Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Johan-z

Nya segel, N-Sails eller Apollo?

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Ska beställa ny stor och bestämde mig tidigt för att det skulle bli från en av de östeuropeiska tillverkarna. Efter lite koll av marknaden har jag nu kommit fram till två tillverkare, N-Sails eller Apollo Sails och tänkte fråga om ni här har några erfarenheter. 

 

Jag ska beställa en stor för cruising i dacron och dom erbjuder följande:

 

Apollo sails: Contender Fibercon "premium dacron" med detaljer från Rutgersson och Seldén, 5 års garanti,11 380 kr. 

 

N-Sails: C Breeze standard dacron, 10 800 kr eller AP Blade "premium dacron" 12 900 kr. 

 

Som syns är priserna ganska liknande så det kanske inte är det mest avgörande, utan mer om ni har någon erfarenhet från tillverkarna, dukarna etc eller övriga tankar. Båda tillverkarna har svenska representanter. 

 

Tack!

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat av N-sails och fått bra segel i bra material och en förstklassig service.
Storseglet justerades 2 ggr av segelmakaren. Focken skadades p g a en dåligt fäst tråd och det var bara att lämna till min lokala segelmakare. N-sails erbjöd sig att betala men summan blev så futtig att jag betalade själv (300 spänn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte gennaker 120m2 förra året från apollo.

Funkar vra blev precis som beställt.

Segelsäcken är inte som jag tänkt mej men hade inte diskuterat säcken alls.

Minnet är väldigt kort men har för mej det kostade.. 19000 eller 24000.. kollade med nån svensk... minns namnet när jag ser det.. dom skulle ha 10000 till ungefär men som jag förstod så lät dom sy sina åxå utomlands.. vet ej.. men det är väl typ samma tyg.. mer eller mindre dataprogram som ritar hur det ska skäras och sys.. syendet i sig är väl bara en träningssak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade dessa för ett par år sedan men köpte till slut från Tuss. Mycket seriösa på frågor om materialval och kom med motfrågor om hur och var jag använde båten.

Att man sedan inte behövde betala en krona förrän tre veckor efter man fått seglet var ju ett plus. Men de använde UPS som leverantör, och då kom inte de två paketen, segel + lattor, samtidigt utan med några dagars mellanrum.

Har varit nöjd med seglet. Duk AP och dukvikt 310. Pris 12000 kr ca 25 m².

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...