Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
AndW

Ta bort silikon

Rekommendera Poster

Hej,har en maxi 77 med blå rand och lite läckande rutor. Förra ägaren har använt silikon för att täta. Jag skulle behöva täta om med nya butylband och sikaflex i år.

 

Den blå randen är av blå gelcoat men är övermåld med blå lack som släppt på sina ställen. Behöver göras om men jag tror inte att jag kommer fixa den i år, kanske nästa år.

 

Jag har förstått att silikon är ett otyg som försvårar framtida målning. Vet inte om jag kommer köra ny gelcoat eller lack. Men när jag i år gör om tätningen, bör jag redan då göra någon åtgärd för att underlätta kommande ommålning? Jag tänker på silikonborttagning eller dylikt. Kommer silikonsmittan kanske rent av att hindra sikaflex från att fästa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara skillnad lite beroende på vilken typ av silikon som använts.. men generellt kan det vara så att ... framförallt om dom använt nån variant av typen "våtrumssilikon".. att det smittat lite dels under tiden det härdat och lite... mycket mindre dok... efter att det härdat klart.

DOm som gjort jobbet kan ha haft kladd på handskar, händer, kläder, som dom "smittat" områden.med.

 

TA bort allt.. härdat silikon väldligt grundligt. Om du inte får bort allt kommer du ha svårt att få något annat att fastna riktigt där silikonen suttit.

BAdda in det du vill ha silikonfritt med alkaliskt medel.. Silikon tl inte alkalier särskilt bra.

Ett alternativ är att ta trasor, hushållspapper eller liknande med alkaliskt medel som får ligga och väta på ytorna där du vill ha rent. Tvätta och skölj med alkaliskt medel.

Bensin kan åxå vara ett alternativ, silikon sväller sönder av bensin.

Slipa av ytorna lätt innan du limmar/tätar.. efter slipning kan du åxå tvätta med alkaliskt och skölja noga eller isopropanol.

Alternativet är ju att du tätar med silikon igen, då får du inga prodblem med vidhäftningen/vätningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi hade i början stora problem med läckande rutor beroende på att dessa var av Lexan som rör sig mycket mer i värmen än plasten. Problemen upphörde när man började använda butylband. Dessa kan kladda och därför lägger en del en sträng tätningsmassa utanför. Använd MSP som tål UV.

 
Silikon är inget otyg, då skulle man inte använda det så mycket. Unvik att lacka i närheten i några dagar bara.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tie-rods, så det är inte det. Det är bara att tätningen som är där är dålig och gjord i många gamla lager.

 

Det var ju faktiskt ett alternativ, att göra om det i silikon denna gång och byta sen när jag gör om hela randen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic: jag hittar inte att alkaliska medel skulle funka nånstans. Däremot hittar jag att silikon skulle fästa dåligt på silikon... jag har nu hittat silikonborttagare hos båttillbehörsaffärerna så jag kör på det.

 

Bhemac: vad är MSP? Är sikaflex 295i uv en MSP? Behöver man all dessa primers, eller är det ett försäljningsknep?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikon har dålig resistens mot... någån syra som är extrem mot allt.. inget att rekommendera.

Alkalier, bensin.. även bensen.. men det ska man inte hantera.

"Silikonborttagare" är förmodligen något "vanligt" ämne som marknadsförs av ekonomiska skäl under namnet...

Mspolymer,msp eller den typen av elastomer är en i japan utveklad silikon. Kiselprodukt som togs fram till byggen av dom första jordbävningssäkra skyskraporna.. modifierad silikon... kan man säga eller övermålningsbar silikon..

"Vanligt" silikon har lägre ytspänning.. därför fäster silikon på härdad msp bättre än tvärtom.

Ytskiktet får av naturliga skäl den lägsta ytspänningen.. så dätför kan det vara bra att bearbeta bort lite av ytskiktet innan du lägger på nytt silikon.. inget annat... "vanligt" klet fäster.. samma silikon som man använt.. fäster.. silikon är lika lite sak samma.. som tejp eller andra saker.. ofta. Inte alltid.. kan en dtr.. läs rtv silikon innehålla mer silikon än en typ saniteys.. hobby-typ.. den t varianten väljer jag bort.. alltid.

Vad din. Sikaxxx. Är kan du läsa i produktinfon gällande den produkten.

Skit är sit men inte alltid samma skit.. därför är det ofta bra att kolla, testa först.. precis som med allt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För framtida trådläsare:

Vi pillade bort gammalt jox, och tvättade med sprit. Ingen silikonborttagare. Sen lade vi på biltemas multibond, som ska vara en MSP. Ser ut att sitta bra. Enda MSP:n i båtaffären såldes som nåtmassa för teakdäck så vi chansade på biltemas som enligt beskrivningen ska ha "extrem vidhäftning" på ett antal material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har först tagit bort så mycket som möjligt på mekanisk väg, oftast med rakbladskrapa, skalpell och morakniv, beroende på hur det ser ut, men rakbladskrapan är bra!

 

Sedan har jag ofta använt Biltemas silikonbortagare, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikonborttagning-2000018401/

Det kanske finns andra "husmorstips" på olika citronsaftslösningar som är lika bra som man kan blanda till själv och billigare, men dessa har jag aldrig intresserat mig för.

 

Efter silikonborttagaren har jag tvättat med aceton, och vid något tillfälle vid en läckande skrovgenomföring även slipat försiktigt med fin smärgelduk innan acetontvätten. 

 

Varning för aceton på rutorna! det kan vara så att acetonel löser upp det materialet och gör det "frostigt"... Aceton löser ju även gelcoaten, men om man är försiktig får man en ren yta som inte kladdar.

 

Så har jag gjort, och det har sedan fungerat väldigt bra med att få fäste för ny tätmassa sedan, och då har jag nästan alltid använt Sikaflex, men det kanske finns likvärdiga, billigare och bättre.

 

Sedan kan man ju få tycka vad man vill om Maxibåtarnas (och andra) med utanpåliggnade rutor, oavsett tätningsmetod är det ju bara en tidsfråga innan det börjar sippra in vatten mellan ruffsidan och rutan, naturligtvis skulle ju rutan sitta i en ram, men det hade ju varit dyrare och med tiden börjar det ju läcka i sådana konstruktioner också, men kanske efter längre tid.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt butylgummit. Butylen har dock den lila egenskapen att det blir kladdigt, därför har många lagt en sträng sika utanför. Men sikan klarar UV dåligt och då är MSP bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A AA Butyl... urgammalt, ur unikt, urbra.. till sånt där man inte vill ha en uthärdande produkt... som ex vid den typen av tätning som rutor, manluckor och annat där det är material med olika utvidgningskoefficient "stora" rörelser mm.

Silikon har hyfsat bra tålighet mot aceton, sämre mot bensin (sväller) samma mot alkalier..

Du skär och river såklart bort det som går... slipa ersätt att du tvättat, tvätta även efter slipning och slipa igen... med ny, ren, slipduk.

Risken om du slipar innan du tvättat bort det som går tvätta.. är att du slipar in silikon i materialet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...