Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Fiddlas

Koppla om wallas 1300 glödning

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en äldre defekt wallas 1300. Har haft isär den och allt funkar utom glödningen. Kommer fram bränsle och ut i returslangen. Överhettningsskydd mm. Det verkar som kretskortet inte vill ge nån ström till glödtråden.

Har provat att löda om det mm.

Nu provade jag att koppla kablarna direkt på batteriet. Då glödar den.. Men det blir för varmt i kablarna. Kan man montera nått motstånd och en knapp att starta manuellt med? Nytt kretskort 2500:- känns inte aktuellt.. Någon som vet om man kan direkt koppla? Eller är jag fel på det? Bara att ge upp ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt om någon har en beg trasig wallas 1300 om jag kan köpa kretskortet ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relät på kretskortet, klickar det?

När du direktkopplar glödningen, hur mycket ström går det till värmaren? Det ska vara ca 5A totalt och jag tror relät kopplar glödspiralen direkt till 12V. Möjligen kan glödspiralen klappat ihop så den drar för mycket ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relät klickar. Ingen ström i kablarna till glödSpiralen.. Lödat om anslutning. GlödPiralen såg ny och blank ut innan jag direktkoppla den. 12 v på spiralen så smälter kabeln.. Den är dock hel.. Motstånd i den än.. Rätt på bilbatteriet.. Men det kanske är helt fel att koppla så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att det inte är relät som inte ger kontakt?

Man skulle kunna tänka sig att det är en DC/DC omvandlare som sänker spänningen till gödspiralen. Fördelen skulle vara att man dels garanteras full spänning på glödspiralen oavsett batterispänning samt att glödspiralen kan göras kortare/tåligare.

 

Någon med lite elektronikkunskaper borde kunna felsöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det löste sig. Kollade på en film

Hur allt är monterat. Noterade att en packning saknades. Någon tidigare ägare har monterat en ny GlödPiral ny packning. Men missade den ena packningen av någon anledning. Detta kortsluter båda kablar till spiralen. Och har i sin tur pajjat relät eller nått i kretskortet. Klippte till packning och montera knapp till glödSpiralen. Nu startar den mkt lätt och funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spiralen funkar på 12v nu den var bara kortsluten. Säkert relä som behöver bytas. Men det funkar smidigt att starta den manuellt.. Fördel att man inte behöver vänta mellan startförsök osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt när det funkar. Min 1800 har ju igen automatisk start så den fick ett tidrelä på 45s så slipper man bli trött i tummen ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt när det funkar. Min 1800 har ju igen automatisk start så den fick ett tidrelä på 45s så slipper man bli trött i tummen ;)

 

Det var ju smart. Har du någon bild, kopplingsskiss och kanske beteckning på tidsrelät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte ett "frånslagsfördröjt" relä på eBay. Tyvärr vet de säljande människorna inte alltid vad som är frånslagsfördröjt men jag tror detta funkar:

http://www.ebay.com/itm/DC-12v-High-Power-30A-Delay-Time-Counter-Relay-Control-Schalter-on-off-Module-/122203466810?hash=item1c73e4ec3a:g:wIUAAOSwZVlXoTwB

 

Ev funkar denna: http://www.ebay.com/itm/0second-60minutes-Delay-Relay-Module-Power-Off-12V-10A-Adjustable-7-2cm-/232147121766?hash=item360d0bf666:g:s2gAAOSw5cNYLpzt

 

Kjell & Co kan ev ha något

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, jag beställde en sån direkt.

Har glömt hur mycket plats det är i den grå originallådan, den ryms väl inte där?

Har du kollat hur mycket ström Wallas-glödtråden drar?

 

eBay är en fantastisk inköpssite, med helt otroligt låga priser och det inklusive frakt oftast!

Jag kan inte förstå hur det kan fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min 1800 fick den plats i lådan + 2 relän, ett som drar när den röda lampan lyser dvs den är varm, då kopplas tändningen bort och ett huvudrelä. På så sätt kunde jag fjärrstarta starta via larmet. "Rödlampsrelät" är också kopplat så att jag får ett SMS när den röda lampan tänds.

På vintern kunde jag fjärrstarta värmaren så att jag kunde åka ned och greja i en varm båt.

Min förtjusning över Wallas har bara ökat genom åren! I nuvarande båt sitter en Wallas som behöver fixas, om jag bara kommer åt att plocka ut den.

--

eBay är fantastiskt. Ibland köper jag någon liten grej som inte fungerar som jag tänkt mig. Jösses där förlorade jag 20kr!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att ersätta det trasiga kretskortet i min Wallas 2000. Förra säsongen körde jag med en tryckknapp och två strömbrytare för att köra värmaren manuellt. Funkade utmärkt men då värmare sitter i sittbrunnen så var det till att gå ut för att starta och stoppa.

I år blir det mikroprocessorstyrt med ett Arduinokort med relä, motorstyrning och remotekontroll.  Allt köpt på Ebay.  Har 4 knappar på remotekontrollen så det blir on och off samt öka och minska på fläkten.  Blir  till att prova ut förhållandet fläkt vs bränslepump vill helst inte ha bränsle i returen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på och testar lite olika bränsle i min wallas 1300. Testat lampolja från ica.. Den gav bra med värme. Luktar lite dock . Nu kör jag rme fri sjömack diesel. Funkar bra. Tycker dock att effekten på värmen minskat något.. Kanske beror lite på hur yttertempen är med. Lampoljor läste jag att det inte var bra för värmaren.. Varför? Diesel är smidigt om det funkar.. Visst kan man köpa camping parafin (fotogen) oxå.. Får dock planera dom inköpen mera. Sen är det dubbelt så dyrt minst.. Dieseln luktar dock inte mkt. Ecopar kanske är ännu bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör fotogen från Biltema, funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bunkrar upp lite lysfotgen.. Diesel ger mkt mindre värme..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bunkrar upp lite lysfotgen.. Diesel ger mkt mindre värme..

 

Energiinnehållet är ganska lika i diesel resp fotogen. Jag har också hört att det blir inte lika mycket värme med diesel. Om förbrukningen i liter är lika stor så ger diesel sämre förbränning.

Jag tror nog förbrukningen helt enkelt är lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...