Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
thundergod

Sällskapsresan 3 och Östermanland

Rekommendera Poster

Helt out of the blue

 

Kom att tänka på SOS och det fiktiva Östermanland.

Vad tror/vet ni. Borde det inte realistiskt sett någon gång i historien funnits mer eller mindre seriösa planer på en liknande verksamhet som Östermanland i skärgården? Idén är ju egentligen inte så dum. Även om det självklart skulle krävas väldigt stora investeringar, infrastruktur mm. För att inte tala om miljöfrågan, som även nämns i filmen. Tror ni Lasse Åberg kommit på hela idén själv eller finns det en viss verklighetsförankring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vi har ju Käringön i Bohuslän, som under de senaste 30 åren "avancerat" från avfolkad fiskeläge till en kommersiell ö, iallafall sommartid. 2010 hade ön 118 invånare (Wikipedia).

Sommartid utökas denna siffra med flera hundra procent, många sommarboende har hemort på andra sidan landet, man kan träffa på f.d politiker, skådespelare och andra kända personer.

Där finns visserligen inga karuseller eller vattenrutchbanor, men en och annan krog och boende, liksom ostronbar och kanske fler saker som jag inte känner till.

Naturligtvis är detta ju ett ekonomiskt uppsving för bygden och Orusts kommun, men det bohusländskt genuina har försvunnit.

 

Sedan har vi andra öar, där de som bor där inte släpper in utsocknes, där fastigheterna har gått i arv i många generationer, där allting ser likadant ut som för minst 50-år sedan, jo med undantag för att eternitplattorna på fasaderna försvinner... Gåsö, Flatholmen, (Stora) Dyngö och några till.

Dessa öar saknar i egentlig mening gästplatser, men om man känner någon på ön är det inga problem, och då hälsar/hejar alla på en under promenad på öns gångvägar. Annars blir man betraktad som suspekt ockupant. Det finns på sina ställen även skyltar som det definitivt inte står "välkommen" på utan typ, "INGA GÄSTPLATSER!!!" nästan så man undrar om de minerat vattnen utanför ön också.

 

En midsommar för en del år sedan lade vi till vid bryggnocken på Dyngön i Fjällbackaskärgården, vi känner ingen som bor på ön. Frågade snällt bryggfogden om vi fick lägga till där, jodå, det var inga problem. Men vi blev bemötta som aliens eller tyska ockupationsoldater i Norge under wwII under promenaden på gångstigarna.

Det låg en hel del större motorbåtar i hamnen vid de privata bryggorna med hemmahamnar i annat landskap vid Östersjön.

 

Sedan finns det likadana okommersiella öar med gästhamn där man blir väl bemött. Visserligen rätt avfolkade vintertid, men med sommarboende från landskapet eller dess större städer. Lindö-Kalvö-Trössö exempelvis.

Grötö i Öckerö kommun är en annan, här finns en fin välkomnande gästhamn, och alla man möter hejar glatt. Men här finns inget kommersiellt i egentlig mening, jo en liten konferensanläggning.

Likaledes är Stora- och Lilla Kornö icke kommersiella små öar där husen går i arv, men med välkomnade gästhamnar.

 

Så den ultimata frågan vad som är bäst eller trevligast...

Sommarparadis för de som vill spendera pengar eller slumrande skärgårdidyller..?

-Men det finns ju paralleller även på land, inget unikt, det är väl bara frågan om var man vill tillbringa sin semester, på ett veritabelt och stökigt sommarland, eller i en lugnare oas, det är väl bra om man kan välja och att utbudet för båda dessa ytterligheter finns.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, Tanum sommarland blev ingen större hit.
Hade ändå gott läge intill europavägen till Oslo. Gick (går?) att lägga till vid flytbryggan ut till kobben vid A som ligger inom spektakel-parkens område.
Gamla sönderfallande miljöer kan väl ha sin charm om man är på det humöret. Ligger nära kosterfjorden och hade/(har?) havsanemoner intill bryggan. (Tror de heter så, såg alltså många bottenfästa rödaktiga typ slangar?)

post-86835-0-51570100-1489417798.jpg

 

Edit tillägg: Hoppsan, glömde visst att skriva ett "A" vid den röda kartpilen. Fast ni hajade nog ändå. :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harstena och Tures udde var det som jag tänkte på då jag såg filmen. Där fanns en liknande verksamhet, i alla fall på 90-talet. Jag har inte varit där sedan dess så jag vet inte i vilken riktning det bar iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mambo! Harstena känns väldigt likt förutom den flytande vattenrutchebanan! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harstena och Tures udde var det som jag tänkte på då jag såg filmen. Där fanns en liknande verksamhet, i alla fall på 90-talet. Jag har inte varit där sedan dess så jag vet inte i vilken riktning det bar iväg.

 

Ture har lämnat sin udde och det är numera helt privat där ute. Inte en tysk flagga så långt ögat når. All "gästhamnsverksamhet" är avvecklad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Mambo! Harstena känns väldigt likt förutom den flytande vattenrutchebanan! ;)

Vattenrutschbanan hade jag faktiskt en kollega som var delägare i. Detta projekt gick också i stöpet.

Redigerad av Mambo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har förts en debatt i delar av turistbranschen att Stockholms skärgård är underutvecklat som resmål jämfört med utlänska destinationer, t ex att utbudet av bättre boende är för litet.

 

Här kan man ha olika åsikter om man vill att skärgården ska vara som Skansen eller Gran Canaria eller något däremellan.

 

Det som oasett åsikter lägger krokben för "Östermanland" är den korta säsongen på vilka investeringarna måste räknas hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant om Harstena. Var det utbyggt i närheten av så omfattande om modellen av Östermanland? Go kart, minitåg, karuseller och ganska mycket bebyggelse?

Vattenrutschbanan som syns i filmen har jag hört att den faktiskt användes i Sthlms skärgård under en period?

Tycker hela idén som Lasse Åberg framför med Östermanland är ganska intressant om det inte just vore för den korta säsongen.

 

Håller helt med om att den korta säsongen omöjliggör satsningar som Östermanland. I Sthlms skärgård är det midsommar till mitten augusti där endast 4-5 veckor är riktig högsäsong. Så klart helt omöjligt att räkna hem. Man pratar ständigt om att förlänga säsongen i skärgården men jag vet helt ärligt inge hur det ska gå till med det klimat vi har. Med undantag för några få ställen samt lite julbord och julmarknader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kämpersvik blev ju rätt annorlunda när Percy Barnevik fick för sig att "utveckla" det.
Nya sjöbodar, nya bryggor, ny badplats, båttrailerparkering i stenbrottet, stånd med rökt fisk mm. Säkert ett lyft ekonomiskt men från att man tidigare kunde lämna bilen olåst så fick man låsta släp uppbrutna och campingplatsen blev bestulen på glasskassan.

Även Väderöarna är en plats jag hellre minns än besöker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vandrarhemmet med konferensavdelningen på Väderöarna.

Jo det blev ju "ojättebra" den gången en av SU´s aktutmottagningar hade konferens, utvecklingsdagar där ute. Det blåstre upp så pass mycket att M/S Donalda inte kom till kajen. Så kvarvarnade arbetsgrupp på akuten fick jobba dubbelpass, i två dagar.

Sedan dess sker sådana övningar på land, på något hotell i stan, eller typ Villa Belpark i Slottskogen.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...