Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Ancan-af-Argos

Bottenfärg/drev/trimplan

Rekommendera Poster

Ska bottenmåla vår 2855 i år och undrar om det finns en bottenfärg som jag även kan stryka på trimplanen och drevet (Bravo3)?

Har läst några trådar men blir inte riktigt klok på vad det är som gäller.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte, drevet är i aluminium. Har även sett att man bör vara försiktig nära skölden, varför kommer jag inte ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns speciella färger för drev och andra saker av aluminium, använd dessa, med tillhörande grundfärg/primer.

 

Trimplan brukar vara gjorda av rostfri/syrafast plåt.

Problemen med dessa är att det är svårt att få färgen att fästa, och det spelar ju egentligen ingen roll, dessa kan ju lämnas blanka, de korroderar ju inte och havstulpanerna bildar inga större kolonier här, men helt fritt får påväxt blir det inte.

 

Jag sandblästrade en gång ett par trimplan, målade sedan med Plastic Paddings bruna primer på sprayburk i några varv, därefter Biltamas bottenfärg, och det funkade jättebra, den färgen satt i många år utan att behöva bättras på.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alusafe från Hempel fungerar för hela båten. Ochså deras Silic One går på skrov och drev.

 

Jotun har sin Watershield, Nonstop VK (västkusten) och Racing VK (Västkusten) Som ska gå på metall och på plastskrovet.

 

Det är galvanisk korrotion som kan ske om man har tennbaserade bottenfärg på skrovet och sen i sammanhang över på aludrev. Då korroderar drevet. Inte bra. Därför ska man avsluta bottenfär ca 5 cm från skäld och sen använda bottenfärg för alu på skäld och drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ju absolut inte få korrosion varken på drev eller sköld, var tvungen att byta sköld till förra säsongen och det är ju inte gratis precis.....

Får mycket tulpaner på drev/sköld/trimplan därav min fundering att måla med bottenfärg på dessa för botten ser alldeles utmärkt ut när jag lyfter upp båten.

Sen är det dags att måla botten till denna säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alusafe från Hempel fungerar för hela båten. Ochså deras Silic One går på skrov och drev.

 

Det måste vara svårt att få SilicOne att sitta bra på ett drev. Hempel har ju väldigt precisa och speciella instruktioner för hur man ska måla med den färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också intresserad av denna fråga. Jag hade sjukt mycket havstulpaner på drev och propeller när jag tog upp i höstas.

 

Hjertmans har följande drevfärger:

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/drevfarg

 

Jag har blivit rekommenderad Jotuns Aqualine, men den verkar bara vara tillåten på västkusten. Undrar vad som kan tänkas fungera bra här i Stockholms skärgård.

 

Sedan är frågan hur man applicerar sån där sprayfärg på ett bra sätt; måste man maskera bälgar, reglagevajjrar, trimkolvar, etc. eller måste man till och med demontera drevet för att komma åt att sparya på färg överallt på drevet?

 

Slutligen undrar jag hur ofta man måste lägga på sån där färg? Måste man på med ett eller ett par lager inför varje säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

3 timmar sedan, annerborn säger:

Jag är också intresserad av denna fråga. Jag hade sjukt mycket havstulpaner på drev och propeller när jag tog upp i höstas.

 

Hjertmans har följande drevfärger:

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/drevfarg

 

Jag har blivit rekommenderad Jotuns Aqualine, men den verkar bara vara tillåten på västkusten. Undrar vad som kan tänkas fungera bra här i Stockholms skärgård.

 

Sedan är frågan hur man applicerar sån där sprayfärg på ett bra sätt; måste man maskera bälgar, reglagevajjrar, trimkolvar, etc. eller måste man till och med demontera drevet för att komma åt att sparya på färg överallt på drevet?

 

Slutligen undrar jag hur ofta man måste lägga på sån där färg? Måste man på med ett eller ett par lager inför varje säsong?

Du maskerar det du inte vill ha färg på. Det är bara en utseendefråga. Det pelar tex ingen roll om du får lite färg på bälgarna. 

 

Jag brukar använda Trilux propeller och det räcker att måla vartannat år för att hålla tulpanerna borta. De ställen man inte kommer åt kan det bli lite tulpaner på men de trivs dåligt om de inte får ljus så det blir inte mycket. 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara högglanspolera rostfritt då? Så minskar man påväxten på det sättet? Nu är det väll inte stål som i denna:
http://www.dagensbatliv.se/reportage/ssy-ab-bygger-bat-i-2-mm-stalplat-som-inte-behover-bottenmalas

Men principen och välpolerat lär väl hjälpa?


Som andra säger så ska du bara ha på sådant avsett för aluminium på aluminium. Aluminium bildar snabbt ett oxidskikt som skyddar mot korrosion. Fel sorts medel på detta kan äta på oxidskiktet och så korroderar det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...