du visar på bilden är antingen gjuten eller smidd. Sidorna blir då lite koniska så det är bra om du kan lägga på ordentligt med tryck på verktyget om pluggen sitter hårt så att fyrkantstappen inte glider upp och gör sidorna ännu mera koniska eller i värsta fall "töjer ut" pluggen.

 

Har för mig att någon terrängbil (tgb 11/13?) hade sådan där pluggar och om man satte en domkraft mot verktyget och trycket på var det en barnlek att få ut även dem mest slitna och koniska oljepluggen.

 

Lycka till.

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte förstått det ologiska med att kalla en nyckel man skruvar ur insexskruvar för en insexnyckel. En mejsel man skruvar skruvar med kallas skruvmejsel, en mejsel man hugger med kallas huggmejsel, osv.

Nog om detta.

 

Den typ av plugg du visar på bilden är antingen gjuten eller smidd. Sidorna blir då lite koniska så det är bra om du kan lägga på ordentligt med tryck på verktyget om pluggen sitter hårt så att fyrkantstappen inte glider upp och gör sidorna ännu mera koniska eller i värsta fall "töjer ut" pluggen.

 

Har för mig att någon terrängbil (tgb 11/13?) hade sådan där pluggar och om man satte en domkraft mot verktyget och trycket på var det en barnlek att få ut även dem mest slitna och koniska oljepluggen.

 

Lycka till.

Mackey

Ja just. Så kan man ju förstås se det.. faktiskt jättelogiskt.. då kan det ju heta in-fyra.. nyckel.. eller vad nu den pluggen heter..

Så.. vad jjan en sån plugg heta?

Då heter ju såklart verktyget samma som plugg- nyckel..

Ost-kniv... mao. inte en kniv gjord av ost..

Helt sjukt att jag aldrig ens skagits av den tanken.

Tack.. alltid kul att kunna se saker från helt olika håll..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps.. för attverktyget inte ska glida ur det koniska hålet kan du gegga dit lte diamantpasta och jobba in.. finns speciellt för ändamålet.. en variant heter screw-grabber.. du kan åxå skrapa bort dom hårda particklarna från grov slipduk å blanda med tile vatten eller nån gele för att få samma verkan.. extremt effektivt. Ds

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad kallas verktyget man behöver för "B" på bilden? Googlar på "fyrkantsnyckel" men hittar inte direkt något som passar...

Testa denna

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Oljefilter/Oljepluggsnyckel-2000016969/

"Hundbenen" brukar vara odugliga till och med när det är lätt att komma åt med verktygen är min erfarenhet, och här såg det dessutom trångt ut.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför använder man dessa "infyra"-pluggar? Varför inte bara använda en utvändig som man kan lossa med skiftnyckel, fast nyckel, polygrip eller något hemsnickrat?
Skall det krävas specialverktyg för att byta olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men varför använder man dessa "infyra"-pluggar? Varför inte bara använda en utvändig som man kan lossa med skiftnyckel, fast nyckel, polygrip eller något hemsnickrat?

Skall det krävas specialverktyg för att byta olja?

Ja! Annars skulle ju vem som helst kunna byta olja, hur skulle det då gå för verkstäderna?

Jag fick lämna in bilen för att byta oljefilter för att se hur man kommer åt! När jag klagade på att det var besvärligt att byta strålkastarlampa sa dom "Va, har du bytt lampa själv???"

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...