Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
KLjung

Gul kabel av på Volvo Penta D6-350

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag är nybliven ägare av en Nordstar 28 utrustad med en Volvo Penta D6-350 av årsmodell 2005.

 

I helgen när jag var nere och kröp i motorrummet upptäckte jag en kabel som var av vid motorn, med tanke på att ändan på presshylsan var väldigt ärgad så har den varit av ett bra tag, troligen under alla de 100 timmar som jag hunnit köra sedan mitt köp.

 

Det är en gul kabel som går in i en kabelstam på motorns babordsida, se bifogad bild. Vid denna kabel låg en röd kabel med en skarvhylsa, jag vet inte om dessa suttit ihop men vore en trolig gissning, den röda kabeln gick raka vägen upp till +12V på huvudströmbrytare.

 

Då den gula kabeln går in i en kabelstam i motorn har jag svårt att följa vart den går.

 

Någon som har koll på vad det kan vara?

 

Som sagt har jag kört över 100h med båten har har inte märkt att det påverkar någon funktion.

 

post-110273-0-73565300-1489514905_thumb.jpg

 

//Kalle

 

 

Redigerad av KLjung

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, sannolikt sensorkabeln till generatorn. Kolla med multimeter om du har kontakt mellan denna kabel o den som sitter vid sensorutgången på generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning är att man skarvat den gula sensekabeln för att kunna sätta den på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..

 

Jag skrev ovan att jag under mina 100 timmar inte märkt några problem, men det var inte riktigt sant.

 

Ibland har varningslampan för laddningen blinkat till när jag kör strömintensiva saker så som trimplan och bogpropeller, detta har jag tolkat som att generatorn börjar klappa ihop och det var den jag monterade av när jag såg att denna kabel var av.

 

Men om det är sensorkabeln, borde inte varningslampan lysa hela tiden eller dessa har inte med varandra att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Bifogar ett elschema.

 

Mäta är att veta!

 

Problem med att ladda upp schemat!

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

 

 

penta-5.pdf

Redigerad av batelektriker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar ett utklipp ur Kurts schema.

Jag har målat de aktuella kablarna i schemat gula och röda.

 

Gör så här att du med multimeter ohmmäter eller "piper" den gula kabeln.

Leda upp en gul kabel på generatorn och koppla instrumentets ena testsladd dit, och skala av en bit på den "upphittade" kabeln och anslut andra ändan dit, med ohmmeter skall du får ett värde väldigt nära 0 ohm, och om du har ställt in instrumentet på "pip" skall du får en ljudsignal om dessa båda mätpunker har kontakt med varandra. 

 

Om du nu funnit rätt kabel kan du skava i hop dessa, men skarva på ett bättre sätt än det var gjort innan, skarvhylsa med limfylld krympslang eller helst en lödning med krympslang över. Bevisligen är detta en tuff miljö för kabelskravar.

 

Det är vanligt att Volvo Penta har en gul kabel som sensorkabel till generatorn, därmed inte sagt att det alltid är på det viset.

 

Denna kabel, eller snarare generatons inbyggda regulator skall känna av batterispänningen och därmed kunna kompensera laddningsspänningen och därmed laddningsströmmen, därav denna kabel.

 

..

post-89760-0-02033000-1490606905_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...